Туристите ни обират, реват хотелиери
Други крадци пък се възползват от наличието на асансьор, който води директно към гаража, така могат да отмъкнат и матрак, защото го прибират в автомобила и директно заминават
Телевизори и картини от хотелските стаи са ставали обект на кражби от гостите. За това разказаха пред „Телеграф“ собственици и управители на хотели в страната. Хотелиери признават, че сред предпочитаните вещи са по-малки картини, одеяла, възглавници, халати. „Имали сме няколко случая в бранша на кражби на телевизори. Това важи за стаи, които са на партера или на първия етаж.
През терасите и прозорците се дават на хора, които не са настанени при нас. Някои монитори са здраво закрепени към стените, но и това не спира тези, които са решили да се приберат с телевизор вкъщи“, разказват хотелиери от курорта Банско.
Други крадци пък се възползват от наличието на асансьор, който води директно към гаража, така могат да отмъкнат и матрак, защото го прибират в автомобила и директно заминават. В луксозните хотели по морето също е имало случаи, в които туристи са изнасяли телевизори от стаите, споделят управители на почивните комплекси.
През последните години гостите се научили масово да завличат кой каквото свари от стаите и ресторантите. Шокът идва от факта, че в повечето случаи крадците са туристи от чужбина. Жалби в полицията почти няма, защото липсите лъсват едва след като туристите са излетели от страната. "Краде се всичко - на кой каквото му хареса. Като се започне от хавлии и чаршафи, и се стигне до напитките в минибара.
Имали сме куриозен случай, при който преди години хванахме две семейства чужденци, които си бяха прибрали по два пълни сервиза за хранене - по 4 чинии, толкова купи, вилици, лъжици и ножове. Бяха ги прибрали от ресторанта, където имаме ол инклузив", оплака се управител на 5-звезден хотел в Слънчев бряг.
За изненада на всички родните летовници рядко посягали към хотелския инвентар и обикновено се задоволявали само да приберат резервното руло с тоалетна хартия. Сред задигнатите вещи от хотелите са възглавници, олекотени завивки, а има туристи, които отвъртат и крушките от нощните лампи, казват хотелиери от Несебър.
Любимата плячка на западняците били хавлиите за баня и тези за плаж, които се раздават обикновено на рецепция. Летовниците от Източна Европа пък най-често си прибирали брандирани чаши от барчетата за спомен. Много от туристите не пропускали да се запасят с огромно количество плодове от ол инклузива на тръгване, за да си имат по време на пътуването.
В хотелите от висок клас пък се случва гостите да изконсумират напитките от минибара, без да ги платят. "Най-изтърканият номер е да изпият бутилките с минерална вода и алкохол - обикновено вино и водка, а след това да напълнят бутилките с чешмяна вода. Не можем да ги хванем, защото е унизително да проверяваме минибарчетата от всяка стая пред гостите", коментира хотелиер от Бургас.
Проблемът с кражбите е от много години. "Звучи доста грозно, но е факт, че гостите крадат. Стойността на вещите, които отмъкват, не е голяма, но всичко опира до възпитание и манталитет. Крадат обикновено сувенирни чаши, прибори за хранене, солници, понякога дистанционните за телевизорите и климатиците", жалват се хотелиери.
Хавлии с възможно най-големи размери са хитът сред кражбите в хотелите в Стара Загора и Старозагорските минерални бани, установи проверката. „Така е открай време – вероятно защото те са най-скъпи в сравнение с останалите преносими вещи, които предоставяме за ползване на туристите“, обясни Живка Иванова, управител на голям и предпочитан комплекс на Баните.
Хотелиери в Пиринско признават, че нерядко техни клиенти си тръгват „за спомен“ с нещо откраднато от комплексите им. И се получава така, че някои гости си тръгват с повече багаж в куфара, отколкото са носили при пристигането си.
Управителят на хотел „Русчукъ“ Пенка Петкова каза пред „Телеграф“, че често клиенти си харесват и чаршафи. Съвсем скоро е имало два случая на изчезнали горни чаршафи за одеяло след краткотрайно пребиваване на румънски граждани. В друг случай пък, след тръгването от хотела на ученическа група, установила, че липсват немалко хавлии.
Обадила се веднага на преподавателката, която придружавала учениците, и тъй като те все още били в Русе, взела мерки и върнала откраднатите вещи. Преди десетина години пък клиенти задигнали плазмени телевизори и въпреки че бил подаден сигнал в полицията, резултат нямало.
Другият проблем са измамите в големите комплекси с ол инклузива. Схемата, която работи от години, е следната - пристигат двама туристи, които заплащат пакет за седмица, и получават специални гривни на ръцете, които им позволяват да ползват всичко в хотела, включително и да се хранят.
"В един момент обаче те свалят гривните си и ги продават на половин цена на свои приятели, роднини или познати, с които предварително са се сговорили. Втората двойка влиза и консумира безплатно. Първите пристигат на рецепция и заявяват, че са си загубили гривните в морето и ние сме длъжни да им дадем нови. Имало е случаи, в които сме хващали в една стая четирима души с четири гривни, а на рецепция се водят само двама в нея", обясниха хотелиери.
Преди няколко години в Благоевград се прочуха двама мъже, които опразваха хладилниците на хотелите и си тръгваха, без да платят и стотинка. Отиват на почивка за няколко дни, през това време камериерите се налага да пълнят хладилника в стаята им с напитки и ядки, тъй като всичко е изпито и изядено. В деня, в който си тръгват, не минават през рецепция, а хвърлят ключа някъде из стаята.
„Веднъж колеги от Добрич търсиха справка за тях, тъй като бяха направили същия номер в хотел в курорта Албена. Беше образувана преписка срещу тях, но не знам дали имаше последствия за тези двама хитреци“, казва бивш полицай от Благоевград.
Голяма работа.
Нали после ще удържите от заплатите на персонала.
Мамито ви ненаядено чорбаджийско.
Не че на туриста му трябват вехтории.
Приемете го като знак, а не като кражба.
В България много внимателно избирам къде да резервирам. Чета мнения и препоръки. Вглеждам се и в детайлите. В България е широко прието да се плаща за неосъществени услуги , и да се плаща капаро. Всеки цървул иска капаро, а не осъзнава , че по този начин аз ставам инвеститор в бизнеса му, и следва да имам отстъпка в цената ако ми иска капаро.