Ако ще пазарувате за първия учебен ден, прочетете тази новина
Председателят на асоциацията Габриела Руменова обобщи, че у нас това често се случва кампанийно, преди учебната година, “Черен петък” или Коледни и Новогодишни празници
За фалшиви и подвеждащи намаления между 20 и 50% преди началото на учебната година предупреждават потребителски организации. При обявени промоционални цени за цели обекти или сайтове с ученически стоки, много често отстъпките важат само за определени артикули. Това са част от констатациите на „ Ние потребителите”.
Председателят на асоциацията Габриела Руменова обобщи, че у нас това често се случва кампанийно, преди учебната година, “Черен петък” или Коледни и Новогодишни празници, пише "Труд"
“По метода на наблюдението и анализ на съобщенията, които се отправят към потребителите, с целева публика родителите, стигнахме до фрапантни нарушения. Послания за 20% отстъпка, създават усещането у хората, че всеки един артикул от тези групи стоки, в дадения търговски обект, ще бъде намален с посочения процент. Но ако човек влезе в търговската база и на щанд с обявена такава реклама, се вижда, че част от стоките са намалени, но останалите са на редовните си цени. Хората се чувстват подведени, защото те отиват на място само заради обявеното намаление,“ поясни Руменова. Припомни, че по закон, когато търговецът обявява съобщение за намаление трябва да е ясно какви са условията на отстъпка, какъв е процентът и за кои артикули важи. Ако намалението е частично, трябва изрично да са изброени продуктите.
“Много важен въпрос е, че в кампания за тематични стоки не е сигурно дали тези сега ни ги предлагат с намаление. Може да се окаже, че тази стара, уж намалена цена на етикета, не е била прилагана по закон в рамките на месец преди това. Това обаче може да провери само контролният орган, съответно КЗП”, уточни Руменова.
“За потребителя най-добрата стратегия е не да се взира в намаленията, а да сравнява. Ако има възможност да се мине през три магазина и да се сравнят цените, то няма да се подведем по фалшиви отстъпки. Но не всеки има време за това”, заяви Богомил Николов от “Активни потребители”. Затова посочи интернет за “голямото оръжие”.
“Там може да се сравнят цените най-лесно, а и да се проверят характеристиките на продуктите. Ако една раница е продавана за ергономична, то цената є е по-висока от останалите, но дали наистина е щадяща детския гръб може да видим в сайта на производителя. Така няма да платим по-скъпо за иначе евтин артикул”, заяви Николов.
Много често при онлайн пазаруване потребителите са изненадвани с условия преди да платят, за да получат процентът отстъпка, да си купят минимум два други продукта. Или покупките да са над определена стойност. Това също е нарушение, тъй като не е обявено предварително”, предупредиха потребителските организации.