Престъпна схема за десетки милиони левове тресе София, шефът на инспектората получава заплахи
Толкова е голяма, че не е проблем да се дадат стотици хиляди левове за подкупи, за да се запази комфорта, каза инж. Николай Неделков
Строителни и транспортни фирми участват в престъпна схема с боклуците за десетки милиони левове. В далаверата са замесени и корумпирани служители от Столичния инспекторат, а директорът на ведомството инж. Николай Неделков разказа в „Тази сутрин“ по бТВ как с помощта на инспектори от друг отдел е успял да разкрие над 240 нерегламентирани сметища. Заради разкритията обаче той получава заплахи.
„Влизат празни камиони в депото във Враждебна и отиват пълни със строителни фракции в незнайна посока. Предположението е, че отпадък, за който е платено от парите на данъкоплатците, излиза и отива в друго депо и се препродава“, разказва шефът на Столични инспекторат.
„Това, което разкрихме е престъпна схема за десетки милиони. Тя е толкова голяма, че не е проблем да се предоставят десетки и дори стотици хиляди левове за подкупи, за да се запази комфорта“, подчерта той.
„С камиони на Столичната община и за сметка на данъкоплатците са извозвани строителни отпадъци, маскирани по документи като стари мебели и едри битови боклуци. Това се случва в абсолютен разрез с правилата за тази дейност. Това научихме вчера от втората част на материала на Антикорупционния фонд, каза пък водещата Мария Цънцарова“.
Над 240 са нерегламентирани сметища, образували се с протекцията на конкретни служители на столичния инспекторат, добавя тя.
„От 2013 г. съм служител на Столичния инспекторат. Първоначално бях инспектор и после съм минал съм през различни йерархични нива. В началото на годината разговаряхме с новия кмет Васил Терзиев и той сподели, че иска да реши проблема с отпадъците и с нерегламентираните сметища“, разказва инж. Неделков.
„През пролетта успяхме да сложим на карта 240 такива бунища, в които се изсипват смесени отпадъци и огромни количества земни маси от изкопите на строителните обекти. Те трябва да влизат в депото във Враждебна, но поради цените там икономическия интерес на строителните и транспортните фирми е засегнат. Те намират места, които са удобни и никой не ги проверява“, добавя той.
Шефът на столичния инспекторат поясни, че влизането в депото на камион със земни маси струва 7,40 лева на тон, а за строителни отпадъци – 30. Може да си представите един камион, който прекарва около 10 тона отпадъци каква сума трябва да заплати, а става въпрос за стотици камиони на ден на цялата територия, добави той.
„Те плащат между 50 и 60 лева на черно. Излиза им с 50% по евтино“, уточни инженерът.
„Всеки ден получаваме сигнали за незаконно изсипване на отпадъци. Когато изпращах мои служители, проверките се забавиха. Това породи доста съмнения у мен и започнах да работя със служители от друг сектор. Започнахме да съставяме доста повече актове и да установяваме доста повече сметища. В един момент се пусна слух, че Николай Кючуков от предоставеният запис на Антикорупционния фонд, събирал пари, за да стане директор на Столичния инспекторат. В момента той е началник на сектор „Контрол от замърсяване от строителството“, изтъкна Неделков.
Той потвърди, че е записал друга своя служителка, която му разкрива каква е престъпната схема
„Нямам представа на кой са давали парите, за да ме измести той от поста. Повиках я да ми даде данни и я записах, за да предотвратя престъпление. Практиката на Европейския съд и на Конституционния съд в България е такава, че когато се прави запис с цел да се предотврати престъпление или за журналистическо разследване, той не е незаконен“, обясни инженерът.
Мария Цънцарова обаче я цитира. Служителката твърди, че противозаконно и без нейно съгласие са записвани разговорите и са манипулирани. Тя говори и за компилация от изрязани реплики
„Записът не е манипулиран. Има органи, които ще го докажат. Даден е вече на столичния кмет. Предприети са действия за подаване на сигнал в прокуратурата“, съобщи инж. Неделкоя.
„В записа става ясно, че по нейните думи, че инж. Кючуков събирал пари, за да ме измести. Парите се дават от хора, които организират транспортните фирми за изсипват на определени места и затова се съставят или по-малко актове, или не се съставят. Има случаи, при които се съставят на шофьори, на които им е първо нарушение и желаят да сключат споразумение, за да останат с минимална санкция“, обясни той.
Става въпрос за десетки хиляди левове, които са отивали в другия наш служител, изтъкна шефът на инспекторатът.
Като гледам сметищата, които са се образували в София, може да се каже, че тези престъпления са извършвани над 10 години, добави той.
„Имало е заплахи срещу мен. Казвали са ми „г-н инженер, внимавай къде ходиш! Не вървиш по правия път. Внимавай да не паднеш в дерето“, споделя инж. Николай Неделков.
Живот в Гетото
Нещата излизат на светло
Има надежда !