×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Флагман.БГ Тя даде страхотен пример Тя даде страхотен пример 03/03/2025, Понеделник 20:24 0
Флагман.БГ Ад на "Тракия" Ад на "Тракия" 03/03/2025, Понеделник 19:12 0
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Тя даде страхотен пример Тя даде страхотен пример Млада българка със заявка да се превърне в световна хегемонка Шампион от Бургас се качи на Шипка и каза ярка фраза Шампион от Бургас се качи на Шипка и каза ярка фраза "Шипченската епопея е най-славната страница от нашата история", смята Цанко Цанков Ад на "Тракия" Ад на "Тракия" Верижна катастрофа и 10-километрово задръстване Заря за Трети март! Президентът говори за свободата и идеала на поколения българи (НА ЖИВО) Заря за Трети март! Президентът говори за свободата и идеала на поколения българи (НА ЖИВО) Войната в Украйна прояви крехките основи на световния ред и фалшивия патос, че мирът и човешкият живот са висша ценност, каза Румен Радев Лекари се борят за живота на обезобразена жена след касапницата в трамвай в София Лекари се борят за живота на обезобразена жена след касапницата в трамвай в София Обвиниха бившия й приятел за умишлено убийство. Извергът й нанесъл множество удари с юмруци и нож в областта на главата, довели до обилна кръвозагуба Поморие тържествено отбеляза 147 години от Освобождението на България Поморие тържествено отбеляза 147 години от Освобождението на България В Банево пресъздадоха Сирни заговезни с шествие и програма (СНИМКИ) В Банево пресъздадоха Сирни заговезни с шествие и програма (СНИМКИ) След края на шоуто  гостуващите танцуваха хора и пяха народни песни Шофьор скри 50 кг кокаин и синтетичен канабиноид за 4,6 млн. лв. в микробус, но... Шофьор скри 50 кг кокаин и синтетичен канабиноид за 4,6 млн. лв. в микробус, но... Спипаха го на границата Знаят ли бургазлии защо днес празнуваме Освобождението на България Знаят ли бургазлии защо днес празнуваме Освобождението на България Флагман потърси отговор на въпроса как стигнахме до свободата С рецитал, слова и поднасяне на венци Камено отбеляза Трети март С рецитал, слова и поднасяне на венци Камено отбеляза Трети март Благодарствен молебен и заупокойна молитва бяха отслужени от отец Серафим
Оскари 2025 – между модерния наратив и качественото кино Оскари 2025 – между модерния наратив и качественото кино Тенденциите да се моделира режисурата и играта на актьорите, според крещенето на тълпата, води само до блудкави продукции Българин с разтърсващи думи за кървавата атака в Германия Българин с разтърсващи думи за кървавата атака в Германия "Хората вече започват да се притесняват като излизат на разходка", сподели Яво Божилов Кой у нас иска войната в Украйна да продължи Кой у нас иска войната в Украйна да продължи Продължаване на войната искат тези, които печелят от нея. Не които печелят чест и слава, а които печелят мангизи Тръмп решава днес дали да прекрати военната помощ за Украйна Тръмп решава днес дали да прекрати военната помощ за Украйна Днес има ключова среща с администрацията си Джип се вряза в публиката на карнавал в Германия, има загинал. Терористичен акт ли е? Джип се вряза в публиката на карнавал в Германия, има загинал. Терористичен акт ли е? По непотвърдена информация има ранени   Почина човекът, спасил живота на 2,4 млн. бебета Почина човекът, спасил живота на 2,4 млн. бебета Известен в Австралия като човекът със златната ръка, кръвта на Джеймс Харисън съдържа рядко антитяло, Anti-D Модните престъпления на наградите „Оскар“ 2025, световни дизайнери се хванаха за главите Модните престъпления на наградите „Оскар“ 2025, световни дизайнери се хванаха за главите Вижте кои са звездите, които определено не избраха правилния тоалет за церемонията Размяна на удари между Китай и САЩ? Размяна на удари между Китай и САЩ? Задава ли се икономическа война между гиганти? Макрон и Стармър с ключово предложение! Зеленски каза какво мисли за САЩ Макрон и Стармър с ключово предложение! Зеленски каза какво мисли за САЩ Вашингтон получи признание от Киев Историческа сензация на "Оскарите" Историческа сензация на "Оскарите" Кой е Шон Бейкър - първият носител на четири "Оскара" за един филм
Стефан Тафров, дипломат Стефан Тафров, дипломат В Белия дом имаше конфликт между човек без костюм и костюм без човек Виц на деня Виц на деня Момче се опитва да поведе интелектуален разговор с момиче:
– Обичате ли Шекспир?
Момичето:
– Е, по-скоро сме само приятели…
Виц на деня Виц на деня Във фризьорския салон:
– Косата ви пада. Правите ли нещо, за да я запазите?
– Разбира се. Развеждам се!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Най-милото действие си има не чак толкова мило противодействие.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори