×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Ден на траур в Одеса след смъртоносна ракетна атака
  • Партиите продължават спора кой да бъде председател на НС
  • Катастрофа между два тира затвори част от АМ "Марица"
  • Столичани готвят протест заради опасно мръсен въздух
  • Извънредно положение беше обявено в Еквадор
  • Китай и Русия обсъдиха Украйна и Корейския полуостров на срещата на Г-20
  • Анджелина Джоли разпродава тоалетите и бижутата си заради съдебните дела с Брад Пит
  • Европа е увеличила военното си производство с 30% от началото на войната в Украйна
  • Хороскопа си за деня вижте тук
  • Слънчево по морето, прогнозата е тук
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Флагман.БГ Близначки ли са Близначки ли са 19/11/2024, Вторник 20:40 0
Флагман.БГ Ново изследване: Чаша кафе на ден води до... Ново изследване: Чаша кафе на ден води до... 19/11/2024, Вторник 20:20 0
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Претендентът Виктор за гаджето на Беба: Дано този маниак... Претендентът Виктор за гаджето на Беба: Дано този маниак... Виктор не престава да мисли за Беба, но чака ходовете на Велин към нея Бургазлията Виктор пред цяла България: В "Меден рудник"... Бургазлията Виктор пред цяла България: В "Меден рудник"... Според него, който търси в квартала лицемери, няма такива да намери Пешо от жк. "Меден рудник" сгафи, хванаха го неподготвен пред магазина Пешо от жк. "Меден рудник" сгафи, хванаха го неподготвен пред магазина Полицаи от Второ РУ спрели за проверка стария си познайник, после го отвели в ареста Ако жена ви е такава .... бягайте от тази връзка Ако жена ви е такава .... бягайте от тази връзка Има няколко типа дами, които изобщо не са подходящи за любовни отношения  6 грешки, които никога не трябва да допускате: Могат да съсипят връзката ви 6 грешки, които никога не трябва да допускате: Могат да съсипят връзката ви Уважението е в основата на всяка здрава връзка Идват щастливи дни за тези 3 зодии Идват щастливи дни за тези 3 зодии Хубавите моменти чукат на вратата Ето какви заплати взимат депутатите, президентът, премиерът и председателят на НС Ето какви заплати взимат депутатите, президентът, премиерът и председателят на НС Данните от НСИ показват, че възнагражденията на народните представители се увеличават С тези пържени банички - никой не е останал гладен С тези пържени банички - никой не е останал гладен Какво ви е необходимо Близначки ли са Близначки ли са Ивонне е двойничка на Антония Петрова Два свята – единият отдавна е излишен Два свята – единият отдавна е излишен Как колегите на Димитър Петров - самоубилият се полицай, да вършат спокойно и свободно работата си, когато законът често звучи, сякаш писан от защитници на убийци
Ново изследване: Чаша кафе на ден води до... Ново изследване: Чаша кафе на ден води до... Има значение и приготвянето на кафето – по-големи ползи имат хората, които сами смилат зърната Меган пак го направи! Това ли е краят на брака й с Хари? Меган пак го направи! Това ли е краят на брака й с Хари? Мнозина вече започнаха сериозно да се тревожат за двойката, тъй като преди това съпрузите бяха буквално неразделни Звезден музикант отлетя на небето Звезден музикант отлетя на небето Отиде си легенда на "Би Джийс" Ето как да разберем колко живот ни остава Ето как да разберем колко живот ни остава Калкулатор на смъртта изчислява датата с точност от 78% Китай с категорична позиция към САЩ и Русия Китай с категорична позиция към САЩ и Русия Становището на Пекин е относно войната в Украйна Преспа с майката на приятеля си, а после… Преспа с майката на приятеля си, а после… Психолог посъветвал младият мъж незабавно да прекрати тази неподходяща връзка Той е на 7 год., а получи оферта за работа от руска софтуерна компания Той е на 7 год., а получи оферта за работа от руска софтуерна компания От IT фирмата му обещават мениджърска позиция Русия с невиждан ход Русия с невиждан ход Москва превключва на режим СССР Талантлив актьор почина само на 35 години Талантлив актьор почина само на 35 години Причината за смъртта му не е ясна, но най-вероятно се е борил с тежко заболяване Лидерите на Г-20 в Рио де Жанейро зоват за мир в Украйна, а Байдън се обърка и тръгна към джунглата Лидерите на Г-20 в Рио де Жанейро зоват за мир в Украйна, а Байдън се обърка и тръгна към джунглата US президентът отново отказа да коментира решението за удари по Русия с далекобойни американски ракети, а противниците му намесиха „дълбоката държава“
Деница САЧЕВА, депутат от ПП ГЕРБ Деница САЧЕВА, депутат от ПП ГЕРБ Санитарите ще дойдат, за да изнесат трупа на парламентарната демокрация Виц на деня Виц на деня При един художник идва млада и красива мадама. Той и предлага кафе. В един момент поглежда през прозореца и подскача:
- Жена ми! Моля ви съблечете се по-бързо, защото кой знае какво ще си помисли!
Виц на деня Виц на деня - Защо е толкова малко брюкселското зеле?
- Защото на балконите в Белгия няма място за големи бидони.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук На някои жени, заради това което умеят, може да им се прости всичко, което не умеят.

Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори