×
Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Федералният резерв на САЩ ударно понижи лихвите с 50 пункта
  • Кола се вряза в кухнята на възрастна жена в село Къкрина, по чудо няма пострадали
  • Община Бургас вече използва дрон с изкуствен интелект
  • 10% от най-богатите консумират толкова енергия, колкото 80% от останалите сред най-бедните
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


6 летища не стигат на Лондон
6 летища не стигат на Лондон 19/09/2024, Четвъртък 18:58 0
Пребиха го
Пребиха го 19/09/2024, Четвъртък 17:06 2
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Само във Флагман.бг: Агресивният питбул, който разкъса малък пинчер в жк „Възраждане“, е на ъндъграунд звезда Само във Флагман.бг: Агресивният питбул, който разкъса малък пинчер в жк „Възраждане“, е на ъндъграунд звезда Топката е в ръцете на прокуратура, която трябва да реши дали да образува досъдебно производство и каква санкция ще понесе стопанинът Пребиха го Пребиха го Повече от година той получавал предупредителни бележки, чупили му и чистачките Реанимираха я от моргата на западналите чалга звезди Реанимираха я от моргата на западналите чалга звезди Всички медии и социалки гръмнаха с изпълнението на русокосата фурия, която без забавяне се възползва от безплатната реклама и вдигна хонорара си за участие на кръгло 5000 лева Връща се в ефир до Маги Халваджиян Връща се в ефир до Маги Халваджиян Известно е, че двамата се разделиха през 2012 година, след като предаването „Море от любов“, което се излъчваше по Би Ти Ви, бе спряно Бургас ще отбележи празничния ден на Независимостта с молебен и концерт на площад „Атанас Сиреков” Бургас ще отбележи празничния ден на Независимостта с молебен и концерт на площад „Атанас Сиреков” Преди 116 години в старопрестолната столица Велико Търново княз Фердинанд променя историята, прочитайки манифест, с който са отхвърлени последните васални връзки с Османската империя Какво крие в шкафа Какво крие в шкафа Тя къта над 100 обеци в три чекмеджета, но към другите аксесоари не проявява интерес Не пускал чалга ли? Вижте как Dj Marten направи шпалир на фолкаджийката Андреа Не пускал чалга ли? Вижте как Dj Marten направи шпалир на фолкаджийката Андреа Нямам никакво желание да коментирам случката - това са неща, с които аз се боря и за които работя вече доста дълго време, гневен е Dj Marten Roberto Появи се в потресаващ вид в бТВ Появи се в потресаващ вид в бТВ Освен Зейнеб - другата водеща Франциска също беше сложила жълти цветя, но при нея ефектът въобще не беше толкова възмутителен, коментират зрители. Ще става боксьорка Ще става боксьорка "Успех! Ти си машина!", "Браво!!! Успех, Стискаме палци!", окуражават я всички Какво прави след напускането на бТВ Какво прави след напускането на бТВ През своите постижения и умения в публичното говорене, тя успя да проведе успешно курс "Презентирай и убеждавай“, където предава на други всички свои знания
В това село е най-голямата избирателна секция в Европа - с 14 932 избиратели В това село е най-голямата избирателна секция в Европа - с 14 932 избиратели Детайл е, че тя се намира в благоевградското село Бело поле, където в действителност живеят 600 души Сам ли си е виновен Доналд Тръмп за атентатите срещу него? Сам ли си е виновен Доналд Тръмп за атентатите срещу него? Това е новата ситуационна мантра на американските демократически говорители в предизборната кампания Да вдигнем ли червен картон на Скопие за ЕС? Северна Македония била марионетка на Сърбия Да вдигнем ли червен картон на Скопие за ЕС? Северна Македония била марионетка на Сърбия Доц. Спас Ташев намекна, че вицепремиерът Александър Николоски нарекъл българите мизерни под влияние на господарите му от Белград 17-годишна подкара влак на метрото в Ню Йорк и го разби 17-годишна подкара влак на метрото в Ню Йорк и го разби Тийнейджърката е арестувана, издирват неин съучастник Ад в Ливан! Най-малко 20 убити и над 450 ранени при нова вълна експлозии на уоки-токита Ад в Ливан! Най-малко 20 убити и над 450 ранени при нова вълна експлозии на уоки-токита Ще ескалира ли напрежението в Близкия изток? Зарязан бивш Playboy модел стана "най-секси таксиметров шофьор в света" Зарязан бивш Playboy модел стана "най-секси таксиметров шофьор в света" "Работя за Uber с кола под наем, за да свързвам двата края.", сподели Нанет Хамънд Лоскиаво До дни Земята ще има още един спътник До дни Земята ще има още един спътник Нашата планета понякога получава допълнителни луни Всичко свърши! Разпродават инвентара на "Приятели" Всичко свърши! Разпродават инвентара на "Приятели" Аукционът се организира от "Джулиънс окшънс" в Гардена, Калифорния Обичате да творите - заповядайте тази неделя в двора на Етнографския музей Обичате да творите - заповядайте тази неделя в двора на Етнографския музей Арт ателие „Усмихнати осмици“ канят всички деца и родители на 22 септември от 11.00 часа в двора на Етнографски музей Скриха черната кутия от падналия самолет в чужбина Скриха черната кутия от падналия самолет в чужбина В най-скорошен порядък се подготвят необходимите документи, с които тя да бъде изпратена на специалисти в Чехия, където се произвеждат L-39
Лена БОРИСЛАВОВА Лена БОРИСЛАВОВА Антон Славчев опъва чадър там, където трябва, а когато е необходимо го свива
Виц на деня Виц на деня DJ хванал златната рибка, но веднага я пуснал.
"Я, чакай, а трите желания" - казала рибката.
"Оф, добре, казвай кои песни искаш, ама да знаеш, че Бяла Роза и Луда по тебе ги нямам"
Виц на деня Виц на деня Дефиниция на Карма:
Аз и приятел тичаме след влак!
Той успява, аз не!
Той се смее, аз не!
Той седи в грешния влак, аз не!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Толкова рязко преминаване от студена бира на греяна ракия - не си спомням.

Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори