Ледът, който блокира корабите в Азовско море, стига до четирийсет сантиметра
Бурята не ни нанесе никакви щети, имаме 50% ръст на контейнерните товари от началото на годината
Диян Димов е изпълнителен директор на Пристанище - Бургас и председател на постоянната комисия по бюджет и финанси в Общинския съвет. Използвам една от почивките на първата сесия, която се провежда в Морското казино, за да разбера нанесла ли е щети на порта силната буря в началото на месеца. От терасата на казиното се вижда как точно в този момент в пристанището влиза поредният контейнеровоз.
- Г-н Димов, тези дълги сесии не пречат ли на вашата работа?
- Този режим ми е познат отдавна, тъй като в пристанището сме свикнали да работим и по 24 часа на ден. Освен това въпросите, които се решават тук, в много случаи съвпадат с въпросите, които се решават там – социална, културна, транспортна сфера, бюджет, финанси – това са теми, които за едно голямо предприятие като нашето са ежедневие.
- При вас обаче се работи технократски – поставя се въпросът и се вземат решения. Не ви ли се струва, че тук се губи много време в изказвания, основно политически, това не ви ли изнервя?
- В Общинския съвет има много партии, всяка има собствено мнение и това е реалната демокрация, а целта е с решенията, гласувани с мнозинство, да се постигне най-добрия резултат. При нас също има дебати всеки ден на оперативките. Нормално е да съществуват различни мнения за решаване на един и същи въпрос.
Не се изнервям от дългите дебати в общинския съвет, и на нашите оперативки в пристанището стават горещи дискусии, казва Диян Димов
- След бурята има ли някакви щети в пристанището?
- Абсолютно никакви щети, работим с обичайния ритъм. Щетите са единствено в Азовско море, тъй като от 16 януари морето е замръзнало и имаме над 100 000 тона непристигнали товари. Това са въглища, кокс, заготовки за комбината в Дебелт, което пък нарушава обработката и износа на тази суровина.
- Къде са блокирани корабите?
- Основно в Мариупол и на Керченския пролив, в момента над 200 кораба чакат проводка по леда.
- Огромни ли са таксите, които трябва да се плащат за този непредвиден престой?
- Таксите се поеха от корабособствениците, но самата обстановка се усложни, защото районът на Украйна и Русия е изключително производствен, натоварен…
- Наши екипажи са блокирани в самото море?
- Има и наши, но основно са чужди кораби. Някои са блокирани на кей, други - в определени участъци в морето. По данни от вчера (22 февруари – б.а.) ледът достига на места до 40 сантиметра.
- Бедстващи ли са тези кораби, има ли някаква опасност за тях?
- Не, никаква опасност. Просто не могат да превозят товарите си.
- И вие в момента бездействате?
- Не, обработваме два контейнеровоза. В сряда завършихме единия, а в момента виждате да пристига другият – „Екватор“. Идва от турското пристанище Амбарли. Тези кораби носят обикновено от 300 до 500 двайсетфутови контейнера. Ние обработваме по 30 на час, което означава, че в рамките на 11 – 12 часа ги разтоварваме. Трябва да ви кажа, че по отношение на контейнерите имаме над 50 процента ръст от началото на годината.
- Това наистина е огромен успех. С какво портът ни стана по-атрактивен – ниски такси или…
- С привличането на една от най-големите корабни компании - Мерск - от юни месец миналата година Бургас стана разпределителна точка на много товари за Южна България, имаме и транзитни контейнери, които оттук поемат към Украйна и Русия. От началото на годината е открита нова линия от Италия през Гърция – Бургас – Одеса с хладилни контейнери и през 10 дни тук идват по сто контейнера с банани.
- Защо предходното правителство, което работеше в една чудесна икономическа обстановка, не успя да постигне това и пристанището ни пустееше?
- Въпросът е какви цели и задачи си е поставял всеки един управленски екип. Нашата първа задача беше да стабилизираме финансово предприятието, която мисля, че вече изпълнихме и на втория етап – да превърнем Бургас в основно пристанище на Черно море за България и Европейския съюз. Потенциалът на порта е бил години наред разпиляван, ние просто успяхме да го концентрирахме.