Под паркинга на ул."Ген. Гурко" има бомбоубежища, преработваме проекта за етажно съоръжение
Приоритет в следващите месеци ще е строителство на такива съоръжения и в жк „Възраждане”, предстоят обществени обсъждания за предвидените терени, каза арх. Тихомир Райчев
Тихомир Райчев е главният архитект на Община Бургас. Той е възпитаник на Техникума по строителство „Кольо Фичето”, завършва висшето си образование в УАСГ-София, където придобива магистърска степен „Строителен инженер”, а впоследствие завършва и архитектура. Той е член на Камарата на архитектите в България и Камарата на инженерите в инвестицонно проектиране. Говорим с него във връзка с развитието на транспортно-комуникационния план на Община Бургас и по-конкретно - строителството на етажни и буферни паркинги.
- Арх. Райчев, идеята, която бе предложена преди близо година за етажен паркинг на ул. „Ген Гурко” вече изглежда е доразвита и има прогрес. Преминало е и проучването. Какво точно е концепцията на Община Бургас за развитие на този обект?
- Предвид факта, че през лятото, заради многобройните събития в Бургас, трафикът се увеличава драстично, взехме решение да увеличим капацитета на паркинга, намиращ се на ул. „Ген Гурко”. Оказа се, че в активния сезон той се запълва буквално на 100% и не остава нито едно свободно място. Предприехме проучвания, с които да опитаме да намерим решение на проблема и в крайна сметка се спряхме на варианта за етажен паркинг. В непосредствена близост има и лечебни заведения, едно от които е строго специализирано, което допълнително задълбочава проблема с липсата на паркоместа. Искаме да осигурим необходимия брой места.
- Какво е решението, до което стигнахте? За колко етажа говорим?
- Това ще покажат геологическите проучвания. Има специфични изисквания и нещо повече - под терена в крайна сметка се установи, че се намира едно от скривалищата на територията на Бургас. Това означава, че ще трябва да се прави специфично фондиране, защото една такава сграда не трябва по никакъв начин да наруши целостта на убежището отдолу.
- Къде точно се намира въпросното скривалище? Под целия терен на сегашния паркинг ли е, или само под една част от цялото място?
- Правим изчисления и инвестиционните ни намерения са да реализираме максималната площ от имота. Трябва да се има предвид и новото паркче, намиращо се на ъгъла между улиците „Ген. Гурко” и „Оборище”, което бързо се превърна в любимо на бургазлии. Съответно не можем непосредствено до него да „залепим” и етажния паркинг. Ще има отстояние, което е изискуемо по закон, и от лечебните заведения. Проектът за белодробната болница, която също ще се намира в района, готов, чакаме съгласуване от Министерството на културата.
- Като говорим за Белодробната болница, става въпрос за ремонт на съществуващата сграда или за изграждане на изцяло нова такава?
- Ще ремонтираме сегашната сграда, но и ще се изгради нова сграда, в която да се помести поликлиника. Това ще е в същия имот.
- С колко ще се увеличи капацитета на паркинга, намиращ се на ул. „Ген Гурко”, когато той стане етажен? Засега той разполага с 500 места.
- Точна бройка няма как да ви кажа, защото ще има конструкция, която ще стъпи върху съществуващия терен и площите ще се променят. С новата наредба за паркирането са оказани и минимални, и максимални размери на подходите, на самите паркоместа. Съоръжението трябва да разполага с места за автомобили, но и такива за електромобили, и за хора в неравностойно положение. Ще търсим варианти и за мотопеди. Всичко това е от значение, но със сигурност бройката ще е доста по-голяма от това, което имаме сега като капацитет.
- На какъв етап са проучванията, има ли готов проект?
- Работим по проекта, но на този етап няма смисъл да даваме повече конкретика, защото сме в охраняема зона на недвижима културна ценност и някои неща зависят и от Министерството на културата.
- Още в началото на предходния мандат на кмета Димитър Николов имаше идея за буферни паркинги. Засега изглежда няма развитие. Тази идея „жива” ли е още?
- Комуникационно-транспортният план на града предвижда изграждането на буферни паркинги. Те не са лошо нещо, но имаме и по-сериозни приоритети. Например установихме, че проблемът с паркирането в жк „Възраждане” трябва да се реши неотложно, защото е болна тема не само за живущите там, но и за самия кмет. Затова търсим варианти за етажно паркиране и там. Вече сме избрали три имота, в които сме се съсредоточили и сме започнали съответните проучвателни мероприятия за изграждането на такива съоръжения. В тази връзка подготвяме и ще проведем цялостно мащабно проучване, кампания за запознаване на хората с инвестиционното намерени и анкета. Защото това е нещо, което ги засяга пряко и в крайна сметка администрацията работи за гражданите. Наистина приоритетът е да решим проблемите на бургазлии.
- Къде са местата, предвидени за етажни паркинги в жк „Възраждане”? Това е комплекс, който не разполага с много терен от тип „междублоково пространство”.
- Проучването засяга общински имоти. Съсредоточили сме се в такива зони, които да обхващат съответния ареал и гъстота на населението. На този етап няма как да ви кажа точно кои са местата. Това ще бъде ясно упоменато в кампанията, която предстои да поемем за уведомяване на хората.
- При предходното обсъждане на темата с етажни паркинги и цялостното преструктуриране на паркирането в Бургас, имаше няколко предложения за терени. За съжаление хората, живущи в опоменатите райони тогава, изразиха крайно несъгласие с тази инвестиция и дадоха отпор против строителството. Имаше подписки. Как ще успеете този път да преодолеете това?
- Надеждата ни е хората да са си променили вижданията. В крайна сметка етажните паркинги са за тях. Не мисля, че е по-приятно да виждаме автомобили, спрели в тревни площи или по тротоарите, или скандали за паркомясто, каквито има сега. Улиците и публичните пространства са за хората, трябва да има ред. Нека автомобилите са паркирани на определените за това места. Мисля, че бургазлии виждат какво се случва и по света, и смятам, че това е подходът. Време е отново да възродим идеята и да я покажем с реални концепции и места, с бройки - в детайли. Ако сега на едно място паркират, примерно, 20 коли, с етажните паркинги бройката ще стане по-голяма. Това е бъдещето и ние трябва да намерим решение на този проблем. Моето убеждение е, че автомобил, който е паркиран в етажен паркинг, ще изглежда по-добре от същия, спрян върху тревни площи, градинка или върху тротоар.
- Кога се очаква да започнат обществените обсъждания?
- Цялостното проучване се подготвя. Работим върху няколко имота и не мога да ви кажа конкретна дата. Искаме всичко да е готово, структурирано и да бъде презентирано наведнъж. Този проблем не трябва да се разглежда „на парче”, а цялостно, концептуално издържано и дългосрочно за целия жилищен комплекс. Би било чудесно да видим улици в жк „Възраждане”, на които няма безразборно паркирани автомобили. Това зависи не само от нас, но и от самосъзнанието на хората.