×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • От днес настъпват промени в маршрута на автобусна линия №6
  • Ден на траур в Турция, жертвите на пожара в хотела станаха 76
  • Тръмп налага мита на ЕС, облага стоките от Китай с 10% от 1 февруари
  • Словашкият премиер Фицо се размина с вот на доверие
  • Вече 22 щата обжалват указа на Тръмп, ограничаващ правото на американско гражданство по рождение
  • Япония търси бърза среща на премиера Ишиба с президента на САЩ Доналд Тръмп
  • Франция издаде заповед за арест на Башар Асад
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Един различен "бонус-малус"


17 Март 2024, Неделя, 16:20 ч.

Системата, която наказва водачите на МПС с рисково поведени на пътя и в същото време поощрява внимателните и съзнателни шофьори, се разработва от години

През изминалата седмица от Министерския съвет излезе съобщение, че с проект на Закон за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането правителството прокарва промени, с които да се въведе системата "бонус-малус" при автомобилните застраховки. Така адължителната застраховка "Гражданска отговорност" ще бъде по-скъпа за шофьорите, които допускат повече катастрофи, пише news.bg.

Ще припомним, че тази система, която наказва водачите на моторни превозни средства, които имат рисково поведение на пътя и правят често пътно-транспортни произшествия и в същото време поощрява внимателните и съзнателни шофьори се разработва от години. Същността й е, че наказанието идва през по-висока застрахователна премия за рисковите водачи и по-ниска за съзнателните.

В първоначалния вариант се предвиждаше да се създаде точкова система на базата на констатираните нарушения и щети на водачите на базата на които да се формира допълнителната наказателна надбавка върху застрахователната премия - т. нар. "малус". И също така да има точкова система за добро поведение на пътя - на базата на която да се формира отстъпката - т. нар. "бонус" от застрахователната премия. Тази система трябваше да се разпише в специална наредба на Комисията за финансов надзор, която да следи за прилагането й. Важен момент в този вече стар проект бе че всички шофьори стартират в системата с нулево ниво и от него започват да трупат бонус и/или малус точки.

От съобщението на Министерският съвет става ясно, че от описания замисъл за въвеждането на "бонус-малус" са се отказали. Няма да има единна система за всички застрахователи, която да се приема с наредба на КФН. Вместо това всеки застраховател ще може да разработва собствена система от критерии за "бонус-малус", която е длъжен да публикува. В нея трябва да бъдат посочени правилата за коригиране на застрахователните премии съобразно поведението на водачите на пътя. За момента не е ясно дали системите "бонус-малус" на отделните застрахователи трябва да минат през одобрение на КФН. Тепърва трябва да видим и дали ще се осъществява някакъв надзор върху прилагането им и ако да в какъв обем. Всичко това е важно, защото може да се отрази на таксите за надзорни услуги, които застрахователите плащат на КФН, а увеличаването на тези такси може да повлияе на цената на застраховките, които заради "малус" ефекта и без това ще се поскъпнат за много от водачите.

Добрата новина е че при подобна система много застрахователи от самото начало на прилагане на системата ще могат да наградят своите клиенти, които години наред не са имали щети с бонус като им намалят застрахователните премии.

Важен момент е че с предложените промени в Кодекса на застраховането се дава възможност всеки един застраховател да има достъп до застрахователната история на всеки един от своите клиенти независимо дали шофьорът едва при него от друго застрахователно дружество или е стар познат. Това ще става благодарение на базата данни на Гаранционния фонд в който се записват претенциите и щетите по всички автомобилни застраховки на всички застрахователни дружества. За момента застрахователите могат да правят справки в базата данни на фонда само за лицата сключвали застраховки при самото дружество, а до информация за застраховките (съответно за претенциите и щетите по тях) на същото лице при друга фирма, застрахователят няма достъп. С приемането на предложените промени в Кодекса този достъп ще бъде осигурен, което е ключово условие за функциониране на системата "бонус-малус". В този смисъл е добре по ясен и категоричен начин да бъде уреден достъпа на застрахователите до регистъра на МВР за наложени глоби на водачите за нарушения на Закона за движение по пътищата. Това е важно защото един шофьор може години наред да няма пътнотранспортно произшествие със застрахователни щети, но трябва ли да получи заради това намаление на застрахователната си премия - бонус, ако за този период има купища глоби за превишена скорост, неспазване на заници и маркировка, неправилно паркиране и други подобни? А тези данни с е съхраняват в МВР.

Друг важен момент са правилата за определяне на размера на имуществени и неимуществени щети, за телесно увреждане и смърт. Първоначалната идея бе това да става отново въз основа на наредба на КФН, която е със силата на нормативен акт. Изглажда, че с предложените промени в Кодекса от нея също са се отказали. Предлага се само да се въведат европейските нива за такива обезщетения.

"- за неимуществени и имуществени вреди вследствие на телесно увреждане или смърт от 10 420 000 лв. за всяко събитие, независимо от броя на увредените лица, на левовата равностойност на 6 450 000 евро;

- за вреди на имущество (вещи) от 2 100 000 лв. за всяко събитие, независимо от броя наувредените лица, на левовата равностойност на 1 300 000 евро.", пише в съобщението на Министерския съвет.

Ясно е че, в такива случаи, застрахователят ще плаща на потърпевшия от името на нарушителя до размера на застрахователното покритие по конкретната застраховка. А за претенции над сумата в нея потърпевшият ще трябва да си търси правата в съда. Това ще са по-скоро дела срещу нарушителя, а не срещу застрахователя му. И въпреки това не бива да забравяме, че размера на плащаните щети, независимо от размера на покритието, се определя за всеки отделен случай по отделно. В този ред намисли може би е по-добре и от правна, и от техническа, и от бизнес, и от човешка гледна точка това да става на базата на наредба със силата на нормативен акт, а не да бъде оставяно на самотек и да зависи от години уеднаквяване на съдебните практики в тази област.

Във всеки случай трябва да се има предвид, че приемането на предложените отправителството промени в Кодекса за застраховането са в начална фаза и при обсъждането им в Народното събрание част от текстовете могат да претърпят различнипромени, които частично или много дълбоко да коригират сега записаните правила.


В категории: Политика


Флагман.БГ Володимир Зеленски с тежко изказване Володимир Зеленски с тежко изказване 22/01/2025, Сряда 09:00 0
Днес имен ден празнуват...
Днес имен ден празнуват... 22/01/2025, Сряда 08:40 0
бТВ го оставиха без пари
бТВ го оставиха без пари 22/01/2025, Сряда 08:30 0
Ето прогнозата за времето
Ето прогнозата за времето 22/01/2025, Сряда 07:30 0
Флагман.БГ Забравете за падане на визите от САЩ Забравете за падане на визите от САЩ 22/01/2025, Сряда 07:22 2
Флагман.БГ Силно земетресение до България Силно земетресение до България 22/01/2025, Сряда 07:10 0
Флагман.БГ Нов млад "лъв" е луд по нея? Нов млад "лъв" е луд по нея? 21/01/2025, Вторник 21:58 1
2
Коментара по темата
2.
ха ха
18.03.2024 10:10:11
0
1
За застрахователите е важна само и единствено печалбата. Това е явно картелно споразумение. Къде е държавата?
1.
---
17.03.2024 18:56:53
2
3
Не могат да се оставят такива неща в ръцете на частници, кога ще го разберат мутродемокрадите? Как частника ще определя кой бил добър на пътя и кой не, ами с връзки и подкупи, това на всеки е ясно. Ако държавата не може да прилага контрол въпреки всички министерства, служби, системи и данни, и ще го прехвърля на някакви частни феодали и мутри, за какво ни е държава въобще?
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Днес имен ден празнуват... Днес имен ден празнуват... Могат да почерпят всички казващи се Анастас бТВ го оставиха без пари бТВ го оставиха без пари Това не е първият случай, в който Кадиев отправя критики към шоуто, като само преди дни намекна, че предаването трябва да бъде свалено от ефир Ето прогнозата за времето Ето прогнозата за времето Облачността остава значителна, следобед започва разкъсване   Полицаи заклещиха черен Голф на бул.“Христо Ботев“ в Бургас Полицаи заклещиха черен Голф на бул.“Христо Ботев“ в Бургас Млад шофьор е употребил алкохол, показа теста с дрегер Силно земетресение до България Силно земетресение до България Сериозното природно бедствие се случи в Турция Разтърсващи подробности за ареста на шеф в СДВР Разтърсващи подробности за ареста на шеф в СДВР Твърди се, че Йотко Андреев е създал схема за прибиране на 400-600 лева от желаещи да останат в България Измамен пенсионер платил 50 000 лева за жилище, продадено от строителя Измамен пенсионер платил 50 000 лева за жилище, продадено от строителя Оказва се, че има още потърпевши Недялко видя ченгета в жк. "Меден рудник" и се притесни, защото ... Недялко видя ченгета в жк. "Меден рудник" и се притесни, защото ... 34-годишният бургазлия прекара нощта в ареста, спипаха го с пико и мара по улиците на най-големия жилищен комплекс по морето  Извънредно! Шеф от НСО пострада при катастрофа в София Извънредно! Шеф от НСО пострада при катастрофа в София  Сблъсъкът се е случил на пътния възел „Бояна“ и Околовръстен път Тежка атака по Стойчо Младенов Тежка атака по Стойчо Младенов Ето какво твърди бивш "червен" ръководител
Турция е в траур! Много деца починаха при фаталния пожар в Карталкая Турция е в траур! Много деца починаха при фаталния пожар в Карталкая Цяло семейство с 14 деца е загинало в огнения ужас Хванаха лодки за мигранти на ГКПП "Лесово", декларирани като дюшеци Хванаха лодки за мигранти на ГКПП "Лесово", декларирани като дюшеци Те са били скити в румънски камион, влизащ у нас от Турция Забравете за падане на визите от САЩ Забравете за падане на визите от САЩ За това сме виновни самите ние. Падането на визите за румънците беше резултат от добре организирана и целенасочена кампания на Румъния, коментира Керемедчиев Нов млад "лъв" е луд по нея? Нов млад "лъв" е луд по нея? Деми Мур е сексимвол на киното, пак я свързват с млад любим 76 са вече жертвите на пожара в турския курорт Карталкая 76 са вече жертвите на пожара в турския курорт Карталкая Ранените са 51 През 2019 тя бе елегантна първа дама, а сега налага волята си През 2019 тя бе елегантна първа дама, а сега налага волята си Сега вече Мелания е строга и решителна Дама до съпруга си, решителен и напорист лидер на "Революцията на здравия разум" Зелените ревнаха срещу Тръмп, тръбят за климатичен геноцид и вещаят катастрофални последици Зелените ревнаха срещу Тръмп, тръбят за климатичен геноцид и вещаят катастрофални последици  Има ли опасност от ускоряване на глобалното затопляне, след като САЩ напусна пак  Парижкото споразумение за климата Медведев с тежки думи за САЩ Медведев с тежки думи за САЩ Той наблегна върху партньорството между Русия и Китай Асен Генов: Тръмп слага край на розовия фашизъм и начало на кафявия, но бръкна в джоба на европейците Асен Генов: Тръмп слага край на розовия фашизъм и начало на кафявия, но бръкна в джоба на европейците Заедно с Тони Николов той коментира речта на новият US президент и коментара на френският военен министър, че тя е ритник в задника на Европа Каза "не" на руснаци Каза "не" на руснаци Погба не иска да играе в отбор от Русия
Милен КЕРЕМЕДЧИЕВ, анализатор Милен КЕРЕМЕДЧИЕВ, анализатор Визите за САЩ едва ли ще паднат при мандата на Тръмп Виц на деня Виц на деня След като почистих телефона си със спирт, той се включи сами поиска и мезе Виц на деня Виц на деня Нови коли карат само тези, които нямат пари да поддържат стари Статус във фейсбук Статус във фейсбук Не си истински българин, ако покрай спагетите болонезе не хапнеш и две филии хляб.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори