Бизнесът слага край на работата от вкъщи, а за младите това е важен приоритет
Хибридният труд се смята за новото нормално, а 5 дни в офиса е “остаряла и непродуктивна” практика
Модерното работно място беше фундаментално трансформирано по времето на COVID пандемията - в някои случаи това се случи почти за една нощ. Хората по света трябваше бързо да се приспособят към работата от вкъщи.
Наред с това те прегърнаха множество предимства: гъвкавост, подобрен баланс между работа и личен живот, способност да работят в момент и по начин, който е найудобен за тях. Пандемията обаче отдавна отмина и с това в бизнес средите се задава нов тренд: връщането на служителите в офиса.
Оказва се, че това не е никак лесна задача, защото масово хората отказват да се завърнат към работно всекидневие, което определят като остаряло и непродуктивно. Протестна вълна се надигна и в IT сектора, който е един от найпривикналите на дистанционен труд.
В началото на февруари например служителите на най-големия европейски разработчик на софтуер SAP подписаха писмо, в което заявиха, че се чувстват “предадени” от “радикалната промяна на курса” на компанията по отношение на изискването за връщане в офиса. Компанията е работодател на повече от 111 хил. души в различни държави. Сега много от тях заплашват да напуснат, вместо да се върнат изцяло или да ходят на работа три дни в седмицата, както е планирано да се случи от началото на април.
Дори по-силен натиск се вижда в американски компании - “Ай Би Ем”, “Ейч Пи”, “Алфабет” (на Гугъл), “Тесла”, “Голдман Сакс” и много други вече настояват служителите да се връщат към работа в офис. Стига се и до нестандартни начини на промотиране на практиката отпреди COVID. Някои предлагат безплатни дегустации на храни, други плашат с уволнение, трети прибягват до хибриден труд. Навсякъде обаче се среща голяма съпротива.
Традиционно тенденцията в САЩ дава отражение и по света - особено в Европа, тъй като технологичните компании отвъд океана са огромни корпорации с офиси извън страната. Много европейци са принудени да се съобразят с американския работен стандарт, защото работят в такива компании. Не само работодателите плашат с уволнение - наблюдава се сериозна тенденция от служители, които предпочитат да напуснат пред това да се завърнат в офисите. Най-сериозна съпротива в това отношение показват поколенията Х и Z - това са съответно родените от 1965 до 1980 г. и от 1996 до 2009 г.
Над половината от представителите им смятат, че те са способни да наложат новите тенденции в професионалния живот. Доклад, извършен от израелската софтуерна фирма Placer.ai, установи, че тези с повече пари и време са по-щастливи да прекарат по-голяма част от седмицата си в офиса. Това е сегмент от заможни, образовани и необвързани на възраст между 24 и 35 години, живеещи в градове. Данните предполагат, че един по-смесен, хибриден подход към работата - който тихомълком е възприет от мнозина - е новото нормално. Проучвания сочат, че най-малък е интересът на служителите да бъдат в офиса в понеделник и петък.
Въпреки това анализ, извършен от Placer.ai на 1000 сгради в САЩ, сочи, че някои служители са по-склонни към по-тежки офис изисквания от други. Според Кейтлин Дъфи, директор в HR практиката на Garner, ако служителите бъдат насилствено върнати в офисите, резултатите от работата им няма да бъдат силни. “Вашият талант си е ваша работа”, подчерта тя, визирайки факта, че вече всеки сам е намерил собствената си формула, за да бъде продуктивен в професионален план.
Появява се и нов проблем - някои служители са забравили как да се държат в офиса. Търсенето на обучение по етикет на работното място нарасна през последните 2 г., тъй като компаниите се борят с факта, че някои служители са върнали навиците си от дома си в офиса, а други са имали малко опит в професионална среда на първо място. Повече от 60% от компаниите планират да проведат курсове по етикет за персонала тази година според проучване сред повече от 1500 бизнес лидери. Това се превръща в новата разрастваща се професия.