Тъмна гора ли е интернет? Възможно ли е да избегнем смърт
Вместо да споделяме избирателно и с мисъл, успяхме само да рекламодателите, че целият ни живот е публичен, затова не се чудете, че вече не виждате смислени неща, както беше преди
Енрико Ферми е наричан “бащата на ядрената епоха” и „архитект на атомната бомба”. Италианският физик, който след Втората световна война бива натурализиран в САЩ, има огромен принос за развитието на човечеството. Но любопитното е, че той е известен повече с парадокса на Ферми - добре познатата главоблъсканица за изследователите на космоса. В най-общи линии парадоксът гласи следното: Вселената е толкова огромна, че би следвало да е пълна с живот, но в същото време няма никакви доказателства за съществуването на такъв.
Няма конкретен отговор защо е така, но е факт, че човечеството „излъчва” всевъзможни радиовълни в последните най-малко 90 години, но досега никой не ни е отговорил. В най-добрия случай това означава, че в радиус от около 45 светлинни години (приблизително 425 732 871 266 102 километра или по-просто казано 425.7 трилиона километра) около Земята, няма интелигентен живот. Дали това е така и защо изобщо разсъждаваме върху тази известна ни информация?
Sora - изкуственият интелект, който ще промени света на видеото и анимацията (ВИДЕО)
Китайският автор Лиу Цъсин опита да даде отговор на парадокса на Ферми със своята трилогия от фантастични книги „Земното минало”. В нея той говори за хипотезата за „Тъмната гора” и как тя най-вероятно е съпоставима на случващото се във Вселената.
Представете си следната картина: Вали дъжд в гъста гора през нощта. Вие вървите в мократа мъгла, въоръжени с пушка. Не чувате нищо - няма сигнал, че около вас има някой жив, изобщо нещо живо. Но всъщност в гората е пълно с ловци, които също като вас са въоръжени с пушки. Всеки от тях, включително и вие, чакате някой да издаде позицията си, настъпвайки, например, някоя клонка. В този момент най-близките до него ловци вече ще знаят къде се намира издалия се и се надпреварват кой да го застреля пръв. Защото ако не бъде застрелян, те могат да са следващите жертви на Тъмната гора.
Претоварен съдия написал решение с ChatGPT
Наистина в най-общи линии това, според Лиу Цъсин, е и нашата вселена. Няма знаци за живот, просто защото всички останали цивилизации са разбрали, че е най-добре... да не комуникират с никого, защото няма как да знаят какви са реалните намерения на отсрещната страна. А на нашата собствена планета ние все още нямаме начин да комуникираме ефективно с другите най-интелигентни същества - делфините, слоновете и приматите, а какво остава да успеем да го направим с цивилизация, възникнала и развиваща се на съвсем друго място в космоса.
Ние обаче не мълчим, а напротив - в последните 20 години методите ни на комуникация са свързани все повече с интернет, дигитализирани са и откъснати от безопасния в космически мащаб традиционен метод на говорене. Колкото и фантастична да е идеята за „Тъмната гора”, мислещите хора обаче стават все по-запознати с нея. Което ни връща на заглавието.
Жените са най-застрашени от загуба на работа заради изкуствения интелект
„Тъмна гора” ли е интернет?
С всеки ден живеем все повече в мрежата. Всеки ден това дигитално пространство е наводнявано с ботове, реклами, тролове, кликбейт, инфлуенсъри и безмозъчни опортюнисти - ловците. Все повече мислещи хора усещат интернет като мъртъв, защото просто няма какво умно да видим в него. Това е така, защото истинските потребители в нета се „крият” в частни и или просто скрити приложения, които нямат досег до масовата мрежа, за да нямат контакт с гореспоменатите „дигитални ловци”. Тук идва мястото на теорията за интернет като тъмна гора. Тя е начин да обясни защо това пространство започва да се усеща все по-нереално.
Всички усещат, че нещо не е наред. Виждаме снимки, повечето от които са преминали някаква или голяма доза дигитална обработка с цел да грабват вниманието повече или за да се покаже в по-добра светлина поредната гола инфлуенсърка, за да събере повече кликове и да има шанс да се позиционира сред рекламодателите. Все повече и повече кисненето в интернет се превръща от нещо, с което доскоро бягахме от скуката, в нещо, което дори не можем да дефинираме - нещо илюзьорно, което е захапало цялото ни внимание и сме се оставили на потока. Живецът на mIRC, на FTP-тата, на това да споделиш лично на някого какво си открил в дебрите на мрежата, по свое желание, а не по-желание на Алгоритъма - това е в миналото. А комуникацията ни се е превърнала в първична, максимално кратка и за съжаление перманентно оставяща следа.
Помните ли какво писахте на най-добрия си приятел преди 15 години? По-скоро отговорът ще е „не”, дори и ако ви се даде конкретна дата. Но мрежата помни много добре и тази информация може да бъде открита или публично, или скрита в някоя забравена база от данни. Интернетът знае за вас повече, отколкото вие знаете за себе си и това знание е публично и вечно. Случвало ли ви се е да споделите гласно на приятел, че искате да си купите нещо и веднага да откриете реклами за същото това нещо в социалните си мрежи? Тук отговорът е категорично „да”, защото е масов феномен.
Вие сте в „Тъмната гора” на интернет, обкръжени от ловци, които искат да разберат вашето име, адрес, локация, вашите навици, вашите връзки с приятелите - да направят анализ на данните и да ви "продадат" на най-близкия рекламодател. За да ви бомбардира с реклами, които са селектирани и таргетирани конкретно към и за вас. Така успехът за търговците е значително по-голям. В пъти. Вие сте в „Тъмната гора”, но сте невъоръжени срещу това, което е в дебрите ѝ, защото не знаете, че то съществува. И крещите в мрежата, карате се с други потребители за неща, които алгоритъмът ви пуска с тъкмо тази цел. Издавате се всеки ден!
Докато това се случва, постепенно съдържанието в нета става все по-бездушно. Това, разбира се, не е случайно и ще продължи да се задълбочава. Тук се намесва новата технология, която от последните години все по-често влиза в полезрението дори и на най-незаинтересованите. Изкуственият интелект ще промени света, в който живеем. Той вече го и прави. Замисляли ли сте се дали рекламите, които неизбежно гледате, са създадени от човек? Защото има немалък шанс да не са.
В ChatGPT например на всеки две седмици се генерира повече по обем текст от цялата писана от човек литература в историята - над 6000 години книги за 2 седмици.
За какво точно се ползва това огромно количество информация? Вероятно е с цел по един или друг начин да ви заблуди - дали ще е да си промените мнението по политическа тема, дали ще е да си купите поредния безсмислен продукт, или за да провокира във вас реакция, която впоследствие да бъде използвана за други статистически цели - няма значение.
Интернетът, какъвто го помним отпреди 20 години, е мъртъв. Той е бездушен, а малцината истински потребители, които са останали в него, вече не ползват платформите, които обещаваха светът да стане взаимосвързан с комуникация. Те бягат към старите методи на комуникация - далеч от „Тъмната гора” на рекламите, които ви дебнат отвсякъде.
Защото когато изходът от една игра е да загубиш, каквото и да направиш, най-правилното решение е просто да не играеш.