Прекалено много молове, а малко и бедни клиенти? За Бургас това не важи
Какъв е погледът на „Сан Сити” върху жилищния пазар в Бургас? Голяма
част от сделките в града ни се осъществяваха чрез ипотека. Страхуват ли се вече
клиентите да теглят заеми за покупка на жилища или все още тази тенденция е
актуална?
Тенденцията на жилищния пазар в момента е да се купуват апартаменти за лично ползване и за задоволяване на основни жилищни нужди. Търсят се малки тристайни апартаменти с квадратура около 80 – 90 кв.м. Продължава интересът към напълно завършените имоти.
Като инвеститор нашите наблюдения са, че по-голямата част от сделките се реализират с кредитиране, но не на цялата сума, а и с голям процент самоучастие. Клиентите вече много внимателно подбират банките за финансиране. Купувачите започнаха да се интересуват не само от лихвите по кредитите, а от цялостната им цена.
Появяват
и клиентите тип „инвеститори”, но все още те не преобладават. Сделките се
сключват много по-бавно от преди кризата. Правят се много на брой огледи, с
помощта не само на посредници, но и на реални специалисти, които да преценят
качеството на получавания продукт. Клиентите в момента са на правилната позиция
в процеса на покупко-продажбата на жилище, могат да избират, да диктуват условия, да договарят отстъпки и
бонуси. Все пак мога да кажа, че качествените жилища, с подходяща локация и разпределение са търсени и остават
на стабилни цени.
Какви са цените на жилищата в Бургас и на какви нива се осъществяват
сделките?
Мога
да коментирам само районите, в които имаме предлагане – комплексите „Славейков”
и „Изгрев”. Нашите цени са в диапазона 550 – 650 евро за кв.м., в зависимост от
големината и завършеността на жилищата. Голям интерес има към напълно
завършените апартаменти „до ключ”, тъй като много хора започнаха да отчитат
предимствата да получават веднага готово жилището си, спестявайки на себе си много време и средства.
Един от най-големите и амбициозни проекти в Бургас беше замразен
заради кризата – билдинга на „Сан Сити” до училище „Васил Априлов”. Какви са
намеренията на компанията по отношение на реализацията му в бъдеще?
Намеренията
ни са да завършим проекта. Правим всичко възможно за това.
Оскъпи ли кризата реализацията му? Претърпя ли промени проекта за
търговски и бизнес център?
Кризата
не само, че няма да оскъпи проекта ни, но на практика намали стойността на
бъдещите строително-монтажни работи. Промени в проекта ще има, тъй като
офисната част ще се реализира като жилищна.
Какъв е погледът на „Сан Сити” по отношение на търговските площи в
града. В момента се строят два мола в града ни, които се очаква да отворят
врати през 2012 година? Достатъчни ли са или прекалено много са три мола в
Бургас?
Търсенето на търговски площи се определя от редица критерии, свързани както с характеристиките на самите сгради и обекти, така и с тяхното местоположение и инфраструктурни аспекти. От съществено значение са добрата фасада на сградата и изгледът към и от нея. Не е за пренебрегване и удобния достъп, както с градски транспорт, така и с леки автомобили. Трябва да се вземе под въпрос и начините и проблемите с паркиринето, които по нашия проект не стоят, както и с ежедневния приток на потенциални клиенти в съответния регион. Също така трябва да се отбележи, че големите търговски вериги имат изискване за осигуряване на достатъчен брой паркоместа за своите клиенти.
Тенденцията в Бургас сочи, че не малко клиенти са склонни да закупуват търговски площи, като по-често това са сериозни фирми с утвърден бизнес. Освен това определена част от инвеститорите предпочитат да отдават под наем и да печелят от високите наемни цени. Търсенето обикновено отбелязва най-висок ръст преди началото на ваканционния сезон и е концентрирано главно върху централните райони с интензивен трафик на пешеходци. Туристическият наплив започва през април – май, следователно търсенето е най-значително в предходните един-два месеца. Повишеното търсене се дължи също така на отсъствието на бизнес възможности в съседните общини в резултат, на което представители на малкия бизнес, които идват в Бургас за летния сезон, търсят търговски помещения най-вече по главните улици на града или в съвременни бизнес сгради.
Трябва да отбележа, че търговския комплекс “SUNCITYCENTRE” не е пряк конкурент на другите два мола, тъй като като обем и локация са несравними. Всеки търговски обект с подходяща концепция, местоположение и реализация ще има успех в нашия град. Бургас има нужда от такива търговски центрове и има потенциал за развитие в тази насока.