Кой откри Иван Иванов, защо той остаря още на 36г., как Кан го видя в поддържаща роля?
Някой би казал, че Иван Иванов е най-големият български киноактьор след Стефан Данаилов, всъщност, той не е втори, а е другата страна на монетата
„Нов Нов” (б.р.Иванов Иванов), така се представяше проговарящият син на Иван Иванов, когото зрителите видяха във ВИП брадър като рапър, когато го питаха как се казва присъстващите на партитата в един звезден панелен блок на колелото на трамвай на Пазара Иван Вазов. Актьорът Пламен Дончев и съпругата му Режин събираха съседи с други приятели.
В блока им живееха не само Иван Иванов с Петя Силянова и Нов Нов, но най-обичаната бг гимнастичка Лили Игнатова, футболната легенда Паро Никодимов, волейболната Боби Кьосев, доколкото помня. Домакините ги смесваха с Велко Кънев и съпругата му Дора, бъдещия министър Пушкаров, нашите, понякога Леда Тасева, която живееше съвсем наблизо. Пък ние, децата, попивахме.
Отиде си секс символът на българското кино
По някое време, трябва да е било 87-а или 88-а година, Иван Иванов спря да идва. Не искаше да се показва. Беше се състарил внезапно. А, сега като си помисля, е бил само на 36 г., както е роден през декември. Тогава не можех да разбера защо.
Сега си давам сметка: бяха спрели да го снимат. Или той беше спрял. Изведнъж. Вече няма как да знаем...
Скоро закриха и Киноцентъра, а той не беше театрален артист. Откри поета в себе си. И постепенно, с малки връщания, се превърна в съвременен отшелник, даже смени и София със село.
Никога повече не получи роля, достойна за себе си – не броя образа на мафиотски бос в нелепо продължение на Кървав спорт или приличащата по-скоро на новела тв продукция, където с невероятната му партньорка от кинокласиката Комбина - Ваня Цветкова бяха главни герои – и тя изчезна покрай пукването на демокрацията, но в Америка...
Единственият, който успя да го преоткрие по един вълнуващ, уважителен и мил начин беше Борислав Колев с неговия документален филм Стоичков, където Иван Иванов има най-важната поддържаща роля. Докато Ицо обяснява на екрана как от филмовите му герои се е учил как да бъде мъжкар и как да обича.
Свидетел съм как на първата прожекция на филма в Кан, на която бях, уви, единственият българин в Грей, хора от цял свят, с всичките си претенции и предвзетости се насълзяваха при цялата тази естествена енергия, при този наистина неподправен разказ за любовта и за киното, който съпреживяваха със Стоичков и Иванов...
Някой би казал, че Иван Иванов е най-големият български киноактьор след Стефан Данаилов.
Всъщност, той не е втори, а е другата страна на монетата.
Ламбо е галеник на съдбата, звезда от дете, доброто момче от добро семейство от центъра на София, премиерът на Народния театър с безброй кино-,тв- и театрални роли, министър, депутат. Иванов пък е лошото момче от дълбоката провинция, направило се само. За да остане любим и 45 г. след звездния му дебют във Всичко е любов. Любим артист, макар и с малко роли.
Шлифован и нешлифован кинодиамант – може и така да бъдат наречени двамата най-големи актьори в българското кино.
Кой е ключът към намирането и създаването на светлия лъч, на звездата Иван Иванов насред соцзастоя от края на 70-те и началото на 80-те години? Кой открива нешлифования диамант и му дава шанса да блесне? Професор Вера Найденова.
Така тя успя да създаде киното, на което иначе десетилетия наред е хронист и критик, а значи – пресъздател.
Важно е да се знае.
Още по-важно е да се помни!
Източник: 19min.bg