Игри и играчки, които са полезни за интелигентността на децата
Игрите са средството, чрез което мъниците опознават света. Те е са от значение за образованието и правилното развитие на децата. Затова е важен изборът на правилните игри и детски играчки за вашето дете.
Тук ще обърнем внимание на всичко това. Ще разберете как различните активности формират децата и защо са толкова важни.
Обикновени, но полезни играчки
Не е нужно да запълните детската стая с всякакви играчки, защото можете да объркате децата, които да не успеят да дешифрират добре всичко около себе си. Докато те все още не могат да ходят, 2-3 детски играчки са напълно достатъчни.
Изберете най-обикновените от тях:
-
Топка;
-
Кукла;
-
Количка и др.
Играчките, наподобяващи вещи от ежедневието са също правилен избор:
-
Детски тенджери и тигани;
-
Градински инструменти;
-
Бебешка количка за кукли и др.
Всички изброени играчки развиват фината моторика, креативността и уменията за ролева игра, която е важна за въображението и речевите умения. Важното е до 3-годишна възраст да се избягват играчки с дребни части, тъй като съществува опасност от задавяне.
Скуката също е важна
Необичайно, нали? Не е полезно за децата да бъдат постоянно стимулирани, защото така им липсва време за “скука”, която да бъде запълнена с мисли за интересите им. Когато играете с мъниците, имайте и време за почивка, недейте да се опитвате да контролирате играта изцяло.
Този вид “скука” е полезна за формирането на характера и уменията на децата, докато използват свой собствен ресурс - ума.
Игри, развиващи интелигентността
Има много игри, способни да стимулират интелигентността - от емоционалната до физическата. Ще им обърнем внимание по-долу.
Емоционална интелигентност
Това е умението децата да се идентифицират с другите и да разпознават различните чувства и емоции. Добър похват е играта с кукли, която позволява повторното преживяване на събития или емоции, които са направили впечатление. Куклите помагат за по-доброто им разбиране.
Не се притеснявайте, ако вашето дете си играе на учител и се кара на “учениците” си. Това не означава, че изпитва негативни емоции към училището, а че разбира и преработва безпокойството. То може да бъде причинено и от промяната на гласа на учителя в даден момент.
Четенето на приказки е също много полезно за анализ на емоциите. Героите в тях изпитват различни чувства, които в детските книги са обяснени по на достъпен език. Можете и да отделяте по 5 минути на ден да разказвате на децата си за своя ден, обяснявайки как сте се почувствали.
Други полезни съвети:
-
За да бъдат емоциите “видими”, свързвайте ги с цветове. Червено - ярост, жълто - радост и т.н.
-
В стъклен буркан децата могат да поставят всяка щастлива или тъжна мисъл, написана на листче, която са усетили през деня. Така емоциите ще са в безопасност.
Развитие на пространствено мислене
Има някои дейности, които на пръв поглед не изглеждат като игри. Можете да помолите децата да ви заведат до училище или от училище до вкъщи. Така те се научават да обръщат внимание на света около себе си и в същото време повишават самочувствието си.
Разбира се, в началото ще е трудно разграничаването на ляво и дясно, но и на възрастните ни се случва понякога.
Игрите с пъзели и конструктори са също много полезни за развитието на пространственото и логическото мислене. Старайте се да ги включите в ежедневните игри.
Логическо мизлене
Освен конструкторите и пъзелите, игрите на асоциации са много подходящи за развитието на логическото мислене. Можете да помолите децата да потърсят всички бели и кръгли предмети в стаята или да групират вещите у дома в различни категории.
Например:
-
Съдове за готвене;
-
Вещите на тате;
-
Вещите на мама;
-
Спорт и хоби.
Сетивност
Разходки, бягане, скачане върху леглото или батута са чудесни начини за развитието на крачетата и по-точно баланса и мускулатурата.
А детските играчки, в които са включени различни текстури, аромати, форми и цветове ще запознаят децата с всички сетивни усещания.
Игрите за сглобяване са полезни за развитието на фината моторика.
Знанието, което включва множество сетива, е най-доброто.