Предприемачите в България изпращат годината с влошени оценки за бизнес средата
Засилват се песимистичните очаквания в търговията на дребно и сектора на услугите
Оценките на предприемачите за бизнес средата търпят пореден срив през последния месец на годината. Предприемачите в България изпращат декември с влошени оценки за бизнес средата и резервирани прогнози за следващите няколко месеца, става ясно от данните на Националния статистически институт (НСИ) след направени анкети с мениджъри на фирми.
Като цяло годината започна с оптимистични очаквания за подобрение в бизнес средата, но пролетните месеци ги охладиха, след като показателят регистрира понижение в промишлеността, търговията на дребно и услугите. Оптимистичните оценки претърпяха нов срив към края на лятото, а несигурността продължи да владее бизнеса до края на годината, пише investor.bg.
Към декември основните притеснения продължават да са несигурната икономическа среда и недостигът на работна сила, както в предходните месеци. В допълнение оценките се сриват заради опасенията за очаквани проблеми с поръчки и доставки, както и недостатъчното търсене на вътрешния и на международния пазар.
През декември общият показател на бизнес климата намалява с 1,8 пункта спрямо предходния месец (от 21,6% на 19,8%), което се дължи на неблагоприятния климат в строителството, търговията на дребно и сектора на услугите.
Според данните на статистиката бизнес климатът в промишлеността запазва приблизително ноемврийското си равнище (от 20,6% на 20,7%). Промишлените предприемачи оценяват настоящата производствена активност като благоприятна, докато очакванията им за дейността през следващите три месеца са леко влошени. Несигурната икономическа среда и недостигът на работна сила продължават да бъдат най-сериозните пречки за развитието на индустрията.
Относно продажните цени в промишлеността прогнозите на мениджърите са за известно увеличение, макар преобладаващата част от тях да предвиждат запазване на тяхното равнище през следващите три месеца.
През декември показателят „бизнес климат в строителството" намалява с 1,2 пункта (от 23,6% на 22,4%), което се дължи на резервираните оценки на строителните предприемачи за настоящото бизнес състояние на предприятията. Същевременно обаче очакванията им както за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца, така и за строителната активност през следващите три месеца се подобряват.
Основните затруднения за дейността остават несигурната икономическа среда, цените на материалите и недостигът на работна сила, като спрямо ноември се наблюдава намаление на отрицателното въздействие на първия и третия фактор. По отношение на продажните цени в строителството по-голяма част от мениджърите предвиждат те да останат без промяна през следващите три месеца.
В резултат на изместване на оценките и очакванията на търговците на дребно за бизнес състоянието на предприятията от „добро“ към запазване на „същото“ съставният показател „бизнес климат в търговията на дребно“ спада с 5,6 пункта (от 27,5% на 21,9%). Прогнозите за обема на продажбите и поръчките към доставчиците през следващите три месеца също са резервирани.
Несигурната икономическа среда и конкуренцията в бранша продължават да бъдат най-сериозните проблеми за развитието на бизнеса. Последната анкета отчита нарастване на негативното влияние на фактора „недостатъчно търсене“, който измества на четвърто място затрудненията свързани с недостига на работна сила. Относно продажните цени прогнозите на търговците на дребно са за запазване на тяхното равнище през следващите три месеца.
През декември съставният показател „бизнес климат в сектора на услугите“ се понижава с 2.5 пункта (от 15,9% на 13,4%), което се дължи на неблагоприятните оценки и очаквания на мениджърите за бизнес състоянието на предприятията. Същевременно обаче очакванията им за търсенето на услуги през следващите три месеца леко се подобряват.
Основните фактори, ограничаващи дейността на предприятията, остават несигурната икономическа среда, конкуренцията в бранша и недостигът на работна сила, като през последния месец се наблюдава намаление на отрицателното им въздействие. В сравнение с ноември нараства делът на мениджърите, които предвиждат продажните цени в сектора на услугите да се увеличат през следващите три месеца.