Небето става зелено, самолетите минават на гориво на бъдещето
Новият европейски регламент бе обсъдена на кръгла маса „Устойчиви авиационни горива и нисковъглеродния преход“ във Варна
Поне 2% от използваното в самолетите, летящи в Европа, гориво трябва да е биоустойчиво от началото на 2025 г. Това предвижда новият регламент Refuel EU Aviation, приет от Европейския съюз. Това каза пред Флагман.бг Венелин Маринов – ръководител проектен офис „Устойчиво развитие“ към „ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас“. Новите промени бяха обсъдени на кръгла маса на тема „Устойчиви авиационни горива и нисковъглеродния преход“, която се проведе във Варна, като представителите на рафинерията в Бургас бяха сред основните участници в експертния панел на събитието.
Кръглата маса е посветена на ролята на авиационните горива в контекста на опазването на околната среда и прехода към нисковъглеродна икономика. В тази връзка беше представен актуален поглед в национален план. На база на дискусиите бяха представени и систематизирани виждания за необходимите стъпки на национално ниво както в стратегически, така и в нормативен план с цел гарантиране сигурността на снабдяването и поощряване н иновациите и инвестициите,свързани с авиационните горива.
В залата на ВИП терминала присъстваха представители на държавни институции, ръководителите на представителствата на Европейската комисия и Европейския парламент в София, бизнес асоциации и търговски дружества, НПО, научни институции, синдикални организации, експерти.
„Новият регламент задължава използването на възобновяеми горива и по-конкретно устойчивия авиационни горива в авиационния сектор. Предстои да влязат в сила доста сериозни задължения. Това вероятно ще предизвика някакви сътресения и всички трябва да се подготвят предварително за изпълнението на този регламент. Необходимо е да се променят някои нормативните документи, включително Законът за енергията от възобновяемите източници, който в момента ограничава използването на биокомпоненти в авиационните горива. Сериозен ефект ще има прилагането на устойчивите авиационни горива и на летищните оператори. Затова настоящата кръгла маса е толкова важна за започването на дискусията за това как в България ще се прилага този нов регламент и как различните участници на пазара ще изпълнят своите задължения“, обясни още Венелин Маринов.
В регламента са заложени доста съществени санкции при неизпълнение на задълженията. В следващите години използването на устойчивите авиационни горива е предвидено да нараства.
„Тук възниква въпросът колко е капацитетът за производство и ще може ли да се задоволи потреблението. Но европейската индустрия за производство на горива и в това число и „Лукойл Нефтохим Бургас“, работят по въпроса, така че да могат да осигурят необходимите количества“, увери представителят на рафинерията в Бургас.
Директорът на Летище Варна Димитър Костадинов отбеляза, че кръглата маса във връзка с въвеждането на новите устойчиви авиационни горива е именно доказателство за това колко бързо нещата се променят и как много бързо ще трябва да се адаптираме. „Хубавото е, че като капацитет и процедури ние сме готови, специално говорейки за възобновяемите авиационни горива“, заяви той.
Изпълнителният директор допълни, че няма притеснения, че новата регулация ще бъде някакво предизвикателство към тях да го изпълнят. „Ние сме една от връзките във веригата на доставки от производство до крилото на самолета и цялата тази верига трябва да бъде осигурена с капацитет и процедури, производствени мощности, така че накрая пътникът да не усети промените“, каза още той.
Председателят нна управителния съвет на Института за енергиен мениджмънт Славчо Нейков, който бе модератор на кръглата маса отбеляза от своя страна, че в регламента се предвиждат задължения на държавно ниво за подпомагане на този процес, включително и за подпомагане иновациите и същевременно възлага конкретни задачи на три страни в процеса - операторите на въздухоплавателни средства, на летищата и доставчиците на т.нар. устойчиви авиационни горива.
„Предвижда се една ритмичност при отчетност на постигнатите резултати, за да се следи какви са тенденциите и респективно, заложена е възможността да се предлагат изменения в регламента, с оглед ускоряване на процеса на внедряване на устойчивите горива", каза още Нейков.
Третата част на кръглата маса протече под формата на модерирана дискусия с всички участници в събитието.