Милиони са източени от държавна фирма, министър зове депутати да притиснат прокуратурата
ДКК платила на частно дружество 25 млн. лв. за бъдещи вземания, които няма да получи, щетите са за 97 млн. лв., посочи Богдан Богданов в парламентарна комисия
Министър поиска помощ от депутатите с цел притискане на прокуратурата да си свърши работата във връзка с колосални щети за държавата. Това се случи на заседание на парламентарната Комисия по икономическа политика и иновации в сряда, когато бе обсъден държавният бюджет за 2024 г. На него народни представители използваха случая да зададат актуални въпроси към министъра на икономиката и индустрията Богдан Богданов.
Михал Камбарев от ПП-ДБ посочи, че бюджетът на съответното министерство е близо 92,5 млн. лв.
„Също така виждам, че преди по-малко от десет дена Вие, г-н министър, сте споделили за щети за държавата за над 97 милиона, които казвате, че са за цесия между ДКК и „Малаз“ ЕООД“, заяви Камбарев и попита „кой ще ги плаща“ и „кой е отговорен“ за тях.
Богдан Богданов посочи, че въпросните щети няма да повлияят на бюджета на министерството.
„А въпросните 97 млн. лв. - те са нанесени основно като щета на Държавната консолидационна компания (ДКК). Става въпрос за едни цесии, които са придобити в рамките на два работни дни през 2018 г. Общата сума, платена от страна на ДКК, за да придобие тези бъдещи вземания, е близо 25 милиона. Ние плащаме 25 милиона на два транша 2018 г. Придобиваме това вземане за 97 (милиона) и ние всъщност изгубихме дело преди две седмици. ДКК изгуби дело, в което съдията казва, че всъщност документите, на база на които ние сме си купили възможното бъдещо вземане тогава, не са породили правно основание, тъй като те нямат подпис на единия от управителите на фирмите. И самият документ – договорът за цесията, няма подпис. Сега ние направихме анализ оттук нататък какво да правим, за да не бъде допълнително ощетена ДКК с тези пари. Шансовете ни, да бъда откровен, са малки. От една страна, дружеството, към което претендираме, е вече в несъстоятелност. Така че ние дори да спечелим това дело, вероятността е много малка ние да можем в бъдеще да си вземем парите, но все пак я има. Затова и ние ще обжалваме. Но другата основна причина е, че на базата на документите, които са дадени, ние всъщност се оказа, че нямаме оригиналите на тези документи. Тези оригинали са изчезнали, за което аз съм сезирал и прокуратура, и ДАНС. Същите органи са сезирани през лятото. Имаме и доклад на АДФИ (Агенция за държавна финансова инспекция). Така че, от една страна, ние сме в ситуация, в която едно бързо решение за около два дни ни е довело до ситуация, в която ние трябва да търсим вариант как тези бъдещи вземания да се получат, но вероятността това да се случи е много малка, което ще значи, че ДКК ще генерира загуба от 97 млн. лв.“
Но това щяло да е поредната такава „с оглед на другите, които са констатирани до момента“.
„Нашата работа смятаме, че е свършена, но прокуратура, ДАНС, следствие трябва да си свършат работата и да се види има ли нарушения, кой ги е направил и да си поемат отговорността“, добави министър Богданов.
Михал Камбарев изрази притеснения и попита какво може да направят депутатите, така че да се намали щетата и повече никога да не се случва подобно нещо.
Богдан Богданов отговори: „Това, което трябва да се направи чисто и законово, е оттук нататък процедурите по превъзлагане да бъдат значително ограничени и да има ясен механизъм, по който проекти, когато се възлагат от държавата, да бъдат на обективен принцип, първо. В момента е дадена една възможност да се превъзлагат определени поръчки и т.н. Тук случаят е различен. Тук с тези цесии случаят е различен. Те се взимат на решение в случая – борд на ДКК, и след това принципалът – министърът на икономиката. Тук и министерството не може пряко да се намесва в оперативната дейност, но при определени сделки министърът дава санкция. В този случай с тези 97 млн. лв. такава санкция е дадена. И за мен проблемът е, че едно такова решение на база доклад от една страничка е довело до тази щета. И тук единственото, което можем да направим, е и ние, и вие да сме достатъчно активни, за да очакваме резултати от прокуратурата и който не си е свършил работата, да го направи.“
Още преди две седмици на брифинг министър Богданов обясни, че незабавно ще бъдат сезирани ДАНС и прокуратурата по повод решението на съда заради липсата на документи, от една страна, и как документ без подпис е породил правно основание, от друга.
Цесията между ДКК и „Малаз“ ЕООД била за вземания от „Кемира“ ЕООД.
На 8 януари 2018 г. министерството на икономиката получило доклад от ДКК. Той бил страница и половина. В него се казвало, че ДКК иска да започне преговори с потенциален продавач на въпросните задължения. Един ден след това ДКК взема решение да придобие задълженията и в нов доклад до министъра се иска разрешение да подпишат договора за цесията, обясни хронологията министърът. Разрешението е получено в края на деня – на 10 януари.
Припомняме, че по това време министър на икономиката беше Емил Караниколов в правителството „Борисов 3“.
През 2020 г. Караниколов бе отстранен заедно с вътрешния министър Младен Маринов и финансовия Владислав Горанов. Целта, както обявиха от ГЕРБ тогава, бе „опровергаване на внушенията, че ГЕРБ и въпросните министри са в пряка зависимост от ДПС и Делян Пеевски“.