Георги Маринчев с предложение ВиК операторите да се прехвърлят на местните власти
Не малка част от града и региона се превърнаха в заложник на некачествени ремонти, смята кандидатът за нов мандат като общински съветник в Бургас
Общинският съветник от Бургас Георги Маринчев направи анализ на проблемите с ВиК-сектора у нас и в морския град. Маринчев, който е отново кандидат за местния парламент от листата на ГЕРБ като представител на партия „Гергьовден“, написа във фейсбук:
Измина първата седмица от кампанията за местно управление. Срещите бяха интензивни, полезни и конструктивни. Очертаха се основните искания и критики на нашите съграждани.
Част от тях основателни и справедливи. Не малка част, за съжаление, извън правомощията и на кмета, и на Общинския съвет. Но и не малка част сформирани от лъжите и опорките на нашите опоненти.
Разбира се, не са нерешими.
В основата на всяко решение е да се дефинира точно източникът на създадения проблем. Или казано по друг начин поставянето на правилната диагноза е половината от успешното лечение.
Проблем номер едно и по спешност, и по важност (по моя преценка) е създаден от ВиК – Бургас.
И ще помоля тези, които ще си направят труда да прочетат това, да проявят търпение и да го прочетат до края, защото е трудно да се синтезират всичките им безобразия в няколко изречения.
От близо година не малка част от града, а и региона, се превърнаха в заложник на некачествените им ремонти. Забавянето на изпълнението на водния цикъл води до забавяне на така очакваните от гражданите на Бургас ремонти на пътната инфраструктура. Това води и до риска Община Бургас да загуби целеви средства от държавния бюджет.
Квартали като Лозово и Долно Езерово, както и на улиците „Фердинандова“, „Индустриална“, „Мария Луиза“, „Шейново“, „Сливница“, „Княз Борис I“ и други ключови места в Община Бургас остават блокирани заради забавени дейности по големия проект за воден цикъл на града или некачествено възстановени участъци след ВиК ремонти.
Поради това се увеличава вероятността Община Бургас да загуби целеви средства от държавния бюджет, предвидени за ремонт на улици след приключването на ВиК проектите. Според изискването на финансовото министерство тези средства трябва да бъдат изразходвани до края на тази календарна година.
И конкретен пример: ВиК Бургас няма да асфалтира ул.“Индустриална“, която бе разкопана за подмяна на водопровода и канализацията. Водното дружество разкопа ключовата пътна артерия преди близо година, за да подмени инфраструктурата. Дейностите бяха част от големия воден проект на Област Бургас, но се оказа, че средства за възстановяване на настилката така и не са предвидени. Което означава, че администрацията и бъдещият Общински съвет спешно трябва да намерят 6 милиона лева за нейното възстановяване от вътрешни резерви.
И тук стигаме до основния проблем. И Ви обръщам специално внимание.
В началото на 2022 г. в бизнес плана си ВиК-Бургас предлага инвестиционна програма в размер на 136 милиона, на основание на която и увеличение на водата за крайни потребители с 60%. Няма да се спирам на обосновката, 7-те варианта на плана, как се опитаха да си измият ръцете и да прехвърлят отговорността на кметовете и общинските съвети от целия регион за увеличението, но ще ви обърна внимание на нещо по-съществено.
„Регулаторната рамка у нас е благоприятна за дейността на ВиК операторите. България е единствената страна в Европа, в която в определяните цени предварително се включват както направените инвестиции, така и тяхната възвращаемост.
В другите държави първо трябва да се направят инвестициите и после се получава съответната възвращаемост“. Този цитат е на д-р Ивайло Касчиев, ръководител на работната група и директор на дирекция към МРРБ, направен при изслушване в Комисията за енергийно и водно регулиране към Народното събрание на 06.12.2022 г.
Във всички европейски страни операторите на ВиК услуги обявяват инвестиционните си планове, сроковете за тяхното изпълнение и качествените показатели, които ще бъдат покрити. След което регулаторните органи проверяват дали са изпълнени коректно и в срок. Чак след това се пристъпва към включване на стойността на инвестицията в сметките на крайните потребители.
А при нас, както казва експертът на МРРБ, регулаторната рамка е благоприятна. В определяните цени предварително се включват както направените инвестиции, така и тяхната възвращаемост.
Имайте още малко търпение и ще ви покажа, колко е благоприятна. Разбира се не за нас.
Нито едно ВиК дружество с одобрен бизнес план не е отчело пълно изпълнение на всички показатели за качество и декларираните инвестиции през 2019 г.
От общо 29, пет дружества са отчели над 50% неизпълнение на показателите за качество, а 11 дружества са отчели между 40 – 50% неизпълнение.
При останалите 13 дружества неизпълненията варират между 7 и 11 неизпълнени нива на показатели за качество. Това става ясно от доклада на Комисията за енергийно и водно регулиране за извънредната проверка на ВиК сектора, възложена от Върховната административна прокуратура.
Мисля, че е ясно. Декларирани инвестиции за стотици милиони, включени от първия ден в цената на водата след одобрението на КЕВР, и неизпълнени.
Същото, каквото в момента се случва в родния ни Бургас.
Без да съм юрист, намирам само една дума за това и тя е ИЗМАМА.
Държавно дружество на практика лъже и мами гражданите, взимайки пари за услуги, които не им предоставя. Какво значение има дали са предложили за сведение на общинските съвети и кметовете 7 или 70 плана за разглеждане. Те просто не ги изпълняват.
Вече повече от година и половина всички ние чрез сметките си изплащаме новите „инвестиции“. Засега сме видели само прах, кал и разбити улици.
Може би ще се запитате, къде е държавата в случая. Нали говорим за нейно дружество.
Нека да я видим...
На изслушване в Народното събрание по темата, на 06.08.2021 г. продължило 2:30 минути, Иван Иванов от КЕВР обяви, че 17 дружества са били санкционирани за неизпълнение на бизнес плана и лошо качество на водата, което е около 30% от всички в сектора. Депутатите обаче поискаха информация дали някъде водата е намалена, в резултат на тези глоби и дали крайните потребители са били компенсирани. Няма такъв законодателен инструмент, пояснява Иванов.
Нашите правомощия са да налагаме глоби, отговорността за други действия е на принципала министърът на МРРБ, добавя Иванов.
Никакви кметове, никакви общински съветници, областни управители... даже Председателят на независимия контролен орган КЕВР няма правомощия да ги накарат да си свършат работата.
Така да обобщим дотук.
ВиК операторите си определят някаква сума за инвестиции. След защитаването ѝ пред КЕВР веднага я включват в цената на крайния потребител.
Не я изпълняват.
Не спазват сроковете, качеството на ремонтните дейности, качествените показатели за питейната вода и в резултат на което ги глобяват.
Предполагам ги глобяват с крупни суми. Както предполагам, че тези крупни суми, които са разход за дружествата, както са разход и загубите на вода по мрежата (конкретно за ВиК-Бургас по техни отчетни данни към 2019 г. 55,01%) ще влязат в себестойността и следващото поскъпване на водата за нас.
Няма компенсации, няма уволнения на директорите, предложили и неизпълнили бизнес плановете.
Всичко го плащаме ние. А те продължават да пишат нови планове.
И после се чудим как така един директор на ВиК оператор надживява по няколко министри на МРРБ. В бургаския случай повече от 20. И сами ще си отговорите на този въпрос.
Аз бих използвал цитат на великия Радой Ралин от „Златното руно“: „Блага сума железни врати отваря“.
Решението:
Изцяло в правомощията на законодателя. Говорим за квалифицирани мнозинства за промяна на конституцията, съдебна реформа и все такива важни и фундаментални теми, да намерят време нашите народни представители и да приведат ВиК сектора по нормалните европейски стандарти.
Направени инвестиции, отчетено коректно изпълнение в стойност, срокове и критерий за качество и тогава включване в себестойността на водата за крайния потребител.
И драстични санкции за тяхна сметка при неизпълнение.
Бих стигнал и по-далеч. След като гражданите обвиняват и търсят отговорност за безобразията на ВиК операторите от кметовете и общинските съвети, нека последните бъдат прехвърлени за управление и отговорност на тях, поне да знаят защо ги псуват хората и им протестират пред прозорците.
А докато чакаме и се надяваме законодателите да обърнат внимание и на тази несправедливост, ще продължим натиска върху ВиК-Бургас.
При последната среща в края на август при Областния управител поеха ангажимент да приключат с разкопките си до края на м. октомври и ако този път си удържат на думата, възстановяването на пътните настилки ще започне веднага и в спешен порядък.
***
Купуването и продаването на гласове е престъпление!
Бюлетина 7 и преференция 106
за да продължа да се боря и постигам ефективни резултати по тези теми, които споделям с вас, защото ме тревожат и вълнуват.