Истерията за частни уроци и елитни гимназии сред учениците
Само в София, Варна, Бургас и Русе минималният бал от изпитите след 7-и клас за профил математика надхвърля 400 точки, в 7 области е под 200
С изключение на няколко гимназии в столицата и математическите гимназии във Варна, Бургас и Русе, в които се наблюдава голяма конкуренция за прием, в останалите математически гимназии приемът след 7-и клас тази година е с постижими, сравнително ниски резултати. Това анализират от Института за пазарна икономика.
Те са сравнили минималните балове на второ класиране за прием в държавните математически и природо-математически гимназии (МГ/ПМГ) в България в паралелките с математически профил по области. Второто класиране дава възможност за сравнимост на баловете за прием, тъй като то се извършва централно при един и същи списък с желания за кандидатстване за всички места в училищата, поясняват от института.
“Приемът в МГ/ПМГ, а вероятно и в останалите гимназии в страната изисква бал, различаващ се в пъти между отделни области. Между столицата и Плевен например разликата е 3,6 пъти. Само в четири области в страната (София, Варна, Бургас и Русе) минималният бал за профил математика надхвърля 400 точки. В 7 от 25 области минималният бал е под 200 точки”, пише в анализа на ИПИ.
Дори извън математическия профил сравнително по-ниските балове в повечето провинциални училища за аналогични паралелки показват, че “истерията 7-и клас” вече не е реалност навсякъде в България. Вероятно подготовката, започваща година или 2 г. преди явяването на НВО, и значителното количество средства, отделени за частни уроци, школи и допълнителни занимания, е непозната за все по-голяма част от учениците и семействата им. А това всъщност е добра новина, пишат от ИПИ.
Дори в София извън двете математически гимназии (СМГ и НПМГ) паралелки с математически профил почти не се предлагат, а където се предлагат, баловете им са по-скоро посредствени. Предлагането е следствие на търсенето, така че можем да направим извод, че изборът на профилиране в областта на математическите науки е водено не от желанието на учениците да специализират тези умения, а от името и статута на училището.
Този извод се доказва и от относително малкия брой ученици, явяващи се всяка година на профилирана матура по математика след завършване на средно образование. От института отбелязват, че две регионални управления на образованието - Хасково и Кърджали, не предоставят информация за минималните балове на никой от отделните етапи на класиране. А в Монтана няма нито една паралелка с математически профил, независимо че в града има природо-математическа гимназия.