×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Лобизъм! Който руши шосетата повече, ще плаща намалени тол такси


Лобизъм! Който руши шосетата повече, ще плаща намалени тол такси
Снимка: Архив
31 Август 2023, Четвъртък, 14:00 ч.
Автор: Флагман

Регионалното министерство предлага "революционни" тарифни промени, които могат да ни скарат с Брюксел

Министерството на регионалното развитие е пуснало за обществено обсъждане странни нормативни промени, които буквално минират смисъла на тол таксуването. В проекта МРРБ предлага тежките камиони и автобуси, които навъртат повече от 6000 км на месец по българските шосета, да плащат дължимите пътни такси с 50% намаление. Предвижда се отстъпка и за превозните средства, които навъртат между 4000 и 6000 км месечно -  за тях се предлага 30% редукция на таксите, пише вестник Сега.

"Предлаганите промени са скандални, те ще доведат до по-лоши пътища, до по-малко пари в бюджета, а също и до санкции от ЕК, избухна в гневна публикация във Фейсбук бившият регионален министър Гроздан Караджов. 

Според проекта точно тези, които най-много амортизират шосетата, ще получат "бонуси". Това изцяло противоречи на логиката, заради която бе въведена тол системата - при нея камионите и автобусите се таксуват според изминатото разстояние, като за по-тежките МПС-та ставките са по-високи. Идеята е, че те увреждат повече пътната настилка и затова трябва да имат по-голям принос в набирането на все недостигащите средства за  ремонти и строителство на нови шосета. 

А ето че сега екипът на министър Андрей Цеков предлага "опаки" промени, които драстично намаляват таксите за най-тежките, които пътуват най-много. В самите мотиви към промените в тарифата МРРБ признава, че от редукцията ще се възползват много малко превозвачи -  онези, които навъртат повече от 6000 км на месец, са едва 1.48% от всички, които плащат тол такси. В същото време на тях в момента се падат над 10% от приходите от тол такси - точно защото те кръстосват и увреждат най-много шосетата.   

Антилогика 

 "Колкото повече ползваш пътищата, колкото повече ги рушиш, толкова по-малко ще плащаш?!? Звучи като лобиране в полза на най-големите играчи", разсъждава Гроздан Караджов.

Авторите на промените признават, че намалението на таксите за големите означава 43 млн. лв. по-малко приходи и по-малко инвестиции в пътищата тази година, а за следващата - минус 54 млн. лева. "Нахалството не свършва дотук - тези пари щели да бъдат компенсирани от други такси - примерно от рекламни съоръжения или от търговски обекти по пътя... Отново друг ще плаща сметката за това, че някой руши пътищата!", посочва бившият регионален министър. 

На всичко отгоре се предлага промените в тарифата да влязат в сила със задна дата - от 1 юли, а  държавата да върне на превозвачите "надвзетите" пари  (според  изчисленията на МРРБ "рестото" е около 4.6 млн. лв.). 

Червени лампи

Според Гроздан Караджов сегашното правителство прави безпринципни реверанси на определени компании в ущърб на обществения интерес. "Непредубеденият читател би си помислил, че става дума за недоразумение или за чиста некадърност. По-лошо е - става дума за откровен лобизъм и корупция. коментира Караджов. И се аргументира подробно:   

"Има съвсем ясни европейски регламенти по въпроса. Във всички европейски системи около 70% от таксите се събират от камиони над 3,5 т., а от винетки около 30%. В България е почти обратното. Тежкотоварният трафик разруши всички пътища в България, а основните средства за възстановяването им се събират от таксите на леките автомобили. 

В приложение на евродирективата, докато бях регионален министър, успяхме да наложим промяна в принципа на плащане за ползването на пътища. Започнахме да намаляваме цената на винетките за граждани и да увеличаваме тол таксите за тежкотоварни автомобили, като включихме и второкласната пътна мрежа в тол таксуването. Едното увеличение влезе незабавно в сила – от 1 юли 2022 г., а второто трябваше да се задейства от 1 януари 2023 г. С така заложените мерки бе изчислено, че ще се постигне баланс – замърсителят и реалният разрушител на пътищата да заплаща за тяхното поддържане.

Спомняте си какви протести и скандали бяха. Но удържахме. Никой не фалира, нито пък цените се увеличиха кой знае колко, въпреки апокалиптичните прогнози. Но при следващите управляващи засегнатите фирми успяха да отложат планираното за 1 януари 2023 г. увеличение на тол таксите за 1 юли. А сега - и да ги намалят до безобразие", описва хронологията на събитията бившият служебен министър.

Той открива и друг порок в лансираните сега промени. Отново става дума за евродиректива - за недопускането на дискриминация. Тя забранява да се третират различно превозните средства според това дали са местни или чуждестранни.  "Предложението на МРРБ обаче облагодетелства местните превозвачи за сметка на чуждестранните, на транзитния трафик, тъй като е изначално ясно, че местните компании  ще достигнат заложените изминати километри, за да получат отстъпката. Т.е. тук можем да очакваме санкция", предупреждава Гроздан Караджов. Той е придружил публикацията си във Фейсбус и с части от кореспонденция между София и Брюксел. 

Еврозасечки 

Бъгарските власти изглежда са се усетили, че може да "сгазят лука" по отношение на европравилата и затова в началото на юни са пратили писмо до Брюксел, в което представят идеите за промени и искат становище от ЕК. Отговорът е ясен: при определени условия пътни такси могат да се редуцират, но с не повече от 13% (тоест предложените намаления с 50 и 30% не са допустими)

Освен това от Брюксел лаконично, но недвусмислено посочват, че "бонусите" ще облагодетелстват български компании и дискриминират чуждестранните превозвачи (те трудно могат да навъртат месечно -над 6000 км по нашите шосета, т.е. няма как се класират за 50% отстъпка от тол таксите).   

Еврочиновниците намекват дискретно, че с готвените промени София рискува да предизвика наказателна процедура. В едно от писмата си до българските власти те посочват, че изразяват гледната точка на Европейската комисия и че Съдът на ЕС има право да "интерпретира законодателството на ЕС", тоест да каже има ли нарушение и как да бъде наказано.

Късогледство

В мотивите към проекта намалението на тол таксите се представя като антинфлационна мярка -  и без друго всички цени растяли, не било добре да се товарят транспортните компании с високи ставки, защото това щяло да доведе до допълнително поскъпване на стоки и услуги. Същото твърдят и превозвачите.

Но този аргумент издиша - излиза, че босовете на големите транспортни компании предпочитат да спестят някой друг лев от тол такси, вместо да допринасят за набирането на повече пари за ремонти на нагънатите и надупчени шосета, по които сега се трошат фирмените им камиони и автобуси.


В категории: Животът


3
Коментара
3
Коментара по темата
3.
До 1
31.08.2023 16:57:20
0
0
Защото има много изгоряли от тази фирма.
2.
ГРАД КОЗЛОДУЙ
31.08.2023 15:57:12
0
3
33 Години Съсипана Родина Бг
1.
Иван
31.08.2023 14:41:10
0
4
Защо няма възможност за коментар на статията за износ на български работници за Холандия - тази , която не ни иска в Шенген ,… а иска само свежа плът и кръв от България !
Пак питам ,.- ЗАЩО ???
Продажници !
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Топ синоптик предупреди! Нещо ще се случи на 28 декември Топ синоптик предупреди! Нещо ще се случи на 28 декември Той прогнозира още сняг, но предупреди скиорите да внимават Екшън: Маскиран с качулка мъж нахлу в бензиностанция, задигна целия оборот Екшън: Маскиран с качулка мъж нахлу в бензиностанция, задигна целия оборот Той е подал празна чанта на служителя и го е заплашил Ветеринари от Бургас се включват в каузата за спасяване на животни в риск. Подкрепете ги! Ветеринари от Бургас се включват в каузата за спасяване на животни в риск. Подкрепете ги! Новогодишните календари са изложени във ветеринарната клиника "Сити вет" и всички събрани средства ще бъдат използвани за подпомагане на животните Какво женско облекло най-често възбужда мъжете Какво женско облекло най-често възбужда мъжете Cтoйĸaтa нa eднa жeнa e oт дocтa вaжнo знaчeниe зa цялocтнaтa визия и игpae oгpoмнa poля зa ceĸcaпилa ѝ 11 фрази, които наистина умните хора използват, за да постигнат своето 11 фрази, които наистина умните хора използват, за да постигнат своето Ето кои са те  3 зодии, които ще сбъднат своя голяма мечта преди 01.01.2025 3 зодии, които ще сбъднат своя голяма мечта преди 01.01.2025 Вие сред тях ли сте  Как се приготвят турските сарми с булгур Как се приготвят турските сарми с булгур Плънката не е сложна, но изисква внимание към детайла Криминалисти нахлуха в къщата на Даниел от кв. Сарафово, изведоха го с белезници Криминалисти нахлуха в къщата на Даниел от кв. Сарафово, изведоха го с белезници 23-годишният бургазлия кътал няколко свивки с трева Пране на японски: Как да възстановите чистотата на кухненските кърпи без пералня Пране на японски: Как да възстановите чистотата на кухненските кърпи без пералня Прoцедурaтa ще бъде дългa: ще oтнеме пoне 12 чaсa Трябва да се трошат кревати - жените се нуждаят от 2 до 5 пъти секс седмично Трябва да се трошат кревати - жените се нуждаят от 2 до 5 пъти секс седмично Здравето им се уврежда от липсата на ласки, по-бързо се появяват първите признаци на стареене
Тръмп заплаши да върне Панамския канал под контрола на САЩ Тръмп заплаши да върне Панамския канал под контрола на САЩ Той обвини местните власти, че събират прекомерни такси за използване на съоръжението Шок в Европа: Тръмп ще иска страните от НАТО да дават 5% от БВП Шок в Европа: Тръмп ще иска страните от НАТО да дават 5% от БВП Вноската в отбранителния съюз да се вдигне повече от два пъти - за това натискал американския президент Шолц пристигна на кървавия базар, траур надвисна над града Шолц пристигна на кървавия базар, траур надвисна над града Расте броят на жертвите на нападението Продадоха Десетте Божи заповеди на търг за няколко милиона Продадоха Десетте Божи заповеди на търг за няколко милиона Тя е открита по време на железопътни изкопи по южното крайбрежие на Израел през 1913 г. и първоначално не е призната за исторически значима Още една българка замесена в шпионския скандал във Великобритания, следяла политици Още една българка замесена в шпионския скандал във Великобритания, следяла политици Виенската прокуратура я разследва Самотен нарушител ли е терористът от Магдебург Самотен нарушител ли е терористът от Магдебург И защо Ислямът е мирна религия тогава, когато не се практикува С 12% спадна цената на биткойна С 12% спадна цената на биткойна Цената му е под 93 000 долара Лидерите на ЕС реагираха с ужас на трагедията Магдебург, Мъск зове за оставката на Шолц Лидерите на ЕС реагираха с ужас на трагедията Магдебург, Мъск зове за оставката на Шолц „Шолц трябва незабавно да подаде оставка“, написа Мъск в X, като добави: „Некомпетентен глупак“ Вижте ареста на атентатора от Магдебург (ВИДЕО) Вижте ареста на атентатора от Магдебург (ВИДЕО) Сред жертвите на 50-годишния лекар е дете Щракнаха белезниците на 58 убийци и изнасилвачи, дирени от Интерпол Щракнаха белезниците на 58 убийци и изнасилвачи, дирени от Интерпол Една част са издрвани за убийства, наркотици и престъпления срещу деца
Евгений ДАЙНОВ Евгений ДАЙНОВ Дойде времето в световната политика на мъжете, които се правят на силни
Виц на деня Виц на деня Не обичате истински животните, ако домашният ви любимец си няма психоаналитик. Виц на деня Виц на деня Блондинка: "Първата си любов преживях около 15, втората около 17, а третата дойде около 17:30." Статус във фейсбук Статус във фейсбук Не обичате истински животните, ако домашният ви любимец си няма психоаналитик.

Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори