×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Земетресение с магнитуд 4 е регистрирано рано тази сутрин в близост до турския егейски град Измир
  • Администрацията на Тръмп замрази финансирането за „Харвард“
  • Сръбският парламент гласува състава на новото правителство
  • Правителството подписва договор за търсене на нефт и природен газ в „Блок 1-26 Хан Тервел“
  • Пълна забрана за риболов в Черно море, Дунав и водните обекти в страната
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Лобизъм! Който руши шосетата повече, ще плаща намалени тол такси


Лобизъм! Който руши шосетата повече, ще плаща намалени тол такси
Снимка: Архив
31 Август 2023, Четвъртък, 14:00 ч.
Автор: Флагман

Регионалното министерство предлага "революционни" тарифни промени, които могат да ни скарат с Брюксел

Министерството на регионалното развитие е пуснало за обществено обсъждане странни нормативни промени, които буквално минират смисъла на тол таксуването. В проекта МРРБ предлага тежките камиони и автобуси, които навъртат повече от 6000 км на месец по българските шосета, да плащат дължимите пътни такси с 50% намаление. Предвижда се отстъпка и за превозните средства, които навъртат между 4000 и 6000 км месечно -  за тях се предлага 30% редукция на таксите, пише вестник Сега.

"Предлаганите промени са скандални, те ще доведат до по-лоши пътища, до по-малко пари в бюджета, а също и до санкции от ЕК, избухна в гневна публикация във Фейсбук бившият регионален министър Гроздан Караджов. 

Според проекта точно тези, които най-много амортизират шосетата, ще получат "бонуси". Това изцяло противоречи на логиката, заради която бе въведена тол системата - при нея камионите и автобусите се таксуват според изминатото разстояние, като за по-тежките МПС-та ставките са по-високи. Идеята е, че те увреждат повече пътната настилка и затова трябва да имат по-голям принос в набирането на все недостигащите средства за  ремонти и строителство на нови шосета. 

А ето че сега екипът на министър Андрей Цеков предлага "опаки" промени, които драстично намаляват таксите за най-тежките, които пътуват най-много. В самите мотиви към промените в тарифата МРРБ признава, че от редукцията ще се възползват много малко превозвачи -  онези, които навъртат повече от 6000 км на месец, са едва 1.48% от всички, които плащат тол такси. В същото време на тях в момента се падат над 10% от приходите от тол такси - точно защото те кръстосват и увреждат най-много шосетата.   

Антилогика 

 "Колкото повече ползваш пътищата, колкото повече ги рушиш, толкова по-малко ще плащаш?!? Звучи като лобиране в полза на най-големите играчи", разсъждава Гроздан Караджов.

Авторите на промените признават, че намалението на таксите за големите означава 43 млн. лв. по-малко приходи и по-малко инвестиции в пътищата тази година, а за следващата - минус 54 млн. лева. "Нахалството не свършва дотук - тези пари щели да бъдат компенсирани от други такси - примерно от рекламни съоръжения или от търговски обекти по пътя... Отново друг ще плаща сметката за това, че някой руши пътищата!", посочва бившият регионален министър. 

На всичко отгоре се предлага промените в тарифата да влязат в сила със задна дата - от 1 юли, а  държавата да върне на превозвачите "надвзетите" пари  (според  изчисленията на МРРБ "рестото" е около 4.6 млн. лв.). 

Червени лампи

Според Гроздан Караджов сегашното правителство прави безпринципни реверанси на определени компании в ущърб на обществения интерес. "Непредубеденият читател би си помислил, че става дума за недоразумение или за чиста некадърност. По-лошо е - става дума за откровен лобизъм и корупция. коментира Караджов. И се аргументира подробно:   

"Има съвсем ясни европейски регламенти по въпроса. Във всички европейски системи около 70% от таксите се събират от камиони над 3,5 т., а от винетки около 30%. В България е почти обратното. Тежкотоварният трафик разруши всички пътища в България, а основните средства за възстановяването им се събират от таксите на леките автомобили. 

В приложение на евродирективата, докато бях регионален министър, успяхме да наложим промяна в принципа на плащане за ползването на пътища. Започнахме да намаляваме цената на винетките за граждани и да увеличаваме тол таксите за тежкотоварни автомобили, като включихме и второкласната пътна мрежа в тол таксуването. Едното увеличение влезе незабавно в сила – от 1 юли 2022 г., а второто трябваше да се задейства от 1 януари 2023 г. С така заложените мерки бе изчислено, че ще се постигне баланс – замърсителят и реалният разрушител на пътищата да заплаща за тяхното поддържане.

Спомняте си какви протести и скандали бяха. Но удържахме. Никой не фалира, нито пък цените се увеличиха кой знае колко, въпреки апокалиптичните прогнози. Но при следващите управляващи засегнатите фирми успяха да отложат планираното за 1 януари 2023 г. увеличение на тол таксите за 1 юли. А сега - и да ги намалят до безобразие", описва хронологията на събитията бившият служебен министър.

Той открива и друг порок в лансираните сега промени. Отново става дума за евродиректива - за недопускането на дискриминация. Тя забранява да се третират различно превозните средства според това дали са местни или чуждестранни.  "Предложението на МРРБ обаче облагодетелства местните превозвачи за сметка на чуждестранните, на транзитния трафик, тъй като е изначално ясно, че местните компании  ще достигнат заложените изминати километри, за да получат отстъпката. Т.е. тук можем да очакваме санкция", предупреждава Гроздан Караджов. Той е придружил публикацията си във Фейсбус и с части от кореспонденция между София и Брюксел. 

Еврозасечки 

Бъгарските власти изглежда са се усетили, че може да "сгазят лука" по отношение на европравилата и затова в началото на юни са пратили писмо до Брюксел, в което представят идеите за промени и искат становище от ЕК. Отговорът е ясен: при определени условия пътни такси могат да се редуцират, но с не повече от 13% (тоест предложените намаления с 50 и 30% не са допустими)

Освен това от Брюксел лаконично, но недвусмислено посочват, че "бонусите" ще облагодетелстват български компании и дискриминират чуждестранните превозвачи (те трудно могат да навъртат месечно -над 6000 км по нашите шосета, т.е. няма как се класират за 50% отстъпка от тол таксите).   

Еврочиновниците намекват дискретно, че с готвените промени София рискува да предизвика наказателна процедура. В едно от писмата си до българските власти те посочват, че изразяват гледната точка на Европейската комисия и че Съдът на ЕС има право да "интерпретира законодателството на ЕС", тоест да каже има ли нарушение и как да бъде наказано.

Късогледство

В мотивите към проекта намалението на тол таксите се представя като антинфлационна мярка -  и без друго всички цени растяли, не било добре да се товарят транспортните компании с високи ставки, защото това щяло да доведе до допълнително поскъпване на стоки и услуги. Същото твърдят и превозвачите.

Но този аргумент издиша - излиза, че босовете на големите транспортни компании предпочитат да спестят някой друг лев от тол такси, вместо да допринасят за набирането на повече пари за ремонти на нагънатите и надупчени шосета, по които сега се трошат фирмените им камиони и автобуси.


В категории: Животът


3
Коментара
Флагман.БГ Тази супер звезда почина едва на 17 години Тази супер звезда почина едва на 17 години 15/04/2025, Вторник 11:01 0
Голямо напрежение в София
Голямо напрежение в София 15/04/2025, Вторник 09:20 0
Флагман.БГ Стана 4-кратен световен шампион Стана 4-кратен световен шампион 15/04/2025, Вторник 08:33 0
3
Коментара по темата
3.
До 1
31.08.2023 16:57:20
0
0
Защото има много изгоряли от тази фирма.
2.
ГРАД КОЗЛОДУЙ
31.08.2023 15:57:12
0
3
33 Години Съсипана Родина Бг
1.
Иван
31.08.2023 14:41:10
0
4
Защо няма възможност за коментар на статията за износ на български работници за Холандия - тази , която не ни иска в Шенген ,… а иска само свежа плът и кръв от България !
Пак питам ,.- ЗАЩО ???
Продажници !
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
БОТАШ води „Булгаргаз“ към фалит. ПП и кабинета на Гълъб Донев ни вкараха в капан БОТАШ води „Булгаргаз“ към фалит. ПП и кабинета на Гълъб Донев ни вкараха в капан Турската страна по никакъв начин не трябва да бъде корена за това, което се е случило назад във времето Мотоциклетист прекали със скоростта, озова се в бургаска болница Мотоциклетист прекали със скоростта, озова се в бургаска болница За щастие, човекът е без опасност за живота Ужас на бул. "Демокрация" в Бургас! Жена се самоуби след скок от 4-ия етаж Ужас на бул. "Демокрация" в Бургас! Жена се самоуби след скок от 4-ия етаж Станка Т. сложи край на живота си по зловещ начин 4-годишно момче избяга от детска градина 4-годишно момче избяга от детска градина Малчуганът минал няколко пресечки и един булевард, за да стигне до кооперацията, в която живее Бургазлия пак пристъпи закона Бургазлия пак пристъпи закона Криминално проявен и осъждан мъж задигна маркови слънчеви очила Какви са нагласите на работодателите в България? Какви са нагласите на работодателите в България? В Бургас се наблюдава умерено нарастване в намеренията за наемане на нови служители Голямо напрежение в София Голямо напрежение в София В "Захарна фабрика" Как са изглеждали преди 35 години (СНИМКА) Как са изглеждали преди 35 години (СНИМКА) Катето Евро показа трогателен кадър Стана 4-кратен световен шампион Стана 4-кратен световен шампион Млад българин удивлява в математиката Неприятно: "Фолксваген" отнесе мъж в Бургас Неприятно: "Фолксваген" отнесе мъж в Бургас Удареният от колата е с комоцио, няма непосредствена опасност за живота му
Почина Ализа Маген - жената с най-висок пост в историята на "Мосад" Почина Ализа Маген - жената с най-висок пост в историята на "Мосад" Тя си отиде на 88 години Феноменалните Иван Димов и Ангел Русев станаха европейски шампиони Феноменалните Иван Димов и Ангел Русев станаха европейски шампиони Единият спечели по категоричен начин титлата в категория до 61 килограма при мъжете, а другия в изтласкването бе без никаква конкуренция Почина млад футболист Почина млад футболист В Руската федерация Трагедия! Микробус падна в Дунав Трагедия! Микробус падна в Дунав Извадиха трупа на шофьора, българин е Избухна дипломатически скандал Избухна дипломатически скандал Между Франция и Алжир Прави голям бизнес ход Прави голям бизнес ход Ще става съсобственик на клуб   Огромна трагедия със строителни работници Огромна трагедия със строителни работници В Полша Тръмп поиска да отнемат лиценза на телевизия CBS заради "остри плювки" към него Тръмп поиска да отнемат лиценза на телевизия CBS заради "остри плювки" към него CBS е извън контрол, на нива, невиждани досега, и трябва да платят висока цена за това, смяна президентът на САЩ Таксиметровите шофьори в Атина обявяват 24-часова стачка Таксиметровите шофьори в Атина обявяват 24-часова стачка Протестът е срещу забраната такситата да се движат в бус лентите Първата ИИ певица изпя легендарна чалга и избухна голям скандал Първата ИИ певица изпя легендарна чалга и избухна голям скандал Десислава иска 15 хил.лева
Жечо СТАНКОВ, министър на енергетиката Жечо СТАНКОВ, министър на енергетиката БОТАШ води „Булгаргаз“ към фалит. ПП и кабинета на Гълъб Донев ни вкараха в капан Виц на деня Виц на деня - Скъпа, какви са тези подаръци в коридора?
- Не ги пипай! Те са за нашата готвачка, за чистачката и детегледачката!
- Ама ние нямаме такива!
- Как да нямаме? А аз?
Виц на деня Виц на деня Мъж и жена на вечеря. Тя му вика:
- Я кажи нещо, дето ще ме направи щастлива и тъжна едновременно!
- Ми... още си готина за възрастта си!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Април е като жената - никога не знаеш какво да очакваш!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори