Защо второ лято самолетните пътувания в Европа са кошмар
И това лято самолетните пътувания в Европа са кошмар за тълпите туристи, тръгнали на ваканция. Положението със закъсненията на полетите през юли и август е още по-зле от миналата година. Малки и големи летища са претрупани с пътници, чакащи с часове своя самолет и изпускащи заради забавянията следващи трансфери и планирани хотелски настанявания. Чести са случаите и на блокирани за цяло денонощие пътници заради отменени полети. На свой гръб го изпитаха и стотици българи, изоставени на летищата у нас и в Европа, без да знаят какво се случва с техния полет и как ще осъществят пътуването си, пише вестник Сега.
Миналото лято сезонът бе помрачен от липсата на достатъчно наземен персонал, който да обслужи тълпите туристи, тръгнали на пътешествия след двете години ковид-ограничения. Неуспели навреме да наемат съкратената през пандемията работна ръка, аеропортите в Европа се задръстваха с огромни опашки от чакащи за чекиране и граничен контрол и от купища необработен багаж. Някои от големите летищни хъбове предприеха безпрецедентни мерки като въведоха лимити за броя пътници на ден, а авиокомпаниите бяха призовани да орежат полетите си.
Това лято анулираните полети са по-малко, но кошмарите продължават заради постоянните закъснения и изоставане от графика на авиопревозвачите. По данни на FlightAware - услуга за проследяване на въздушния трафик, повече от една трета от полетите от май досега са били забавени с над 15 минути на 50-те най-големи летища в Европа. Най-зле е положението на лондонското Гетуик, "Шарл де Гол" в Париж, както и летищата в Лисабон и Копенхаген, където над половината от всички полети са регистрирани със закъснение.
На какво се дължи това?
Операторите на летищата уверяват, че са се постарали да наемат достатъчно наземен персонал, за да избегнат повторение на хаоса от миналата година.
Проблем сега се оказва недостигът на ръководители на въздушния трафик, които да обработват нарасналия брой полети на ден, оплакват се представители на авиокомпаниите. Старият континент е атакуван от туристи от САЩ и други континенти повече от всяко друго лято. Средният брой дневни полети в Европа надхвърля 27 000, което е с 12% повече спрямо 2022 г., според Eurocontrol - Европейската организация за безопасност на въздухоплаването.
Тези дни нашата служба "Ръководство въздушно движение" също се похвали с рекорден брой обслужени полети. През юли са обслужени 110 947 самолета, което е с 11% повече от 2022 г. В бройката освен кацнали и излетели са включени и прелитащите самолети и точно там се отчита и най-голямото нарастване - до 96 952 за изминалия месец в сравнение с 86 972 за 2022 г.
Недостигът на ръководители на въздушно движение в Европа създава сериозни проблеми в определени моменти. Авиокомпаниите се оплакват, че самолети, готови за излитане, са оставени да чакат на пистата, а такива, готови за кацане, са поставяни в режим на изчакване, докато дежурният диспечер се върне на работното си място от задължителната почивка. Някои авиопревозвачи се оплакват, че са принудени да намалят полетите си в пиковите часове, за да избегнат сривове и да компенсират изоставането от графика.
И това лято принос за хаоса имат стачките на летищни работници, кабинни екипажи и пилоти. Включително и на ръководители на въздушното движение - във Франция например те многократно стачкуваха, присъединявайки се към по-широката вълна на недоволство от ниското заплащане.
Тези дни пилотите на нискотарифната авиокомпания Ryanair, които са базирани в Белгия, обявиха, че ще стачкуват на 14 и 15 август и това ще бъде третата им стачка за по-добри условия на труд и заплащане през това лято. Преди това те отказаха да летят на 15 и 16 юли, както и на 29 и 30 юли. Някои от причините за закъснели и отменени полети са извън контрола на индустрията.
Големи сътресения предизвикаха горските пожари в най-атрактивните туристически дестинации в Европа. Много авиокомпании трябваше да пренасочат самолети към Гърция, Италия, Испания и Южна Франция, за да приберат бедстващи или застрашени от огнените стихии летовници.
В Гърция, например, в две от най-популярните туристически дестинации в страната - Родос и Корфу, полетите бяха преустановени за няколко дни заради бушуващите пожари. В същото време авикомпании и туроператори трябваше да осигурят извънредни полети за евакуацията на хиляди блокирани летовници.
В подобна ситуацията изпаднаха и наши сънародници в Сицилия, след като Wizz Air преустанови временно полетите си до Катания и се наложи български туроператори да прибират с чартъри клиентите си.
Войната в Украйна втора поредна година създава напрежение във въздушния трафик. Заради затвореното въздушното пространство над тази част на Европа авиокомпаниите са принудени да ползват по-тесни места в небето, а това води до "задръствания" над Германия, Източна Европа и Балканите. Една от причините за рекордно обработените от нашето РВД прелитащи самолети е именно променените маршрути заради затвореното небе над Украйна и Русия. Наред с това военни естакади в близост до границата на Украйна периодично блокират участъци от въздушното пространство.
У нас ситуацията се усложнява и от ремонт на пистата на летище София, който се очаква да приключи до 18 август. Ремонтните дейности се извършват основно през нощта, като авиокомпаниите са уведомени 10 дни по-рано в кои дни от колко до колко часа пистата ще бъде затворена, обясниха от "Софкънект" - концесионерът на столичното летище. Това провали няколко късни полета от различни точки на Европа до София - основно на нискотарифни авиокомпании. Стотици наши сънародници прекараха нощта на чужди летища, както и по-голямата част от следващия ден, в очакване на полет до родината. Последните случаи са от преди седмица, когато бяха отменени късни полети на Ryanair от Бари и на Wizz Air от Франкфурт.
От Ryanair обясниха отменения полет с ограниченията да кацнат през нощта на летището в София. Това обаче нямаше да се случи, ако компанията не бе закъсняла за този полет с почти два часа.
Все по-голям проблем се явява и моделът на работа на нискотарифните авиокомпании. Те ycпявaт дa пocтигнaт знaчитeлнo пo-ниcĸи цeни нa билeтитe не само чpeз oптимизaция на самата ycлyгa, но и на мapшpyтнaтa cи мpeжa. Сaмoлeтитe им oбcлyжвaт пo няĸoлĸo дecтинaции днeвнo, като единственият престой между кацанията и излитанията е, за да се разтоварят едните пътниците и натоварят другите, а през това време самолетът се зарежда с гориво. Така се нaмaлявaт paзxoдитe, нo и се cъздaвaт pиcĸoвe - зaĸъcнeниe нa eднo лeтищe дори с 15 минути пoвлича cлeд ceбe cи пpoблeми cъс следващите пoлeти, вĸлючитeлнo изпycĸaнe нa пpeдвapитeлнo зaявeни cлoтoвe зa излитaнe и ĸaцaнe. Закъснели самолети, пропуснали разрешения слот, трябва да изчакват да се отвори нов времеви прозорец и това трупа още забавяне. Така почти ежедневно се случва авиопревозвачи да калкулират закъснения от няколко часа до вечерта, често водещи до анулации.
Подобни сривове пpoвaлят тpaнcфepите и пpoгpaмитe нa тypoпepaтopитe в paзгapa нa ceзoнa. И ако туроператорите все пак имат грижа да намерят алтернатива за своите клиенти да се предвижат до крайната точка, то хората, които пътуват самостоятелно, често са изоставени на произвола на съдбата. Специален регламент задължава авикомпаниите да осигурят алтернативни пътувания при отменени полети и грижа към пътниците като осигуряване на храна и нощувки при по-продължителни забавяния. Това обаче масово не се спазва от нискотарифните компании - точно тези, с най-много закъснели и отменени полети.
По тази причина ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“ се срещна с представители на Wizz Air през седмицата, за да поиска план с превантивни мерки за справяне със закъсненията. Само през юли на международните летища в България са регистрирани 38 отменени полети на тази авиокомпания, а други 69 са изпълнени с повече от 2 часа закъснение. От ГВА настояват авиопревозвачът да ускори и изплащането на компенсации на пострадалите пътници, както и да спазва регламента за грижа. "Сезирали сме и Eвpoпeйcĸaтa aгeнция зa aвиaциoннa бeзoпacнocт (ЕАЅА), както и Европейската комисия", посочи Анелия Маринова, директор на ГД ГВА.
Подобна стъпка предприе тези дни и румънското правителство. А регулаторът на авиокомпаниите във Великобритания CAA заплаши Wizz Air с принудителни действия заради лавината от жалби за неплатени обезщетения за отменени полети. През 2022 г. подобни действия имаше и срещу друга нискобюджетна авиокомпания - Ryanair.
В официално прессъощение до бълагрските медии от Wizz Air се ангажираха днес с "разрешаване на всички натрупани жалби, на които преди не е било отговорено поради технически проблем". И обясниха, че отменените полети от и до България са били предизвикани от "непредвидени обстоятелства, причинени от фактори, които често са извън контрола на авиокомпанията".
Все повече пътници изпитват на гърба си колко "солени" може да им излязат евтините авиолинии, след като вероятността от анулиран или с огромно закъснение полет става все по-голяма, а хората са оставени сами да се справят с придвижването си. Канцелирани полети и закъснения се случват не само с нискобюджетните, но и с "редовните" авиокомпании, но практиката показва, че те в по-голяма степен спазват правилата за грижа и осигуряване на алтернативни полети.
За да се избегнат неприятни изненади при пътуване най-добрата стратегия е да се търсят директни полети и да се избягват прекачвания. Освен това е добре да се избягват късните полети, защото при тях почти е сигурно, че ще има закъснение и това може да обърка плановете на пътниците. Затова най-добре е да се резервират ранните полети през деня. Експерти препоръчват още да се пътува във вторник или сряда като по-малко натоварени дни.
При всички случаи бъдете готови за дълги опашки по летищата това лято. А ако трябва след кацането да се придвижите до друга крайна дестинация, оставяйте повече време, дори, ако е възможно, отложете пътуването за следващия ден.
ОБЕЗЩЕТЕНИЯ
Съгласно Регламент 261/2004 авиокомпанията дължи обезщетение на пътниците, ако е отменила полета по-малко от 14 дни преди датата на полета, ако самолетът е излетял много преди първоначално обявеното време или ако има над 3 часа закъснение в крайната дестинация. Размерът на паричното обезщетение зависи от разстоянието до желаната дестинация. Под 1500 км то е до 250 евро, до 3500 км - 400 евро, а над 3500 км - до 600 евро. Авиокомпанията може да предложи и замяна с алтернативен полет. Ако самолетът излети със закъснение над 2 часа, авиокомпанията е длъжна да осигури на пътниците храни, напитки, достъп до телефон. За анулирани полети поради стачка, терористичен акт или лошо време обезщетение не се дължи.