Ето някои важни подробности за конфискацията на автомобили от пияни и надрусани шофьори
Все още има неясноти, но те ще се изяснят с времето и съдебната практика
Новите промени в Наказателният кодекс, касаещи конфискацията на автомобил, ако собственикът му е заловен да шофира пиян или надрусан, са взаимствани от успешни практики в страни от Европа и ще бъдат ефективни за превенцията. Това казаха на брифинг по-рано днес районният прокурор на Бургас Мария Маркова, директорът на ОДМВР-Бургас старши комисар Калоян Калоянов и началникът на Охранителна полиция и КАТ главен инспектор Пламен Николов. В страни като Дания, Швейцария, Нидерландия и други, конфискацията на автомобил при провинение се прилага от години и работи за превенция.
„Данните към 9 август за Бургаска област са ясни – имаме над 600 регистрирани случая на шофоьри, управляващи МПС под въздействието на алкохол и наркотици. Досега това число е със 100 повече от предходната година”, изнесе малко данни старши комисар Калоян Калоянов. По думите му, няма пречка промените в НК да се изпълняват от органите на реда, а единственият начин да се залови пиян шофьор, е с активната работа на полицията. Както съобщихме по-рано, двама са хванати само през изминалото денонощие в Бургаска област, като единият от тях е шофирал товарен камион след най-малко една бутилка твърд алкохол – с 3.02 промила.
По отношение на техническите въпроси, от Районна прокуратура също дадоха подробности. По думите на районния прокурор Мария Маркова, към момента за някои от хипотетичните проблемни ситуации, за които писахме вчера, няма яснота как точно ще бъдат преодолени. Това обаче е въпрос на съдебна практика, като процесът ще се изясни в движение. „Засега ние ще следваме това, което е посочил законодателят стриктно. Крайната цел е превенцията на тези престъпления, които сами по себе си могат да доведат до други – по-тежки такива, включително смърт”, каза Маркова на брифинга.
Конфискуването на автомобили задава повече въпроси, отколкото отговори
От ОДМВР-Бургас обясниха още къде и как ще се съхраняват конфискуваните автомобили. Според старши комисар Калоян Калоянов, това няма да е проблем, защото има достатъчно места на паркингите на полицията, които са охранявани. По отношение на репатрирането също има подходящи начини то да се изпълни. „Могат да се използват както общинските „паяци”, така и други средства. Впоследствие тези разноски ще се пишат по досъдебното производство”, каза Калоянов.
Съмненията, че новата практика ще доведе до ръст на отказалите кръвна проба при проверка пък също бяха разсеяни от прокуратурата. При отказ от страна на водача, той носи административна отговорност, а закондателят е предвидил и наказателна отговорност при последващ отказ. Тя се състои в „лишаване от свобода” до 6 месеца и глоба в размер на до 2000 лв.
Конфискуваните автомобили пък, след приключване на делата срещу пияните и дрогирани водачи, ще се предоставят на НАП за продажба на търг. Оценката вероятно щяла да е на пазарната цена на превозното средство, така че хипотезата за „държавна автокъща” продължава да стои на дневен ред.
Неотговорени, поне засега обаче остават важни въпроси по отношение на прилагането на новите санкции. Така например няма яснота как ще се процедира в случай на семеен автомобил. Случаят със задържания шофьор на камион също е прецедентен, заради непропорционалната с доходите му глоба, която ще трябва да плати в полза на държавата.
Конституционния съд до сега е отменял като противоконституционни разпоредби от НК,които предвиждат конфискация на МПС за контрабанда на стоки и да трафик на мигранти. Сега отново се чака такова отменително решение,защото новите ни законотворци от ППДБ, ГЕРБ СДС и ДПС, които сътвориха това безумие с конфискацията на МПС с аргумента,че МПС било средство за осъществяване на престъпление по смисъла на чл.53 от НК явно не познават нито НК,нито съдебната практика. Или са дебили,както тази част от населението,което ръкопляска на новите изменения в НК. Но също са се знае,че решенията на КС имат действие занапред и до като това решение стане факт,много хора ще изгорят. И ще помнят кой прие тези идиотски промени в НК. Но,така е когато улицата дава тон на
Законотворците-всички ще страдат от това. Добре ще е да се изучава право в училищата,поне да обща култура .
В държавата на абсурдите, където съдебната система и не само тя е пародия тръгнали да внедряват практики от други светове..."видяла жабата коня...."
Преди хората бяха от Бг заради пари, сега бягат от липса на адекватност на власт имащите.
Държавна схема за брутален рекет на гражданите, прикрит зад идеята че е против пилите и дрогирани шофьори!
Защо просто не наложиха затвор при провинение???
Но що за идиотщина. Карам кола, която е над 60 000.
Някои с кола до 3 000 ще направи същото нарушение и накрая на него ще му се размине 20× по-тънко..
Това е безобразие. Лична вещ да задържат.
Шегувате се с нас, нали?
Ot danacite na horata li she plashtat za
Prestoq im ,le4enie ,i hrana
Idi v holandia zemi na Marocancite drogata kat mnogo znaish
Конституционния съд кой знае кога ще се произнесе, много хора ще усетят тъпотия та на новите /стари управници! Ето ви нещо да помислите- с тези изменения отново се разделиха хората. По имотен признак! Тези които карат по скъпи коли ще получат по висока санкция,а тези с евтините трошки-ще получат символични санкции( заради различните стойности на цената на колите(, А нима тези с трошките ако са пияни и дрогирани не причиняват същите вреди и дори жертви,ако допуснат ПТП с други или пък потенциално биха допуснали катастрофа като се качват пияни зад волана? Колко по лесно щеше да е ако определят равна за всички глоба,па макар и да е много голяма!
Ако съм го купил без прехвърляне има 150 акта у се води неизвестно на кой?
Успех на НАП с продажбата