Бачийски: Унищожават проекта за Равнец с 8000 работни места заради сделка с фотоволтаици, прикрита със смокиновия лист за производство на зелен водород
Депутатът поддържа тезата, че неговият план за индустриална зона с карго летище е по-изгоден за Бургас от инвестицията на „Виртус Инвестмънт” АД
На 11 април т.г. Общинския съвет в Бургас даде зелена светлина за проекта на „Виртус Инвестмънт” АД, който планира да изгради на територията на бившето военно летище в Равнец завод за водород и асемблиране на зарядни станции и елементи за водородната индустрия. Инвестицията е за над 600 млн.лв., като компанията обещава да открие около 1000 работни места.
Срещу проекта очаквано се обяви депутатът от ПП/ДБ Константин Бачийски, който от години застъпва тезата, че тук може да се изгради индустриална/безмитна зона и карго летище.
Преди гласуването той държа петминутна реч, с която искаше да убеди общинските съветници да гласуват против.
В крайна сметка докладната записка бе подкрепена от 36 общински съветници, трима гласуваха "въздържал се", а двама бяха "против".
Бачийски обаче не се отказва лесно. Днес той отправи към бивите си колеги от ОбС-Бургас писмени въпроси с реторичен характер за бъдещето на бившето военно летище, които изпрати и до Флагман.БГ.
„Равнец има два пътя на развитие. Лесният начин е свободните площи извън пистите да се дадат на един инвеститор, който да разположи фотоволтаици вместо фабрики и логистични бази, от което Бургас ще загуби няколко хиляди работни места, а приходите ще отиват в джоба на един инвеститор вместо на хиляди семейства”, пише Бачийски. Според него по-добрият вариант е Равнец да се развие като голям индустриален парк със свободна икономическа зона, а върху терените около летището да бъдат изградени много логистични и производствени бази. Той изчислява, че по този начин ще се открият 8000 работни места.
„Сега искате да разположите на терен от 831 дка соларни панели и инсталации за зелен водород, и размахвате прогнозата, че това ще разкрие 200 работни места“, казва Бачийски, който смята, че потенциалът на бившето военно летище е много по-голям.
„През 2019 г. искаха да отредят пистите за озеленяване и спорт. Твърдяха, че това е най-доброто. За два дни с над 3000 бургазлии, чрез подписка, успяхме да спрем това решение. През 2022 г. щяха да го дадат на датска компания, която да разположи около самите писти соларни панели и инсталации за зелен водород. Всичко това бе „опаковано“ в разкриването на 40 работни места... Тогава имаше общински съветници, които казваха, че тази сделка е най-добрата за Бургас. Твърдяха, че е сделката на века. Нищо, че летището и зоната за производство около него щяха да бъдат унищожени от соларни панели и инсталации около пистите”, каза още Бачийски.
Той е автор на проект, който да превърне бившата авиобаза в голям индустриален парк със свободна икономическа зона, със собствено летище и терминали за обслужване на карго товари. През годините е презентирал проекта си на различни международни икономически форуми.
„А питате ли се колко работни места ще се унищожат? Твърдите, че е добре за гражданите на Бургас добавената стойност да отива в един инвеститор, а да не носи ползи за хиляди домакинства? Само и само за да покриете терените със соларни панели?“, обръща се към съветниците Бачийски.
Той отправи към бившите си колеги и друг въпрос: „Какви допълнителни работни места и съпътстващи дейности ще генерират соларните панели?”
„Миячи на стъкла ли?! Какви процеси ще предизвика тази сделка за местния бизнес, освен че някой магазин ще продаде еднократно ножица и лента за официалното откриване на соларния парк. Не е нужно да си визионер, за да прозреш, че самолетните писти и производствените терените около тях представляват ценен актив само тогава, когато са едно цяло. Допускането на фотоволтаици пречи на инвестициите в производства и на икономиката на града“, кавза още народният представител.
Фактът, че новият инвеститор ще заеме 26% от цялата територия на зоната не успокоява депутата. „Ако унищожите едната част, другата губи своето значение и най-вече губи своята стойност”, смята той.
Според него, голям инвеститор не би избрал индустриална зона с летище, но без прилежащи терени за производства. И още веднъж повтаря тезата си, че мястото на производствените и логистични халета е в близост до пистите. И преди малко повече от година, когато в бившата авиобаза „Равнец” искаше да инвестира датска компания, и сега Бачийски защитава тезата, че соларни панели и инсталации за зелен водород могат да се разположат навсякъде, но летище с две писти има само тук.
„През последната година и половина лично аз се опитвам да направя така, че да се осигурят нужните транспортни връзки до летището в Равнец, така че то да бъде привлекателно за големи инвестиции, които ще добавят стойност за бургаската икономика. Подготвих с лични средства документацията за лицензирането му като международно летище. А Общината не отдели 160 000 лв, за да направи ограда”, казва депутатът. Той вярва, че ако това е било направено, днес вероятно Равнец щял да бъде международно летище.
Той предлага на общинската администрация да насочи „Виртус Инвестмънт” АД към общинските терени от 2000 дка край складовата база „Деспред“ или към стария военен полигон до Банево. Там имало и слънце, и вода, а така или иначе тези терени пустеели.
„Този проект за индустриална зона със собствено летище има огромен потенциал за икономиката на цяла Югоизточна България, за големи инвестиции и хиляди нови работни места. Това е отговорност към жителите на Бургас и региона. Равнец може да е генератор на приходи за местната икономика, а не приходоизточник за една или две фирми. Затова ще продължа да се боря за неговото опазване и реализиране. Аз не се отказвам, не се предавам и за разлика от други хора - не се продавам”, коментира Константин Бачийски.