След пандемията: Най-голямата фирма за маски у нас спря работа
В пиковите моменти на търсенето българската компания произвежда между 20 и 30 милиона защитни маски за лице на месец
Eдна от най-големите фабрики за производство на медицински маски у нас спря работа. Складовете ѝ са пълни, но купувачи на медицинските изделия няма. Дори от паркинга се вижда, че богато остъклената сграда е пълна с кашони, разказва Труд.
До преди три години това е било шивашко предприятие, което работи на ишлеме, включително за известни западни марки. Но с появата на коронавирусната пандемия и почти пълното спиране на поръчките, ръководството взема рискованото решение да смени изцяло дейността. Купуват материали и шивачките започват да правят дефицитните в началото на пандемията трислойни медицински маски. Това се случва, още преди у нас да бъде доказан първият случай на Covid-19 в средата на март 2020 г., предава lupa.bg.
“Започнахме в началото на март, като предпазна мярка в случай че основното ни производство бъде засегнато. Рискувахме и закупихме голямо количество материали от Турция, когато цените все още бяха по-ниски, а границите не бяха затворени”, разказа тогава пред “Труд” собственикът Димитър Иванов. Три години по-късно отново се срещаме, за да проверим как върви бизнесът. Фабриката в покрайнините на Пазарджик обаче е безлюдна и пълна с готова продукция. Около 50 милиона предпазни маски българско производство чакат своята реализация.
„От 20 години притежавам тази фабрика и никога не е била толкова празна. Останахме само трима души”, оплаква се Димитър. Разказва, че с отпадането на мерките в Европа и най-вече в Китай, търсенето рязко е спаднало, а пазарът е наводнен с евтина китайска стока. Направените през последните две-три години инвестиции остават за сметка на фирмата: „Купихме нови машини, правени са ни одити от всякакви институции, имаме всички европейски сертификати от немски лаборатории. Работим основно за износ, но продаваме и в България. Ние сме най-голямата фабрика в България”.
Миналата година в периода август-септември все още има големи запитвания, както от България, така и от страни като Франция и Германия. „Говореше се за поръчки от количества от порядъка на 50-100 милиона броя маски за зимата. Решихме да закупим нови машини, за да сме сигурни, че ще успеем да удовлетворим търсенето. През есента взехме материали. В един момент обаче решиха, че маските вече няма да са задължителни на публичните места”, споделя собственикът. По думите му, всички производители в момента са затрупани с продукция.
До миналата година всички обещаваха, че европейските производители ще са с преимущество, че от Китай и Турция повече няма да се зарежда. Но това се промени, когато китайските контейнери започнаха да идват навреме и на по-ниска цена. В пика на пандемията те пристигаха с по няколко месеца закъснение. Цените също бяха много високи. В момента, в който Китай отмени мерките, те започнаха да изнасят на много ниски цени, защото явно при тях също има натрупани огромни количества, обяснява Димитър Иванов.
Така от пазарджишката фирма са принудени постепенно да освободят целия персонал - около 240 човека, които до този момент са работели денонощно на три смени. „Държахме хората до последно – цяло лято изплащахме заплати, без да имаме производство. Нормалното беше, че изчакват производителите да реализират произведената продукция”, негодува предприемачът.
По думите му, търсене все още има, но най-вече се купуват китайски продукти, за които не е ясно дали отговарят на строгата сертификация, наложена на производителите в ЕС. В същото време в Западна Европа се правят търгове с държавни поръчки за попълване на запасите с големи количества маски. Българските компании, които участват там, се сблъскват с политиките за подкрепа на местното производство, каквито обаче липсват в нашата страна.
„Наскоро участвахме на търг във Франция, но го спечели тяхна фирма. Там, ако има участник френска фирма, тя задължително печели. Германците купуват от германски фирми. У нас – който даде най-ниска цена. По този начин те запазват производителите си. Ако през зимата в Европа отново възникне пандемия, пак ще останем без маски. Наличните количества ще ги продадем за два дни”, предупреди Димитър Иванов.
В пиковите моменти на търсенето българската компания произвежда между 20 и 30 милиона защитни маски за лице на месец. Около една трета от това количество – FFP2 маски с повишена защита. Няколко пъти доставят за Българския червен кръст – не само маски, но и защитни костюми. По-голямата част от продукцията обаче заминава за Западна Европа, където се продава основно в големите търговски вериги. През цялото време оборудването непрекъснато се обновява.
Постоянно излизат нови машини – по-икономични и производителни. Есента купихме 10 машини за изготвяне на маски FFP2 и малко след това спряхме работа. Сега стоят в склада. Няколко месеца преди това сменихме и машините за обикновените маски. Общо за миналата година сме направили инвестиции в оборудване за близо един милион евро, които не успяхме да си възвърнем, казва Димитър Иванов и обяснява, че бизнесът е принуден редовно да подменя оборудването с ново, за да успее да се справи с конкуренцията и по-голямото предлагане, което непрекъснато смъква цените: „Имаме един склад, пълен с машини, които можем да ползваме само за резервни части”.
За да реализира поне част от продукцията си, компанията получава сертификат за производство противопрахови маски, които се използват в строителството и бояджийските услуги. Но това е капка в морето.
В същото време сертификатите за производство на маските с повишена защита FFP2 трябва да се подновяват всяка година, което струва около 40 000 евро. „Одитите са много сериозни. В България няма лаборатории, които ги правят, затова ползваме услугите на турски. Там има две такива. Маската се изпраща и те я изследват един месец. След това идват във фабриката – проверяват машините, суровините, складовете”, обясни Иванов. По думите му, в момента почти всички фабрики у нас са спрели производство, а много вече са разпродали и оборудването си. Днес пазарът е пренаситен с евтина продукция от Китай, която често се предлага на цени под себестойността на родното производство.
Глобалните продажби на предпазни маски за лице са се увеличили 30 пъти по време на пандемията, според данни в специализирания сайт Statista. През 2019 г., когато употребата им беше предимно ограничена до медицинския персонал, са продадени 12,5 милиарда бройки от различните типове. Но през пандемичната 2020 г. това количество скача до впечатляващите 378,9 млрд., което се равнява на почти 50 маски за всеки жител на планетата. През следващата 2021-ва числото продължава да расте и достига 402,1 милиарда. В същото време приходите от продажби са намалели почти наполовина от 2020 г. до 2021 г. заради увеличените производство и предлагане.