×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Първата катастрофа в България: и двамата карат пияни с 15 км в час по празните улици в София


Първата катастрофа в България: и двамата карат пияни с 15 км в час по празните улици в София
Историческата снимка от първата катастрофа в България
18 Март 2023, Събота, 22:00 ч.
Автор: Флагман

Столичната община назначила комисия, която да разследва трагедията

Преди едно столетие бензиновите пари се смесиха с алкохолни и причиниха първата катастрофа в автомобилната история на отечеството. На 19 март 1912 г. влиза в сила Правилник за движението на автомобилите в столицата. Въведени са 5 знака. Максималната скорост за леките коли е 15 километра в населено място и 50 извън него. За автобусите и товарните машини ограниченията са съответно 6 и 15 километра в час. “Водачът при изпълнение на служебните си обязаности трябва всякога да бъде в трезво състояние”, нарежда правилникът, пише 168 часа.

Но кой да чуе? Два автомобила с неизвестна марка се блъскат в лишения от всякакво движение център на София. Те пълзели с около 15 километра и имали кристална видимост още от 200 метра. Водачите им обаче не реагирали и челен удар смачкал металните муцуни.

Столичната община назначила комисия, която да разследва трагедията. Специалистите установили, че единият шофьор се е качил на купето от “Широката механа”, а другият е седнал зад волана след почерпка в бирария “Батенберг”. Първият бил на нашенско вино, вторият - на австрийско пиво.

Лошите мезета предрешили фаталната среща, коментират тогавашни зевзеци.

Първият автомобил влиза в София през 1896 г. “Видя ли файтона без коне?”, пръскат новината най-ранобудните. “Как без коне?”, дивят се по сокаците. “Е така, без коне върви. Дяволо го кара изотвътре”, обясняват техническото чудо познавачите.

“Едно червено високо купе, покачено на високо шаси с колела колкото колелата на днешните файтони, гумите от твърд каучук, без пневматици, моторът под седалището на шофьора, без предната част, без днешния радиатор, воланът отвесен, а самият кръг наподобява масичка”, описва возилото един очевидец.

Автомобилът е марка “Де Дион Бутон” и е купен от чешкия търговец Август Шеведи. Пуснат в движение на гарата, той с трясък минава по улица “Мария Луиза”. На площад “Св. Неделя” обаче моторът угасва. След два дни работа механиците успяват да го подкарат, но на “Солунска” машината спира отново. След още две денонощия ремонт колата пак пали, за да спре окончателно на “Неофит Рилски”. Въпреки безславния рейс

“Де Дион Бутон” пробива на българския пазар и става хит по нашенско. Клиенти на френското возило са Военното министерство и Централната пощенска станция. Бензиновата кола събирала писмата, но след нея за всеки случай се движел и файтон, та ако закъса, да довърши работата.

Първият шофьорски курс също е проведен на “Бутони”. Две седмици през 1905 г. мераклиите се упражнявали на три такива машини и един “Мерцедес”. Лека-полека започват да се мяркат и други марки. До забравените днес “Делаж”, “Бренабор” и “Дикси” пърпорят прочутите ФИАТ и “Рено”. Отвъд океана пък пристигат модели на “Форд”, които раждат най-ранния шофьорски фолклор. “Имаш ли “Форд”, бъди горд!”, обичали да повтарят собствениците на американското возило.

Едно от първите автомобилни състезания се провежда през 1914 г. между Орлов мост и Горублянските ханчета. Гонката минава без инциденти.

Две катастрофи помрачават обаче ралито за Балканската купа през 1929 г. Маршрутът от 420 километра е тежък и чуждите пилоти се отказват. “Нека българите си чупят главите с нашите автомобили!”, махат с ръка те.

По време на състезанието едно “Шевроле” се обръща при Карловските бани, а “Форд” катастрофира в оризищата край Пловдив. Навигаторът е ранен, откаран е в болница. За разлика от автолеваците цар Борис III владеел отлично кормилото. 

Тази страст е наследствена, защото и баща му Фердинанд бил почитател на бензиновите самоходи. Още през 1897 г. неговият придворен лекар стоварва на Царската товарителница на гара Казичене автомобил. Колата е откарана в двореца “Врана”, където монархът прави кръгчета по алеите. Това возило остава скрито за поданиците на княжеството. След време докторът отива с него в Цариград, продава го и се връща с железницата.

Цар Борис и княз Кирил продължават фамилното хоби. Излетите им с автомобил са най-често в компанията на Елин Пелин. Братята се сменяли на кормилото, а писателят отговарял за закуските.

През 1925 г. група ентусиасти създават организация за развитие на автомобилното дело у нас. Покровителствена от двореца, на следващата година тя е осветена като Български царски автомобилен клуб (БЦАК). Председател е испанският пълномощен министър Хосе де Ромеро и Дусмет, а главен секретар - виконт Жан д'Амонвил.

През 1927 и 1928 г. Царският автоклуб организира ралита “Розова долина”. Първото минава без аварии, но на второто колата на Дора Габе пука гума.

Работата е в това, че БЦАК си поставя амбициозната задача да запали и дами по автомобилния спорт. Един ден в книжарницата на Тодор Чипев Дора Габе вижда княз Кирил. Поетесата бърза да му подари току-що излязлата си стихосбирка “Земен път”. Князът отговаря на жеста По време на гонката автомобилът на Дора излиза от строя. Поетесата спешно е преместена в най-бързата кола, която печели състезанието. “Малко повечко слава никога не е излишна за музите, дори когато тя ухае на бензин!”, подмята един от пилотите.

Царският автоклуб успява да преобърне мисленето дори в затънтените Родопи. До влизането на автомобила тук търговците използвали услугите на камили. Бензиновата конкуренция плаши водачите на кервани и те почват война, като тази в Англия срещу първите паровози. През ХIХ век собственици на дилижанси от Острова се нахвърлили върху самоходите и чупели машините.

В Родопите пък камиларите застилали пътищата с остри камъни, за да ги направят непроходими за пневматичните гуми. По-будните обаче бързо схващат, че не могат да вървят срещу новото. През 1924 г. например търговецът Георги Чорбаджиев от Крумовград продава камилите и купува лимузина.

Той увековечава своя революционен жест с две фотографии. На първата се снима за спомен с кервана от шест камили. След като продава добичетата, застава на кадро с новозакупения автомобил.

Георги е първият член на Царския автомобилен клуб в Родопите. Вторият, проумял прогреса, също е търговец. Българомохамеданинът Ахмед Юзейров става собственик на бензиново возило и член на клуба.

“Родопчани се плашели от всичко, свързано с институциите. И като се кажело “царско”, считало се е за недосегаемо”, отбелязва познавач на тамошните нрави. По тази логика Георги и Ахмед хем си карали колите, хем търговията им вървяла, защото минавали за “царски хора”.


В категории: Ретро Флагман


Потъна в скръб
Потъна в скръб 04/03/2025, Вторник 10:03 0
Важна новина за пенсионерите
Важна новина за пенсионерите 04/03/2025, Вторник 10:00 0
Флагман.БГ Разтърсваща история в Бургас Разтърсваща история в Бургас 04/03/2025, Вторник 09:57 0
Флагман.БГ Бандит обра няколко пъти едни и същи хора Бандит обра няколко пъти едни и същи хора 04/03/2025, Вторник 08:21 2
4
Коментара по темата
4.
Чичо леля
19.03.2023 06:29:30
12
11
царските мутри са същите като сегашните бокови мутри, осъвременения инвентар е G Class и вътре едно пияно и надрусано до козирката ,хубавото е че идва комунизъм и ще изчезнат поне мутрите
3.
Пю
18.03.2023 23:44:08
4
8
Туй флагман си го изчека из отзаде..
2.
R
18.03.2023 22:47:57
0
10
Какво толкова се възмущавате ? Катострофи и пияни вина е имало и ще ги има както и кражби .
1.
1915
18.03.2023 22:05:49
4
2
Vesnika tai li sa kazval togava
Staro jelqzo
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Важна новина за пенсионерите Важна новина за пенсионерите Ето кога започва изплащането на пенсиите през този месец Какво се случва със световната политика, къде в голямата игра е България? Какво се случва със световната политика, къде в голямата игра е България? "Трябва да напуснем розовата представа за света", твърди икономистът Михаил Кръстев Трупайте точки с карта Petrol.V и печелете безплатно гориво Трупайте точки с карта Petrol.V и печелете безплатно гориво От 1 март поискайте своята карта от касата в обекта Разтърсваща история в Бургас Разтърсваща история в Бургас Как Таня срещна Станислава, за да й помогне да проходи след катастрофа Любопитна информация за третия бойкот на големите вериги Любопитна информация за третия бойкот на големите вериги Не даде очакван резултат... Посред зима: Хиляди българи останаха без ток в... Посред зима: Хиляди българи останаха без ток в... Пловдив Пиян украинец с БМВ катастрофира в Бургас Пиян украинец с БМВ катастрофира в Бургас Артур Бекеров, който е с временна закрила в България, разби колата си на булевард "Демокрация" Премиерът свиква заседание на Съвета по сигурността Премиерът свиква заседание на Съвета по сигурността Темата е "Преглед и анализ на актуалната геополитическа ситуация и произтичащите от нея рискове за националната сигурност" Голям празник е Голям празник е Православието почита паметта на емблематичен мъж Какво време ни очаква днес Какво време ни очаква днес Ето прогнозата
Потъна в скръб Потъна в скръб Почина съпругът на Доли Партън Един от най-силните хора в Белия дом с разтърсващи думи Един от най-силните хора в Белия дом с разтърсващи думи Джей Ди Ванс говори рязко за войната Политическа бомба: Зеленски е готов за нова среща с Тръмп, но... Политическа бомба: Зеленски е готов за нова среща с Тръмп, но... Твърди се, че украинският лидер има изискване САЩ и Канада с остри действия, замесена е и трета страна САЩ и Канада с остри действия, замесена е и трета страна Започва ли икономическа война? 63 ранени при сблъсък на два автобуса в Испания 63 ранени при сблъсък на два автобуса в Испания Четирима са в тежко състояние Папата получи два пристъпа на остра дихателна недостатъчност Папата получи два пристъпа на остра дихателна недостатъчност Ето какво съобщават от Ватикана Злодеят, който окървави Манхайм с джипа си и разплака Германия, е луд Злодеят, който окървави Манхайм с джипа си и разплака Германия, е луд 40-годишният германец, който се вряза с колата си в тълпа, е имал и преди проблеми с психическото си здраве, съобщава focus.de Администрацията на Тръмп с показателен ход Администрацията на Тръмп с показателен ход Ето какво съобщи ББС Нямало е робство ли? И след освобождението ни в Османската империя се продавали робини Нямало е робство ли? И след освобождението ни в Османската империя се продавали робини Откъсването от тази гнусна, ориенталска, мохамеданска империя на злото е това, което се празнува на днешния ден Оскари 2025 – между модерния наратив и качественото кино Оскари 2025 – между модерния наратив и качественото кино Тенденциите да се моделира режисурата и играта на актьорите, според крещенето на тълпата, води само до блудкави продукции
Румен Радев, президент Румен Радев, президент У нас се намират политици, които водят война с паметници Виц на деня Виц на деня В чата:
- Опиши се как изглеждаш.
- Виждал ли си Анджелина Джоли?
- Да.
- Е, немаме нищо общо!
Виц на деня Виц на деня Мъж, яде баничка в кварталната баничарница. Намира косъм...
- Какво има в тая баничка?
- Как какво, яйца...
- Бръснете ги тези яйца бе хора...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Жените мечтаят да видят идеалния мъж, а мъжете мечтаят да видят идеалната жена. Яжте моркови, те подобряват зрението!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори