159 хил. евро лихва от "Фрапорт" заради отложена такса по „една от най-добре работещите концесии"
До момента компанията е платила на държавата 337 милиона, а направените инвестиции са за 207 милиона, коментира транспортният министър
Концесията на летищата в Бургас и Варна е една от най-добре работещите в държавата. Това е един от аргументите на служебния вицепремиер и транспортен министър Христо Алексиев, с които той е поискал от Министерския съвет (МС) да одобри отлагане на част от концесионното възнаграждение от страна на „Фрапорт“.
Припомняме, че миналата седмица правителството взе решение в тази посока.
Какви са обаче параметрите на сделката? Това става ясно от стенограмата от правителственото заседание на 8 март.
Христо Алексиев, който е вносителят на предложението, казва: „Проектът на решение предвижда отлагане с две години плащането на сума в размер на 5 800 000 евро с ДДС, представляваща част от концесионното възнаграждение за второто шестмесечие на 2022 г. на гражданските летища за обществено ползване Варна и Бургас, като плащането на посочената част от вноската, дължима до 31 януари 2023 г., бъде отложено в срок до 31 януари 2025 г. Тук изрично искам да подчертая, че не говорим за опрощаване на концесионни възнаграждения, а просто за отлагане на тяхното плащане във времето, като те пак ще бъдат платени, дори държавата ще удържи лихва за това.“
Концесионерът мотивирал искането си с необходимостта от преодоляване на негативните икономически последици от военната агресия на Русия срещу Украйна и наложените рестриктивни мерки и санкции от Европейския съюз спрямо Русия. Това били обективни обстоятелства, довели до затваряне на украинското въздушно пространство, както и до решение на Съвета на Европейския съюз, с което, считано от 28 февруари 2022 г., европейското въздушно пространство е затворено за руски въздухоплавателни средства.
„Двете събития са оказали негативно въздействие върху трафика на гражданските летища в Бургас и Варна, които са разположени в непосредствена близост до териториите на военните действия по Черноморското крайбрежие на Украйна и Русия“, посочва още вицепремиерът и транспортен министър.
158 832 евро ще е лихвата, която ще плати концесионерът „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД – Варна заради отлагането, става ясно от думите на Христо Алексиев.
„Тук искам да кажа, че това е една от най-добре работещите концесии в държавата въобще, като до момента платените концесионни възнаграждения към бюджета възлизат на 337 милиона, а направените инвестиции възлизат на 207 милиона. Затова е важно с това решение да възстановим икономическия баланс на концесията, за да могат тези наистина добри и работещи инвестиции да продължат да генерират ръст за региона“, коментира в заключение министърът.
След това предложението му е одобрено от МС без дебат.
Припомняме, че това е поредно отлагане на концесионно плащане от страна на „Фрапорт“ през последните няколко години. Предишни бяха мотивирани с ковид кризата и намаления въздушен трафик.
"Явно на тях им е по-лесно да платят лихвите, отколкото да си платят задъжението сега" - това е директива на ЕС. Нали гласуваТЕ да сге в ЕС? Тогаз ще мълчите!
Като си дават името за пари, ще плюем по името. А то е немско.
По-долни от немците са единствено неграмотните им балкански мюрета!
Тука им го даваТЕ за 2.5%.
Щото сте про'с'ти!
Фончо, за протокола, ТИМ си е чиста креатура на БСП а не на споменатите от теб групировки. Както например другаря Гергов и ред знайни и незнайни другари.
Когато 10 години папкаха едни приятни приходи от двете летища, построени с държавни пари , за нищо и никаква концесионна такса им беше добре , сега олеле няма руски самолети !
Като няма руски, привличайте други, след две години пак няма да са тръгнали руските !