Гинка Станчева засенчва Елизабет Тейлър в Кан
Появява се на фестивала в българска народна носия
Напусна ни легендата Гинка Станчева, една от най-обаятелните актриси в българското кино и театър. Тя издъхна на 90-годишна възраст, пише вестник Ретро.
Родена е на 15 юни 1932 г. в София. През 1955 г. завършва ВИТИЗ в класа на проф. Стефан Сърчаджиев. В края на 50-те години на миналия век Гинка Станчева е една от най-големите звезди на българското кино. Всенародна любов й носят филмите „Любимец 13″ и „Специалист пo всичко“, където си партнира с Апостол Карамитев. Тя е първата българска актриса, преминала по червения килим в Кан, където филмът на Захари Жандов „Земя“ е първият български филм, показан на фестивала. Там те са бурно аплодирани от световния елит на седмото изкуство - Бриджит Бардо, Елизабет Тейлър, Федерико Фелини и Джулиета Мазина. Това се случва през 1957 г.
С ролята си на Цвета от “Земя” Гинка Станчева омайва кинофестивала в Кан.. 23-годишната българка се появява на премиерата в българска народна носия и омагьосва зрителите в операта, където текат прожекциите. Сред знаменитостите на фестивала е Елизабет Тейлър, която в проява на ексцентричност дава прием с живи лъвове в клетки. Председател на журито е писателят Андре Мороа.
Никой не познава младата българка, но публиката става на крака и дълго аплодира автентичната хубост на носията и на младата жена, облечена в нея. За приемите Гинка си купува оттам кокетна рокля с фусти. За нея похарчва парите, дадени от свекърва й, италианка, с които трябвало да купи тромпет за съпруга си Пейчо Пейчев. Но парите не стигат и отиват за официалния тоалет, а за утешение за съпруга има дънки.
“Никога няма да забравя тези искрящи очи. Емоциите и щастието бяха безмерни”, прави реверанс към красивата българка Андре Мороа. Гинка Станчева е в един хотел с Федерико Фелини и Жулиета Мазина – с тях всяка сутрин си казва “Добро утро”.
“Земя” има огромен успех. Публиката се стича на талази по крайбрежния булевард “Кроазет”, за да види на живо актрисата в самобитния фолклорен костюм, чиито постери заливат столицата на фестивала.
Иначе историята с носията е доста тривиална – Гинка я облича по неволя и почти случайно.
В следвоенните години интелигенцията живее в бедност, както и обикновеният труженик. Актрисата няма подходяща рокля за лустросания кинопреглед. Съпругата на режисьора на “Земя” Александър Жендов, работеща в Археологическия музей, изненадва с нестандартно решение – Гинка да се яви в антентична носия. Вземат я от ансамбъл “Филип Кутев”.
За нея “Земя” е вторият филм. Първият е “Хайдушка клетва”. Снимките и за двата филма прави по време на дебюта си в театъра в Благоевград. От вълнение на пробите за “Хайдушка клетва” младата актриса не може да спи – дори не е мечтала да снима заедно със своя кумир Апостол Карамитев. Като студентка единствена от колегите си има специалното разрешение на проф. Сърчаджиев да стои в Народния и да гледа играта на христоматийни за българския театър имена като Апостол Карамитев, Ирина Тасева, Маргарита Дупаринова, Мила Павлова, Йордан Матев.
На снимачната площадка на “Хайдушка клетва” чувства, че ще припадне от вълнение. С много такт Апостол й помага да се овладее пред камерата.
Освен с ролите си в киното Гинка Станчева се прочува и като име от трупата на Народния театър за младежта, където изиграва почти всички Шекспирови героини. В златните години на Младежкия Гинка тръгва с часове по-рано от вкъщи преди представление, за да се наприказва с хората, които я спират на улицата. По същия начин актрисата се държи и в звездния си час в Кан. Не отказва на никого автограф. Подарява снимка и на пиколото в асансьора на хотела, а той на другия ден й признава, че я закачил над леглото си.
За антизвездното си поведение българката дори е критикувана от местен журналист. Според него не можело актрисата да признава, че е омъжена, и на колко години е – това били теми табу за префърцунените дами на киното.
С Пейчо Пейчев, син на българин и италианка, завършват заедно ВИТИЗ и заминават по разпределение в Благоевград.
Всъщност разпределеният е Пейчо, а Гинка следва повика на сърцето си и отказва предложения за Бургас. На провинциалната сцена двамата играят Ромео и Жулиета. Той е най-голямата, първата и единствената любов на красавицата. Обичат се и се ревнуват с огромна сила. Пейчо нарежда да свалят неин портрет от витрината на Младежкия заради разголената й гръд. Върволицата от зяпачи е огромна. “Как може да търпиш подобно нещо!”, негодува съпругът й и нарежда на персонала да свалят портрета.
Гинка Станчева твърди, че със съпруга си остават влюбени до последния му час.