Устройство на амортисьори на автомобил – принцип на работа?
При движението си по пътя, автомобилът непрестанно преминава през различни малки или големи неравности, което води до генериране на вибрации. Как всички автомобилни амортисьори в колата помагат за подобряване на комфорта и липсата на трептения? Какво е устройството им и как работят, споделят от онлайн магазин ТопКар.
За какво служат автомобилните амортисьори?
Това са части от окачването на автомобила и тяхното предназначение е улавянето и елиминирането на различните вибрации по време на път. Тези компоненти потискат и трептенията от торсионните щанги и пружините, преобразувайки механичната енергия в топлинна. Подобряват управлението и устойчивостта на колата на пътя. Ако автомобилните амортисьори липсват в конструкцията на МПС, последното, по време на път, ще се люлее вертикално и ще се държи нестабилно.
Наличието им подобрява сцеплението на гумите с асфалта и безопасността при шофиране, управление, поддържане посоката на движение и спиране.
Какво е устройството им?
Съществуват различни видове, като най-актуалните към момента са хидравличните. Съставени са от цилиндър с масло, в което е поставено бутало и прът на него. Спрямо конструкцията, могат да са еднотръбни или двутръбни, а с оглед на флуида, освен с масло има и с газ.
Маслените двутръбни модели са най-често срещаните разновидности. При поява на вибрации и натиск, буталото се движи към дъното, с което маслото през клапана излиза от работния цилиндър и постъпва в цилиндричен корпус, а въздухът от него се свива. В обратната посока на буталото, маслото от корпуса се връща отново в работния цилиндър.
Газовите еднотръбни автомобилни амортисьори са много по-качествени, но и доста по-скъпи решения. В основата им стои газ, чието свиване е доста по-трудно, в сравнение с масления. Това го прави по-ефективен при погасяване на колебанията. Често са използвани в спортните автомобили, движещи се с над 240 км/ч.
С какво са полезни и защо не може без тях?
Съществуват задни и предни автомобилни амортисьори, паралелно работещи и с други части на окачването. Тези компоненти извършват следните функции:
-
свеждат до минимум вертикалните вибрации на каросерията и колелата;
-
подобряват хода на автомобила и той става плавен;
-
увеличават сцеплението на гумите с асфалтовата пътна настилка;
-
подобряват ефективността при спиране и ускорение на превозното средство.
Автомобилните амортисьори са съставени от пружини и описания хидравличен механизъм, както и някои други компоненти за намаляване или елиминиране на колебанията.
Какъв е принципът им на работа?
Най-често използвани са маслените. При вибрации и нужда от движение, буталото оказва натиск върху течността и част от нея преминава през малки отвори в празната част на цилиндъра. Същевременно, маслото има плътност, което значително забавя движението на буталото и това поддържа окачването в стабилно състояние. Движението на автомобилния амортисьор се влияе от скоростта на деформация на пружините. Колкото по-бързо става това, толкова съпротивлението на буталото се увеличава.
Какви са признаците, че са износени?
Разклащането на колата става много лесно и се усещат всички неравности и дупки върху волана. При неизправност се наблюдава отклоняване от траекторията и занасяне в завоите. При преминаване през дупки се чуват тропания и удари от окачването, спирачният път значително се увеличава, а при спиране и тръгване предницата, съответно се „навежда“ и „изправя“.
Продължителното шофиране с неизправни автомобилни компоненти за погасяване на вибрациите води и до повишеното износване на гумите и нужда от честата им смяна. Това води до повишаване разходите за поддръжка на МПС, както и до нужда от допълнителни ремонти след време.