Най-великият жив филмов режисьор става на 80 години
Мартин Скорсезе е легенда в киното
Мартин Скорсезе става на 80 години. „Жестоки улици“, „Шофьор на такси“, „Разяреният бик“, „Добри момчета“, „Казино“, „Бандите на Ню Йорк“, „Авиаторът“, „Вълкът от Уолстрийт“... много са аргументите в полза на тезата, че именно той е най-великият жив филмов режисьор. Но майсторът няма намерение да почива удобно върху репутацията си – в момента работи върху нова мегапродукция с Леонардо Ди Каприо и Робърт Де Ниро, озаглавена Killers of the Flower Moon, пише вестник Труд.
С годините проектите му стават по-скъпи, по-сложни, по-грандиозни. След като получи 160 милиона долара от „Нетфликс” за гангстерския си епос „Ирландецът”, големият творец получи 200 милиона долара от „Епъл“ за новия си филм.
Нисичкият американски гений с италиански произход има кариера, която е каталог на качественото кино. От началото на 70-те години той изследва мъжеството, насилието, католицизма и историческите събития, оформили американския културен пейзаж. Неговият творчески отпечатък е несравним, но е вдъхновил хиляди кинаджии от целия свят. Скорсезе е майстор на мрачните психологически портрети и мащабните фрески. Има усет за епоса и интимното. Дирижира и естетизира древните нагони и импулси, превръща суровото физическо насилие в отправна точка за художествено осмисляне на обществените процеси и човешката природа. Прави безкомпромисно кино и не се съобразява с комерсиалните конюнктури, с доминиращата комиксова мания и инфантилизацията на културните продукти, пише вестник Труд.
И винаги е бил ангажиран с каузата киното да бъде преживяване за голямото платно. Преди няколко години представи „Ирландецът” и показа, че не желае монументалният му 208-минутен епос за американската мафия и нейните връзки със легендарния профсъюзен бос Джими Хофа да бъде пропилян на малки екрани.
„Бих посъветвал всеки, който иска да гледа повечето ми филми - или повечето филми изобщо - моля ви, моля ви не ги гледайте на телефон. Може би на таблет, но нека е голям таблет”, каза майсторът на мъжкото кино.
Филмът с Робърт Де Ниро, Ал Пачино, Джо Пеши и Харви Кайтел е мащабен, епичен, многопластов и действително е създаден за възможно най-големия екран и най-пълноценното екранно преживяване. Но зрителските навици се променят, особено сред младите. Много хора реагираха на молбата на Скорсезе със снимки в социалните мрежи, на които се вижда как са си пуснали „Ирландецът” на телефони и дори на екранчето на смартчасовник. Което е страшно тъжно и доказва тезата на Скорсезе, че истинското кино е в криза.
Наскоро той разобличи и безумно елементарните и невдъхновени супергеройски комиксови продукти като антикино и правилно ги оприличи на „тематични паркове”, които имат малко общо с филмовото изкуство.
Преди това той пусна и един от най-личните си филми - „Мълчание”. Творбата бе епохална костюмна драма по изключително успешния роман на Шусаку Ендо. Това е историята на млад йезуитски свещеник (Андрю Гарфийлд), който отива в Япония през XVII век, за да помогне на местната църква и да разбере дали са верни слуховете, че неговият ментор отец Ферейра (Лиъм Нийсън) е извършил вероотстъпничество.
За разлика от други титани на неговото златно поколение като Франсис Форд Копола и Оливър Стоун, Скорсезе продължава да поддържа върховно ниво и да демонстрира на младите си имитатори как точно се прави филм. „От другата страна” и „Вълкът от Уолстрийт” вече са модерни класики и вълнуващи учебници по кино - енергията и техническото превъзходство на тези визуално пленителни произведения са ненадминати и непосилни дори за най-амбициозните по-млади звезди на режисьорската професия.
Влиянието на Скорсезе остава огромно. Дори в стерилната и политически коректна среда на идеологически догми и гротескна омраза към „старите бели мъже”, Скорсезе е недостижим титан на „великата илюзия” и подвижните картини. Вече половин век той прави истинско кино, което отлежава като най-превъзходното и опияняващо сетивата вино.
Събира Леонардо Ди Каприо и Робърт Де Ниро
За „Ирландецът” Скорсезе събра на екрана „четиримата конника на екранния апокалипсис” - Робърт Де Ниро, Ал Пачино, Джо Пеши и Харви Кайтел. Това беше и първата му колаборация с Пачино. За новия си филм Killers of the Flower Moon режисьорът събира Робърт Де Ниро и Леонардо ди Каприо. С Де Ниро премина първата половина от шеметната кариера на Скорсезе, а в последните две десетилетия той работи редовно с Лео Ди Каприо.