Атина отваря пристанище Пирея с проект, аналогичен на спрения „Супер Бургас”
Превръщането на най-големия порт на Бяло море в ядро на Атинска ривиера е одобрено в Плана за възстановяване и развитие на Гърция, а можеше това да е Бургас
Властите в гръцката столица Атина, обявиха нов проект, с който ще възстановят достъпа на пешеходния поток край пристанището „Пирея”, превръщайки го в свободна зона за отдих и разходка. Това става ясно от публикация на гръцкия Themayor.eu. Той ще бъде финансиран с бюджет от около 25 млн. евро по гръцкия План за възстановяване и устойчивост, в който са залегнали предварително всички дейности и който вече е одобрен. Целта е най-голямото пристанище на Бяло море, което обслужва годишно около 20 млн. пътници и от което се осъществяват ежедневни плавания с ферибот до Сароническите острови, Цикладите, Крит, Додеканезите и островите в Северно Егейско море, да се превърне в ядрото на Атинска ривиера.
Осъществяването на този проект ще направи възможно цялото пристанище да се преобрази в зона за обществен достъп, а новите плажни ивици, които ще се образуват в последствие, ще са център за туризъм и култура, както и нова бизнес дестинация. За да се случи това, зоната ще е отворена напълно за пешеходци, а велоалея ще свързва единия край на порта с другия. Предвидено е изграждането на малки улички за доставки на стоки, които ще се продават в огромния набор от магазини и заведения на мястото.
Крайбрежна алея ще помогне на туристите да се насладят и на Кононейската стена – древна археологическа находка, представляваща морско съоръжение. Включено още изгржадането на паркинг, както и рампи, които да помагат на хората в неравностойно положение в придвижването.
„Този проект е победа в една дълга линия от схеми за преустройство и възстановяване на града ни. Пред Пирея предстоят най-хубавите дни”, посочи кратко кметът на общината Янис Моралис. 54-годишният градоначалник е предвидил и старата кула край пристанището, която от половин век вече стои незавършена и „виси над града като грозен сив бетонен труп”, също да бъде завършена. Очаква се това да се случи още през 2023 г., а средствата за нея също са залегнали в Плана за възстановяване и устойчивост. „Продължаваме с нестихващо темпо и същия апетит идеята ни да превърнем Пирея стъпка по стъпка в по-добро място за живеене. Сигурен съм, че идните години ще са много по-добри за града и за всички нас”, казва кметът Моралис.
И докато Гърция може да се мобилизира и да състави проект от подобен мащаб за толкова кратко време, а общините да са подкрепяни директно от държавата в своите начинания, за да бъдат финансирани от ЕС, тук, в България, за съжаление това е далеч от истината. Този проект, който предстои да изпълни Атина, в Бургас има над 12-годишна история, а първите стъпки по него бяха направени преди десетилетие. Както е известно, част от държавното пристанище в Бургас около Морска гара е зона за свободен достъп и на негова територия бяха построени и реновирани важни за града сгради, които в момента превръщат площта в притегателен център за туризъм, купони и отдих. Това обаче е само началото от Генералния план за развитие на тази територия.
Така можеше да изглежда днес пристанището в Бургас
Проектът, който от самото му начало бе наречен „Супер Бургас”, през 2009 г. целеше до 10 години тази част от града да се превърне в новия център, замествайки по значимост пл. „Тройката” и пл."Св.Св.Кирил и Методий". При правителството на ПППП обаче Бургас получи удар от страна на държавата по отношение на реализацията на тази дългогодишна мечта, която сега Атина реализира вместо нас, при това с щедра помощ от ЕС.
Бургас дърпа назад с десетки милиони лева от провалени договори на „Промяната“ за пристанището ни
Назначеният за генерален директор на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” (ДППИ) Георги Събев от ПП СЕК – мандатоносителят на „Продължаваме промяната”, прекрати едностранно действащия от над година договор за повече от 4 млн.лв., целящ укрепването и рехабилитацията на кейовите стени на пристаниещето. Точно това е една от най-важните стъпки за отварянето на зоната за обществен достъп. Така на практика се стопира идеята за нов център на Бургас – такъв, какъвто сега в Пирея започват да изграждат. Националният лидер на ПП СЕК Константин Бачийски е на мнение, че трябва да се върнат част от старите кейови места за товари, което щяло да осигури работни места.
Поредна стъпка към Супер Бургас: Вижте как би изглеждал вторият център на морския град
През миналото лято районът на Морска гара се превърна в притегателен център за концерти и събития от национална и световна значимост, а Конгресният център гарантира целогодишна посещаемост и огромни възможности за мащабни форуми.
Приятел, поискай командировка до Гърция.
Иди в пристанището на Солун и гледай.
След това на това в Атина.
Ще видиш ОГРОМНАта разлика между Бургас и двата града :)
Клиенти и яхти бол да искаш там.
Но в Бургас кой точно ще се разхожда - в един 150-хиляден град със затихващи функции?
Абе вие луди ли сте бе. Бива наглост и безочие, но вашето е извън пътя. То не бяха реконструкции по пристанището, то не бяха ресторанти, пешеходни зони и др, от 2009 г до 2021 г. Извднъж сега обвинявате за некъдърноста на бургаските политици ПП която управляваше в коалиция с още 3 партии. Те за 6 месеца станаха според вас главния виновник на проекта който гербаджиите провалиха. Провалиха и първия проект за който ЕС даде пари - за интегрирания градски транспорт.
Отделно си имат търговско пристанище,много добре развито.
Ако говорим за азиатските... каква е логиката да чакаш на Дарданелите и Босфора (10-на дена) и да платиш всички такси, за да разтовариш в България и от там към Европа, при положение, че можеш да разтовариш в Гърция/Хърватска и да си много по-близко до крайната дестинация.
Едно пристанище трябва да товари и да разтоварва. Ние нямаме вече индустрия, която да не може да бъде обслужена от съществуващите терминали. Остана ни едно зърно... Ситуацията е такава и трябва да се съобразяваме с нея. Неоправдани инвестиции никой няма да одобри.
Я ми кажете - колко ПЪТНИКА има за последните 3 години, дошли в Бургас по море? Че май тая морска гара обслужва само гълъбите и острова с кафето? И като дойдат тея пътници в Бургас - какво ще правят - къде ще отидат?
На кръстопътя да който се намиря БГ товари за пристанищата ще има много повече от това което беше през годините назад. А това за Констанца, е благодарение на Вн, защото не допуснаха развитието с преимуществата си пред Констанца. И лошото е, че министъра Събев и Гуцанов прокараха политика пак в полза на Констанца и Щатите, но не и на БГ и пристанищата ни. Това е поредното престъпление към страната и Бс.
Затова не жали за нови кейови места - безсмислени са.