MPASS – бъдещето на умната мобилност, над 200 хил. души вече използват безплатното приложение
Приложението е най-разпознаваемият продукт на Tixi и е част от визията на компанията за една модерна и интегрирана в цялата страна мобилност
Иновативното приложение за дигитални билети МPASS може да стъпи във всяка община в България.
Над 200 хил. потребителя месечно използват информационните услуги на Tixi, като компанията регистрира над 20 млн. трансакции за електронни услуги на годишна база.
MPASS е най-разпознаваемият продукт от портфолиото на българската компания Tixi. Безплатното приложение бе представено в откриващия панел на 15-ото издание на Националната конференция по транспортна инфраструктура в Равда и предизвика сериозен интерес, както от страна на бизнеса, така и от представители на местната власт.
ВИЖТЕ ВИДЕОТО ТУК:
Платформата е без аналог в страната, като е определяна е за бъдещето на умната мобилност. MPASS поставя потребителя в центъра на обслужването. Създателите на MPASS искат с едно приложение, потребителите да разполагат с цялата мобилност в едната си ръка и телефон.
Алгоритъм изчислява най-удачната схема на плащане и ако пътувате само веднъж, ще ви таксува единичен билет, ако смените няколко автобуса – ще изчисли най-изгодният вариант за вас. Методите на плащане също са доста гъвкави. Може да регистрирате кредитна/дебитна карта или да платите чрез мобилния си телефон, като сумата ще бъде начислена към следващата сметка.
-Г-н Недялков, най-разпознаваемият продукт на Tixi e приложението MPASS, което предизвика сериозен интерес. Разкажете малко повече за него?
- До момента през MPASS са регистрирани близо 1.5 млн. броя продажби на превозни документи, които са на стойност над 3.1 млн. лева. Това ни дава увереността, че сме на прав път и хората имат нужда от промяна в начина, по който пътуват. Точно в това е профилирана Tixi - обработваме около половин милион заявки от над 200 000 пътуващи за получаване на информация за придвижване в градска среда, включително услуги за генериране на маршрути за пътуване с обществен транспорт в града, паркиране, виртуални табла за транспорт и др. Системите на Tixi обработват с най-високо ниво на защита над 550 000 трансакции на крайни потребители месечно, а на годишна база компанията ни администрира плащания на стойност над 155 млн. евро.
Някои от платформите ни все още нямат аналог в страната. Целта ни е пътуването с градски транспорт да е лесно и удобно. Дали с банкови карти или с дигитални билети, няма значение. Важното е да разполагаме с достатъчно данни, с които да може да се оптимизира транспорта и непрекъснато да се подобрява услугата. Например във Велико Търново сега изграждаме интегрирането на транспорта с паркирането. Философията и практиката се преплитат в случая и показват, че цялото придвижване в града, както и планирането на маршрута, трябва да бъдат част от една обща екосистема – било то с буферни паркинги, с електрически автомобили, с такси. Това са услуги, които позволяват на хората да се придвижат по-най лесния и удобен начин, използвайки ресурсите, които са налични.
Всяко населено място и всяка община искат точно това – да се намали трафика в градовете, да бъде въздухът по-чист, а придвижването – по-лесно и по-автоматизирано. Реализирането на такива политики изисква инструменти. Ние предлагаме точно това – имаме опита и познанието как с правилните инструменти, всяка община да постига заложените цели.
-Община Бургас имаше злополучен опит с въвеждането на тикет системата, която се забави твърде много. Търсили ли са ви, за да внедрите вашата платформа и ако заработи в Бургас, означава ли, че настоящите апарати от автобусите ще станат ненужни?
-Това, което ние правим, е да не зачеркваме вече постигнатото. Община Бургас има много опит. Понякога негативния такъв е дори по-полезен – положени са огромни усилия и е станало ясно как не може да се случи дадено нещо. От това може само да се учим.
Ако ни се доверят, ние ще надградим, позволявайки изграждането на допълнителни канали за закупуване на превозни документи, които ще дават допълнителна информация на Община Бургас така, че тя да може да подобри своя транспорт без да се правят двойни инвестиции. Ще се адаптираме бързо към настоящата система.
-Кога се извършва таксуването от картата на ползвателя на услугата?
- За банковите карти има няколко модела на таксуване. Такива например са постпей и припей (postpay, prepay, предплатени и плащане след употреба). В София работи само единият модел – след услугата. И зависи от самата политика на общината. Съществува и друг вариант, който сега искаме да приложим в община Перник – малък, но доста иновативен град. Там идеята е да има предварително закупен документ, пътуващите да не ползват вече карти за градския транспорт, а те да бъдат под формата просто на банковата им карта. Това също е удобно и ви спестява една карта в портфейла. И да не забравяме, че телефонът също винаги е с вас – може да пътувате и без каквато и да е карта, а само с приложението в него.
MPass е единственото приложение, което дава възможност транспортната услуга да се начислява директно върху сметката за телефон в края на месеца. Само с телефон в ръка пътуваш в цялата градска мрежа. Радваме се, че над 200 000 човека използват ефективно това приложение.
-В кои общини сте внедрили иновативните си приложения?
- Наши решения има и в САЩ, Чикаго. Компанията ни има близо 40 лиценза за софтуерни решения и в страната имаме успешно реализирани проекти в повечето големи градове - София, Пловдив, Варна, Велико Търново, Русе, Дупница и Перник. Системите на Tixi за управление на услугите по паркиране обслужват приблизително 1 млн. плащания за почасово паркиране на месечна база. Наши тикетинг решения са внедрени в повече от 1500 специализирано оборудвани превозни средства на градския транспорт - трамваи, тролейбуси, автобуси и метро, в това число валидатори, електронни табла, шофьорски терминали и др.
Много градове сме подпомагали в една или друга степен. Това ни дава самочувствието, че имаме опита, както технологиите, с които да реализираме целите на населените места. Решения на Tixi обслужват и 10 буферни паркинга с услуга "Пътувай и паркирай", над 40 000 обществени паркоместа в различни зони, включително и 4000 места за хора с увреждания, 2500 бизнес абонамента и 5000 абонамента за локално паркиране (по местоживеене). Както виждате, градската мобилност е съставена от редица различни компоненти и не бива да се разглежда на парче. Вече 12 години се стараем да осигуряваме услуги с цялостен подход, защото както нуждите на гражданите, така и проблемите на всеки град са комплексни. Презентирали сме пред Община Бургас и виждаме, че има желание за подобни решения. Надяваме се в най-скоро време и този град да се модернизира, а защо не и да води пред останалите с реализацията на добри решения.
-Може ли това да се случи в по-малки градове, напр. Созопол, където това лято въведоха ново таксуване за синята зона, но само с няколко автомата?
-Ние не ползваме външни компании, продуктите ни са авторски и разработени изцяло от нашия екип. Те се реализират изцяло с наша инфраструктура и това позволява дори малки общини, с малко автобуси и малко места за паркиране, да се включат и да се възползват от услугата. Ние сме българска компания и искаме да помагаме. България е едно малко населено място и е хубаво да има унифицирани продукти, които да могат да се ползват навсякъде. Mpass може да се ползва във всички градове.
Ако има интегриран транспорт от Созопол до Бургас, това е една крачка напред към тази свързаност, която тепърва предстои. Като направиш един град умен и съседните също, но не си комуникират едни с други, няма ефект. Представете си как с влак стигате до гарата в Бургас и оттам трябва да търсите маршрутка, после и трето превозно средство и т.н. Всичко това може да е предварително подготвено и само на един клик разстояние във всеки телефон. Може да се направи един регистър на всички услуги за мобилност, включително и на електрическите тротинетки, колела, и да се използва за планиране на маршрут и пътуване. Стремим се да популяризираме точно това и всеки, който се присъедини към нас, ще стане част от новата екосистема на умни и свързани градове.