Добре дошли и лека нощ! Как туризмът се превръща в сън
Т. нар. тенденция sleep tourism става все по-популярна през последните години
Желанието да си наемеш хотелска стая просто за да се наспиш не е нещо ново. Все по-големият фокус върху пълноценния сън обаче създаде нова ниша в луксозния хотелиерски бранш.
Т. нар. тенденция sleep tourism става все по-популярна през последните години, като се появяват все повече хотели и курорти, таргетирани към клиенти, които страдат от недоспиване, пише Profit.bg.
Park Hyatt New York отвори Bryte Restorative Sleep Suite – голям апартамент, пълен с удобства за подобряване на съня.
Rosewood Hotels & Resorts наскоро стартира програмата Alchemy of Sleep, предназначена да насърчи пълноценния сън.
Zedwell пък е първият хотел в Лондон, ориентиран към съня, който предлага стаи, оборудвани с иновативна звукоизолация. Той отвори в началото на 2020 г., а година по-късно шведският производител на легла Hastens създаде първия в света Hästens Sleep Spa Hotel – бутиков хотел с 15 стаи в португалския град Коимбра.
Защо сънят изведнъж се превърна в толкова голям фокус за туристическата индустрия?
Д-р Ребека Робинс, изследовател на съня и съавтор на книгата Sleep for Success! смята че това е дълго чакана промяна. „Хората често свързват пътуването с декадентски удоволствия. Повечето неща, които правят по време на ваканция, са за сметка на съня“, казва тя пред CNN Travel. „Сега мисля, че има огромна промяна в нашето съзнание и приоритизиране на здравето и благополучието“, добавя тя.
Covid-19 има огромна роля за това. Проучване, публикувано в Journal of Clinical Sleep Medicine, показва, че 40% от над 2500 анкетирани имат влошено качеството на съня от началото на пандемията.
Хипнотерапевтът Малминдър Гил също забеляза промяна в отношението към съня, чиято липса, по думите му, причинява умора, тревожност и депресия, оказващи негативно влияние върху цялото здравословно състояние.
Гилl си партнира с The Cadogan, хотел на веригата Belmond в Лондон, за да създаде специална услуга за гости с проблеми със съня, наречена Sleep Concierge.
Услугата включва медитация, предизвикваща сън, тестване на най-подходящите възглавници спрямо начина, по който клиентът спи, и много други терапии и продукти, подобряващи съня.
„Различни неща работят за различни хора на различни етапи от живота им – затова комбинирахме различни продукти, услуги и терапии в търсене на най-добрите персонализирани програми за подобряването на съня на всеки клиент“, разказва Гил.
Луксозната хотелска марка Six Senses също предлага разнообразие от програми за пълноценен сън, вариращи от три до седем дни или повече, а Brown's Hotel в Мейфеър, Лондон, наскоро стартира „Forte Winks“ – пакет от две нощувки, специално създаден, за да помогне на гостите да се насладят на спокоен сън.
Могат ли обаче краткосрочните пътувания действително да имат дългосрочно въздействие върху навиците за сън?
Според д-р Робинс това може да стане, ако услугите включват и експертна медицинска оценка, тъй като нарушенията в съня са различни видове и изискват специфичен подход. „Ето защо е важно да се уверим, че хотелите си партнират с учени и медицински специалисти, които могат да намерят правилните стратегии.“
Mandarin Oriental в Женева направи крачка напред, като заедно със CENAS – частна медицинска клиника за сън в Швейцария - организира тридневна програма, която изучава моделите на сън на гостите, за да идентифицира потенциалните причини за нарушения.
Въпреки че по-голямата част от услугите, фокусирани върху съня, по-скоро попадат в сектора на луксозните пътувания, д-р Робинс вярва, че всички хотели и курорти трябва да направят това приоритет.
„Има много начини услугите за сън да се предлагат по смислен начин и безброй възможности, които все още не са напълно проучени“, казва тя. „Идеята, че пътуването всъщност ви подмладява и ви позволява да се върнете у дома освежени и възстановени, е наистина вълнуваща оферта.“