×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Българското общество промени отношението си към учителя, все повече млади и компетентни ще търсят тази професия


Българското общество промени отношението си към учителя, все повече млади и компетентни ще търсят тази професия
Навръх Деня на учителя разговаряме с бившия преподавател по история от НЕГ „Гьоте” в Бургас – Весела Христова
05 Октомври 2022, Сряда, 15:05 ч.
Автор: Георги РУСЧЕВ

Образователната система се промени много с навлизането на новите технологии и методики, преди беше нечувано чиновете да се подредят в кръг, а сега е практика, казва Весела Христова

Весела Христова е пенсиониран учител по история. Завършила е Немската гимназия в Бургас, където е и преподавала над 26 години. За себе си казва, че професионалният и житейският ѝ път е бил изпълнен с отдаденост, грижа и обич към учениците. В годините си като преподавател е била инициатор за редица извънкласни форми  НЕГ „Гьоте”, за да развие допълнително потенциала на децата. Организатор е и на семинари по най-различна тематика, която да работи като трамплин за придобиване на компетенции, умения по дебатиране и зачеване на креативно мислене. Пенсионира се преди 2 години като главен учител, но продължава да е отдадена на професията, като сега е класен ръководител на 5 „а” клас.

-Г-жо Христова, в Деня на учителя днес неслучайно разговаряме с Вас. Какво е да си учител цели 26 години и какво се промени за това време в програмата по история?

-Промениха се много неща в години. Започнах работа в далечната 1994 г., когато поех първия си клас. Винаги съм се стремила да има необходимата дистанция между учител и ученик, но и да не бъде издиган на пиедестал преподавателят и да бъде недостъпен за децата, и съответно да комуникира с тях трудно. Това, като че ли в началото беше по-трудно. С влизането ни в ЕС много от нещата в училище се промениха. Има желание от страна на МОН да олекоти учебниците и програмите, за да може не само да се плъзгаме по повърхността на материала и главите на учениците да бъдат просто пълнени с информация без да се прави задълбочен анализ, преценка, изказване на лично мнение и т.н. Именно да накараш ученика да даде своето лично мнение бе много трудно в началото. Сега това вече е много по-лесно и дори децата дават препоръки, от които можем и ние, учителите, да се учим. Това са млади хора с много голям потенциал, които са нашето настояще и бъдеще. Има крачки напред в развитието на училищната система, но не са големи. В областта на историята трябва да се променят много неща. Не е обработено добре например комунистическото минало. Много от нещата от тази епоха трябва да се кажат, да се сложат на масата и да се изяснят. Има геополитическо влияние в учебниците в история. Но явно с времето всичко ще си дойде на мястото – до реалността. И децата няма само да учат факти, събития и личности-герои, но и ще могат да оценят всичко това и да го анализират. За да бъдат подготвени за граждани на Република България.

Димитър Николов: Да си учител не е професия, а житейска и духовна мисия

-От какво най-много се вълнуват учениците във връзка с историята сега? Има ли разлика между випуските преди и тези сега?

-Часовете дори бяха по-различни като методика. От 5-и клас нагоре учениците се вълнуват от едно единствено нещо – да им бъде интересно в час. Тоест те веднага усещат дали учителят върши работата си с любов, или не. Преценят дали учителят ги обича, или не. Ако той не го прави, те няма да учат от него. Надявам се повече колеги да правят така, че децата да виждат, че си вършат работата с любов.

-Има ли достатъчно добре подготвени млади кадри, които могат да заместят хора като вас, да ви влязат в обувките и да поемат щафетата?

-Убедена съм, че има. Те са умни, подготвени, много по-информирани от нас. Мисля, че просто трябва да бъдат подкрепяни и това може би е ролята на хора като мен – дадем много от себе си на младите колеги, да ги подкрепят и насочат, за да бъдат по-уверени и да придобият по-бързо нужния опит.

-От години се говори за функционалната неграмотност. Нараства ли тя сред учениците по ваши наблюдения?

-Като преподавател в Немската гимназия не мога да отговоря на този въпрос, защото когато в нашето училище по химия и биология бе проведен изпит по програма „ПИЗА”, се оказа, че нашите ученици са над средното ниво спрямо немските им връсници. Това беше огромен успех. Явно е обаче, че колегите от другите училища имат такива проблеми и мисля, че ако програмата се насочи към определени учебни заведения и определени ученици, ще има много по-голям успех. Програмата трябва да се ориентира и към тяхната семейна среда.

-Според вас трябва ли да има по всеки от предметите по един учебник? Сега има в някои случаи по 4-5 различни, като всеки избира по кой да преподава.

-Грешката при писането на учебниците се състои в това, че малко в процеса се включват ученици. Обикновено те се пишат от университетски преподаватели, които имат свое виждане, съкращават където преценят и пускат труда на пазара без да е изпипан. Не искам да омаловажавам тяхната работа и признавам, че това, което са учили, и което са постигнали е достойно за уважение, но трябва учителите да имат роля в процеса. Немскоговорещ човек съм и това, което съм виждала в учебниците от Германия, Австрия, Швейцария – те също имат различни видове учебници, но съобразени с вида училище – по-олекотени за професионалните училища, по-натоварени за гимназиите и т.н. Трябва да се съобразява ученика с учениците, които ще учат по него. А не да се пускат различни учебници на различни колективи и учителят, който е успял само да ги прелист, да не може да вникне напълно в тях. Той вижда плюсовете и минусите на един учебник и затова трябва да има пръст в процеса на писането.

-Можете ли да посочите имената на някои от вашите ученици, които са стигнали на високо в българското общество?

-Трудно, защото не бих желала да пропусна някого. В много страни имаме ученици, които са добре поставени в йерархическата стълбица. Имаме ученици, които са в различни политически партии на високо ниво. А от настоящите ученици съм убедена, че имаме хора, които биха могли да поемат в ръцете си бъдещето на страната.

-Каква е разликата между подхода преди и сега в учебния процес? Какви са иновативните методи, които навлязаха с новите технологии?

-Добре е, че учителското съсловие успя бързо да се мобилизира и да се научи как да използва новите технологии, особено по време на ковид кризата. Част от учителите записваха уроците си и ги пращаха на колеги, за да се ползват дори когато дадено дете няма интернет, за да могат да ги слушат и видят. Промяната с новите технологии е огромна. В интернет има много възможности. Но от друга страна и прекаленото разчитане за информация на мрежата също не е добре. Винаги трябва да се търси балансът. Не може само учителят да пусне нещо от интернет и да приключи. Средата е важна – ролята на преподавателя е огромна. Дори и самата подредба в стаите вече е различна. Преди беше немислимо да се променя композицията на чиновете – учениците гледаха само гърбове и слушаха какво се говори от подиума. По някои предмети това може да е добре, но за историята например не е. Добре е учениците да са в кръг или под формата на буквата „П”, за да се виждат, да се изслушват и да дебатират. Мисля, че децата търсят учителя. Спомням си в един роман на Айзък Азимов, той беше цитирал как децата бяха недоволни от механичния преподавател по география пуска постоянно тестове, които са много трудни. И когато е дошъл майстор да поправи роботизирания учител, се оказало, че пускал тестове за десети клас, а тя била в шести и си мечтаела за жив учител. Да си пожелаем днес, на празника, колегите да са живи и здрави.

-Електронните дневници вече са въведени – от детските градини, до професионалните гимназии и университетите. Усложняват ли те работата на учителя?

-Не, приветствам това нововъведение. Преди ние пишехме на пет или шест различни места една и съща информация. Моя колежка от Немската гимназия, където имаме учители, отговарящи за езиковата диплома - германка, беше удивена как българските учители седят и пишат едно и също. Чудеше се защо е нужно всичко това, когато може да се нанесе веднъж в компютъра и да се изпечата. Бяхме достигнали до извода, че може би идеята е българските преподаватели да не разсъждават много – да пишат и да попълват безбройната документация. Сега, с новите електронни дневници, всичко е в мобилния ти телефон и процесът е улеснен. Веднага могат да се информират учители, родителите, учениците. Няма я и пристрастността – децата виждат веднага как могат да бъдат оценени и каква може да е крайната му оценка за срока. Много по-удобна е тази система за триъгълника, върху който се крепи образованието – учител, родител, ученик.

-Как живее един пенсиониран учител и достойно ли е заплащането за професията?

-Не мога да кажа какви са сега заплатите на колегите, защото се увеличиха. В началото беше... как да кажа, спомнята си учителската стачка през 2007 г., за която малко се говори, но през която колегите извършиха чудеса. Тя завърши по начин, който за мен е недостоен. Като че ли обществото се събуди и видя ролята на учителя, който изгражда бъдещето на тази страна. Защото каквито хора обучим, така ще живеем, такива ще ни лекуват, ще ни посрещат, ще търсим помощ от тях. Мисля, че тази ситуация – със заплатите, ще се подобрява, оптимист съм. Няма да преживяваме такива години, каквито преживявахме преди. Спомням си, че заплатата ми беше 15 или 30 лева на месец. От сегашна гледна точка колегите никога не биха възприели  това. Но не е само заплащането – отношението на обществото към учителя също е много важна. Все повече млади и компетентни хора, смятам, че ще търсят тази професия и това е за наше общо добро.

„Учителят работи с миналото, защото има своите спомени, с настоящето също, но и с бъдещето – защото го гради. Бог да благослови всички учители”

 


В категории: Просвета


Направи голям фурор
Направи голям фурор 14/04/2025, Понеделник 07:30 0
Флагман.БГ Какви температури ни очакват? Какви температури ни очакват? 14/04/2025, Понеделник 07:21 0
Скъп ток за бизнеса от утре
Скъп ток за бизнеса от утре 13/04/2025, Неделя 21:21 0
Наред ли е
Наред ли е 13/04/2025, Неделя 21:00 2
Доналд Тръмп съсипа Шейн
Доналд Тръмп съсипа Шейн 13/04/2025, Неделя 19:21 0
7
Коментара по темата
7.
Ученик
05.10.2022 20:46:37
3
7
Тая е такава лицемерка и интригантка и ще дава мнение! Вместо да се скрие! Срам и позор!
6.
Той
05.10.2022 20:25:19
4
9
Ей заради такива работещи пенсионери младите специалисти ги наритват.. Единствената им перспектива е да имигрират... Тая ще работи докато и сложат памперси.. Била,, влюбена в професията,, влюбена е в заплатата.. Като навършат години за пенсия... Аут освобождават местата за млади специалисти.. Проверил ли е някой колко пенсионери работят в образованието....иновации се правят от млади хора с идеи, не от стари чанти...
5.
До номер 3
05.10.2022 18:56:57
5
3
Искаш детето ти да го бият и стрижат пред класа ли? Или да станат членове на бсп ( бай тошавото време беше по-добре) ? Стегни се и си наставлявай децата ТИ, а не хората.
4.
Глупости
05.10.2022 18:42:12
3
7
Дигнаха им заплатите от 2000 лева нагоре и дават частни уроци без да плащат да данъци за това. Никой не им търси резултати затова на матурите трагедията е пълна. Много професии се пренасочиха към учителстване, но всичко е заради парите.
3.
Ало Вараца?
05.10.2022 16:25:44
9
13
Повече родители искат да ви пребият, защото ходите само за заплата. Родителите ценят и търсят учители от старата школа. Уж, правим реформи, а то реално е унищожение.
2.
Не разбиам какъв е този позитивизъм!
05.10.2022 15:51:35
5
26
Образователната система е срутена до основи. Крепи се на частни уроци. Учителиет са незаинтересовани и неграмотни. Директорите се интересуват само от бройката и бюджетите. Децата са отвратени от "материала, който им се преподава". Родителите само плащат(уроци, помагала, ремонти и т.н.). Къде виждате позитивизъм? Няма! Всичко е изтървано! Вижте резултатите на матурите и елате пак да ми говорите за млади и компетентни!
1.
hahahahaha
05.10.2022 15:15:58
5
24
весето, ако не са технологиите, не знам как щеше да преподава...весе, учителстването е всичко друго, но не и дейност, свързана с технологиите, това е само в главата на проектаджии, в каквито се превърнахте по-голямата част от учителите, и забравихте каква е пряката ви работа...инаме си свежарка, пожелавам ти здраве
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Какви температури ни очакват? Какви температури ни очакват? Ето прогнозата за времето днес Министърът с ултиматум за опасните пътища: Ще падат глави! Министърът с ултиматум за опасните пътища: Ще падат глави! Всички тези 36 опасни участъци са качени на страницата на АПИ със срокове и действия, които ще се предприемат – обезопасяване, нова маркировка, специализирана маркировка, категоричен е Иванов Утре затварят Северната тангента Утре затварят Северната тангента Движението поетапно ще се ограничава по една от лентите и трафикът ще преминава в останалите 3 свободни ленти Кога може да съдите Общината за спукана в дупка гума Кога може да съдите Общината за спукана в дупка гума Вижте какви са стъпките, съвет от адвокат Димитър Рачков: Не разбирам тази търпимост – революционери сме само на маса! Димитър Рачков: Не разбирам тази търпимост – революционери сме само на маса! Водещият проговаря за Сияна, гнева си срещу бездействието и нуждата от истинско гражданско общество Пералня падна върху моторист на булевард в София Пералня падна върху моторист на булевард в София Според очевидци уредът се е стоварил от каруца Силен творчески заряд и креативност в конкурса за афиш на концерта „Viva la musica“ Силен творчески заряд и креативност в конкурса за афиш на концерта „Viva la musica“ Фестивалът се реализира с подкрепата на Национален фонд "Култура" Много пари за тези три зодии Много пари за тези три зодии Април ще е добър за тях Цветанов: Бойко Борисов винаги се нуждае от „гръмоотводи“ – вече няма такива около него Цветанов: Бойко Борисов винаги се нуждае от „гръмоотводи“ – вече няма такива около него Ако Борисов и "ДПС-Ново начало" решат, отиваме на предсрочни избори, прогнозира той Не слушайте глупости, пазете си трудовата книжка до пенсия, защото ще съжалявате Не слушайте глупости, пазете си трудовата книжка до пенсия, защото ще съжалявате Съветът е на адвокат
Чехия отлага приемането на еврото - нямало нужната обществена подкрепа Чехия отлага приемането на еврото - нямало нужната обществена подкрепа Три четвърти от населението против въвеждането му Мика Зайкова: Храните ще поскъпват, а рафтовете ще са празни Мика Зайкова: Храните ще поскъпват, а рафтовете ще са празни Храните ще продължават да се покачват, защото инфлацията расте, предрича икономистът „Дейли Мейл“: Ванга предсказала ужасяващия трус в Мианмар! Какви други страховити прогнози е направила за 2025-а „Дейли Мейл“: Ванга предсказала ужасяващия трус в Мианмар! Какви други страховити прогнози е направила за 2025-а Едва април е, което означава, че още много неща могат да се случат през 2025 Скъп ток за бизнеса от утре Скъп ток за бизнеса от утре В пазарен сегмент “Ден напред” на Българската независима енергийна борса (БНЕБ), електроенергията за доставка на понеделник, 15 април, е търгувана на средна цена от 216,60 Наред ли е Наред ли е Доклад сочи, че е психически здрав Вучич обяви край на цветната революция Вучич обяви край на цветната революция На многохиляден митинг в Белград той лансира появата на ново движение Трудни дни очакват тези три зодии Трудни дни очакват тези три зодии Ще имат проблем с парите през април Китай залива Европа с евтини стоки Китай залива Европа с евтини стоки Юрген Матес от Института за германска икономика, базиран в Кьолн, също се опасява, че последиците за Европа от митническия спор на САЩ с Китай ще бъдат значителни Доналд Тръмп съсипа Шейн Доналд Тръмп съсипа Шейн Високите мита убиха търговеца  Тези 4 зодии не трябва да близват алкохол до 2039 г. Тези 4 зодии не трябва да близват алкохол до 2039 г. През следващите 14 години алкохолът може да стане не просто причина за пристрастяване, но и предвестник на поредица от грешки и грехове
Левон ХАМПАРЦУМЯН Левон ХАМПАРЦУМЯН Корупцията въобще не е това да хванем няколко корупционера Виц на деня Виц на деня - Докторе, жена ми започна да говори сама със себе си!
- Не се притеснявайте, много хора го правят.
- Да, ама тя мисли, че аз и отговарям!
Виц на деня Виц на деня - Тате, как си намери мама?
- Ами, синко... загубих един бас.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук В Горно Уйно на мъжете членовете им били дълги средно по 15 см, в Долно Уйно - 25 см. Разликата идвала от това, че в първото село провели измерване, а във второто - допитване.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори