Кажете на завистниците, че гроздето е кисело
- Госпожо Остенд, много спекулации се появиха за проекта „Странд”. Ваши конкуренти твърдят, че той няма да бъде завършен. Как ще опровергаете тези слухове?
- Кажете им, че гроздето е кисело! На обекта се работи почти денонощно. Строителната ни програма позволява изграждането на центъра в рамките на една година поради различния тип конструкция на мола - „от открит тип”, в сравнение с тази на традиционните молове, тип „кутия”.
- Разкажете малко повече за самия проект. Какво ще представлява той?
- Странд е позициониран в лайфстайл сегмента по отношение на микса на наематели. Докато в традиционния търговски център отделените площи за развлечения и заведения за хранене имат поддържаща роля с оглед удължаване на престоя в мола, при лайфстайл центъра те заемат значителна част и са атракция сами по себе си. Обратното, разбира се, също е вярно (поне за някои от нас) - пазаруването е удоволствие, така че съчетаването му с развлечения има очевидни предимства. Проблемът е как това да се направи по рентабилен начин. Развлекателните площи имат ниска доходност и инвеститорите гледат на тях като на необходимо зло. Решението, което дава „Странд“, е иновативна концепция не само за България. По-ниските разходи за вентилация, климатизация и осветление максимално оптимизират управлението на магазини, развлечения и заведения. Не случайно „Странд“ бе признат на изложението „MAPIC 2008“ в Кан като еталон за европейски търговски център от ново поколение.
- От „Галерия Бургас” потвърдиха, че отварят най-късно през пролетта на 2012 година. Ще ги изпреварите ли?
- Когато два мола отварят в един сезон, кой отваря първи или втори няма никакво значение. Мол „Сердика“ отвори миналата година преди „The Mall“ в София, но не мисля, че това му осигури някакво дългосрочно предимство. Когато говорим за наемане на площи за период от 5-10 години, разлика от два-три месеца в датите на откриване е без значение. Що се отнася за „Галерия Бургас“ - вярвам, че молът ще бъде завършен през 2012. Доколко обаче наистина ще отвори врати е друг въпрос. От конкурентна гледна точка, догодина ситуацията за инвеститора GTC ще бъде много трудна. Те имат два завършени проекта - във Варна и Стара Загора – и трябва да направят тежък избор за Бургас - да отложат откриването на мола за неопределено време, както направиха във Варна или да го открият с нисък процент на заетост, както се случи в Стара Загора. Какъв ще е случая с „Галерия Бургас“ престои да се разбере.
-Вие как ще се справите с конкуренцията в Бургас?
- Най-печелившият бизнес не е този, който се бори с конкуренцията, а този, който работи за клиентите си. Като концепция и локация „Странд“ успява да се диференцира от съществуващия търговски център „Бургас Плаза” и предстоящия „Галерия Бургас”. Локацията ни е добра, имаме достъп до вече съществуващ поток от клиенти, така че близостта до Плаза е по-скоро предимство, отколкото недостатък, а форматът ни е достатъчно различен и заемаме свободна ниша на пазара.
- Кои ключови наематели ще привлечете?
- Повечето ключови наемателите вече са избрани. Сред тях са сега навлизащите в страната „My Cinemas“, няколко модни марки, като бе дадено предпочитание на международни търговски вериги, които отговарят на съществуващата покупателна способност в страната, без да правят компромис с качеството.Имаме две нови за българския пазар вериги - първата открива магазин в един от софийските молове в началото на октомври и е голяма английска марка. Освен дамска мода, имат страхотна детска, тийнеджърска и мъжка колекция и са много успешни в Източна Европа и Русия. Ако още не сте познали кои са, ще добавя, че миналата година влязоха в Сърбия и наскоро откриха и първия си магазин в Скопие.
- Какви ще бъдат наемите при вас и за какви срокове ще се сключват договорите?
- Стремежът ни е наемите да са икономически рентабилни в дългосрочен план за двете страни. За всички е ясно, че нивата от 2007-2009 г бяха нереално високи, което се оказа голям проблем не само за наемателите, но и за моловете. Сега рискът е обратния – договори се сключат на нереално ниски нива. Това е късогледо решение, тъй като неминуемо ще доведе до финансови проблеми този път от страна на наемодателите. Ако един мол започне да запада или фалира, наемателите също губят инвестицията си. Като цяло наемите са с поне 25-30% , а в някои случаи и с 50% по-ниски от нивата им в началото на кризата. Разликата между нас и моловете с традиционен формат е, че за нас тези нива са икономически рентабилни.
- Каква е заетостта на този етап от проекта?
- До момента имаме 44% заетост и то само от ключови наематели. През септември започваме кампанията за отдаване под наем на останалите помещения.
- Какво ще предлага за бургаските деца лайфстайл центърът?
- Имаме над 1500 кв. м. отделени за детски център и търсим нещо, което да е много различно, от това, което до момента се прави. Необходимо е да развива въображението на децата, да е приложимо от най-малките до най-големите деца и да не е нещо, което ще им омръзне след като го изиграят веднъж. В момента разглеждаме няколко много интересни идеи и правим срещи с операторите. Надявам се в скоро време да мога да ви дам по-конкретен отговор.