Съвременният Остап Бендер ли е кураторът на изложбата с "офорти на Пикасо" в Бургас или жертва на клевета
Сериозен скандал избухна заради експозицията "347 Suite“ в Морското казино
Председателят на „Правната комисия“ в ОбС Бугас Иво Баев – син на големия български художник Георги Баев-Джурлата обвини куратора Стефан Стоянов, представящ се за известен галерист от Ню Йорк за измамник заради експозицията „347 Suite“, в която са изложени „серия от офорти на Пикасо“.
Според Баев, който е един от най-добрите адвокати в града, и определено, си подбира думите много внимателно, за да се предпази от бъдещи съдебни спорове, в случая ставало въпрос за най-обикновени репродукции, чиито рамки били по-скъпи от самите експонати. В публикацията си във фейсбук той твърди, че Стефан Стоянов бил съден в Ню Йорк.
„Действително е имал галерия, но доколкото ми е известно, тя отдавна е затворена именно във връзка с делото против него и не зная той да има галерия в момента. Чувал съм това от мои приятели, които живеят в Ню Йорк и Чикаго и с които сме обсъждали възможности за излагане на картини на баща ми. По една чиста случайност обаче за делото против Стоянов зная повече. Преди години с колеги от адвокатски кантори в Ню Йорк и Вашингтон обсъждахме измамни действия на българи живущи в САЩ и ме бяха помолили да им съдействам дали е възможно да се открият адреси и местоживеене у нас на тези измамници. В тази връзка ми разказаха за Стефан Стоянов, чиято галерия е била затворена поради осъждането му от съд в щата Ню Йорк. Някъде около 2013-2014 той е бил обвинен от една известна личност от кръга на Енди Уорхол за измама с празен чек на стойност над 500 000 долара и някаква далавера с картини, която се е завъртяла между въпросната дама, Джейн Б.Холзър и нашия човек. След което е бил осъден от нея и галерията затворена, не зная подробности, може делото да е приключило със споразумение“, написа Иво Баев във фейсбук.
Според Баев въпросната изложба, която е в Морското казино на Бургас, била „голям резил“ за града. Било най-малко смешно и абсолютно недопустимо да се прави експозиция на репродукции,
„Репродукцията не е авторско художествено произведение, което се излага в изложбени зали, за което се правят реклами че е "изложба" и за което, представете си, се плаща билет за да го видиш. С репродукции евентуално се правят изложби-базари в търговски обекти. Репродукции се отпечатват в по-евтино или по-високо качество, за да се предлагат за продажба в магазините на музеите, в специализирани книжарници, за да се декорират с тях фоайета и стаи в хотели от по-нисък клас или офис пространства. Виждал съм репродукции от известни художници и в асансьор, не е лошо. Изложба на репродукции обаче не съм виждал. Оше по-голям резил е че за да видя тези репродукции плащам вход, вкл.за децата ми“, допълни Баев.
Неговата проверка показала, че този албум с репродукции, който на откриването бе носен с бели ръкавички от куратора, се продавал за 5 хил.лева. Това представлявало портфолио с офсет печат. През 1977 година били издадени 1500 бройки от издателство в Токио. Той се закани да изпрати писмо до сина на Пабло Пикасо – известният френски фотограф Клод Пикасо, за да потвърди дали изложените „офорти на Пикасо“ са предоставени с любезното му съдейства, както твърди кураторът Стефан Стоянов.
Няколко дни по-късно обаче последва неочаквана развръзка. В Бургас пристигна директорът на Музея на изкуството и историята в Женева – Марк-Оливие Валтер, който посети изложбата 347 Suite и се срещна с кмета на града Димитър Николов. От прессъобщението за гостуването му става ясно, че в кабинета на градоначалника е бил и куратора Стефан Стоянов, а Валтер е гарантирал, че произведението в експозицията в Морското казино са предоставени от Клод Пикасо, който живеел много близо до Женевския музей и бил сред най-честите му гости. Изложбата до този момент била посетена от над 3 хил.души, става ясно от съобщението. (ВИЖТЕ ОЩЕ ТУК)
След като получи подкрепата на Марк Оливие Валтер, Стефан Стоянов се закани, че ще съди Иво Баев за клевета. „Този човек ме изкарва фалшификатор, а офортите са предоставени лично от сина на Пикасо. Аз не докосвам фалшиви творби, защото ще е краят на кариерата ми, а моята за разлика от този господин, е интернационална“, обяви Стоянов. Той твърди, че е отказвал на Иво Баев да изложи картини в неговата галерия на баща му и според него оттам тръгнала личната вражда на известния бургаски адвокат срещу персоната му.
Ако непредубеден читател изчете постовете на Баев по темата, ще остане с впечатление, че Стефан Стоянов е същински Остап Бендер, който е вместо световна шахматна сила, е решил да превръща града в център за съвременно изкуство. Това обаче е само едната страна на монетата. Другата е версията на самия куратор, която очаквайте след малко във Флагман.бг.
Много се възбуди флагманката на тема "куратор" . Куратора тъй куратора инак, куратора рекъл, главния куратор... Някой да ѝ обясни, че "куратор" не иде от "kyp"! И да прави разлика между офорти и оферти! В случая - офорти НЯМА
В този смисъл сравнението с Остап Бендер е основателно, независимо от произхода на произведенията на Пикасо.
Хайде холЪн...в ерата на технологиите сме!
Адвокат Баев е прав! Смърди, та се нетрае...
04.05.2015
Прочетох, че другият човек е постигнал такова име отвъд океана, каквото не бих желал да постигна нито в родния, нито в друг град. Все пак човек ходи навън да се прочува, ама не с това, че съдът в Ню Йорк му е затворил кантората, щото бил измамник. Това не може да го постигне всеки, евала на човека!