Зад всеки мигрант у нас стои корумпиран граничен полицай
Нашата гранична ограда беше една от първите в Европа, направена много добре, с доста по-малко средства, отколкото останалите държави, просто след нас спряха да я поддържат
Бившият вицепремиер Валери Симеонов и заместник-председател на 44-ото Народно събрание Валери Сименов даде обширно интервю пред Радио Фокус. Настоящият почетен председател на Националния фронт за спасението на България говори по актуалната тема за бежанския наплив и тежкия инцидент с катастрофиралия автобус на нелегални мигранти в Бургас.
-Г-н Симеонов, какво се случи с „Великата българска стена“, т.е. с оградата срещу мигрантския натиск по турската граница, и как се стигна до инцидента с прегазените двама полицаи от каналджия с претъпкан от мигранти автобус? Защо границата с Турция при известния съществуващ, непрестанен мигрантски натиск е превърната в плячка на беззаконието?
-Просто защото държавата не изпълнява своите задължения и ангажименти към гражданите. Като казвам държавата, имам предвид управлението. И това не е едно голо обвинение, чисто политическо, по причина на това, че други управляват България в момента, а е тъжна констатация. Тъжна констатация, защото част от вашите слушатели при уводните ви думи вероятно приеха с ирония израза „Великата българска ограда“, но тази ограда беше направена – една от първите в Европа, беше направена много добре, беше направена с доста по-малко средства, отколкото останалите държави по-късно направиха, и тази ограда беше пример за Дейвид Камерън, за Виктор Орбан, за редица външни министри и премиери. Ако си спомняте, когато идваха в България, водеха ги на оградата, Борисов ги водеше на оградата, за да им покаже по какъв начин трябва да се защитава външната граница на Европа. Сега нещо, което не би трябвало да бъде предмет на ирония, е нещо, което е свършено от държавата както трябва. Освен това лично аз имам доста време, нерви и усилия хвърлени, за да може да се реализира това съоръжение. А добре, че е оградата – това ще кажа. Добре, че е оградата. Ако сега и оградата я нямаше, жална ни майка.
-Каква й е съдбата? Някой поддържа ли я, г-н Симеонов?
- Още 2017 г., след приключването на последните километри до Резово, прокарах решение на Министерския съвет, с което държавата отделя ежегодно и допълнително след поискване от областните управители средства за възстановяването и поддържането на оградата, защото като всяко друго съоръжение, като всяко нещо, направено от човешката ръка, то трябва да се поддържа. Когато не поддържаш една къща, покривът й пада. Когато не поддържаш един автомобил, той ръждясва, агрегатите му отказват да работят. Същото нещо е и с оградата и няма място за никакви подигравки, и няма място за иронизиране, за ползване за политически цели, както го правеше тогава БСП чрез една там тяхна представителка, която заснемаше места, където пороите отнасят частично, създаваше се една негативна настройка, но истината беше, че оградата беше изградена перфектно, че оградата вършеше работа и че за оградата бяха определени средства за поддръжка. И ако сега има участъци, където тя не е възстановена, ако има участъци, където има отрязана, прерязана, защото мигрантите се въоръжават със съответните инструменти, за да преминат през тази закалена ламарина и поцинкована мрежа, но всичко това трябва да се възстановява. Когато областните управители не си вършат работата, когато граничните полицаи не си вършат работата, естествено, че остават пробиви и оградата става лесна за преодоляване. Искам само да приключа по темата „Състояние на оградата и поддръжка на оградата“ – че преди да приключи нашият мандат, лично аз проверих и се убедих, че тримата областни управители тогава на Хасково, на Ямбол и за мен най-достойният областен управител на Бургас Вълчо Чолаков, бяха привели оградата в перфектно състояние, без никакви пробиви, в много добро техническо състояние и беше предадена на следващите областни управители. Това беше към април 2021 г. Оттам нататък, че е нямало поддържка – нямало е! Нямало е и как да има поддръжка при честата смяна на управление и при това надвикване по тема „Корупция“, по тема „Борба с олигархия“ и какво ли още не, когато всички конкретни задължения бяха зарязани. И ако трябва да потърсим отговорност за състоянието на оградата, сега трябва да отговаря досегашният вътрешен министър г-н Рашков, областните управители на област Хасково, Ямбол, Бургас. И сегашният министър също носи отговорност, защото поемайки Министерството в състояние на тежка мигрантска криза, първата работа на вътрешния министър трябваше да бъде да се запознае със състоянието на оградата, да се възстановят падналите участъци, повредените участъци, да се вземат мерки за възстановяването на камерите, на инфрадатчиците, които също са в много тежко състояние и са зарязани, не са ремонтирани, няма договор с фирмата, а не да се занимават с обикаляне на телевизионните студия от сутрин до вечер. Толкова за оградата.
- Каква е причината за трагедията в Бургас? Как се озова на кръговото кръстовище този автобус, препален с мигранти, в чието изкорубено багажно отделение са били натъпкани дори жени и деца?
- Ами, по начина, по който задавате въпроса, виждам, че вие знаете отговора и това е много добре, защото от сутрешните репортажи от Бургас, които вървяха един след друг, с прекъсване на предавания и филми, информацията, основното от големите телевизии всъщност беше доста импотентна. Повече от ясно е и добре е да го кажем, защото аз го чух във вашия въпрос, това убеждение ваше, че всъщност „Гранична полиция“ не си е свършила работата. Как така от Малко Търново до Бургас целият този път до Странджа, който няма паралелен, няма друг обходен път, ще бъде изминат от един рейс и полицията няма да намери начин да го спре?! Е, как ще стане тая работа?! Констатирано е мястото на преминаване на оградата – това е някъде в района на Бръшлян. От там рейсът е минал през следните постове, мога да ви ги изредя, защото аз пътувам всяка събота и неделя, сега пак отивам към Малко Търново – имам си там бизнес, мога да ви кажа, че като се тръгне от Малко Търново, първото място е Звездец. В центъра на Звездец има маса с полицейска кола и двама полицаи, седнали на масата, които когато желаят, спират, когато не желаят, не спират преминаващите средства. Първото място. Второто е разклонът Босна – основно стратегическо и във военно отношение, и по отношение на сигурността кръстовище, където винаги, винаги, винаги, и през социализма, и сега винаги е имало усилени полицейски постове. Второто място. След това на Крушевец – там, където твърдят, че за първи път са констатирали и са опитали да спрат автобуса. Оттам нататък при Маринка обикновено има постове, но невинаги, следващото е Пода – станаха шест места. И чак тогава се стига до кръстовището на „Трапезица“. Как така на шест места няма да се направят заградителни мероприятия? Най-елементарно – можеше да се сложат металните шини с шипове по асфалта, да се пукнат гумите и рейсът да спре, а пък ако са нямали съоръжения, можеше да си ги поискат и да ги получат, защото пътят от Малко Търново до Бургас е един час. Тоя рейс е пътувал един час. Установяването на автобус, който не изпълнява разпореждане на полицията, е станало да речем някъде след като е тръгнал, може би на петата, десетата минута. Той е преминал през район, където е имало постове, и за 50 минути великата българска „Гранична полиция“ не може да спре един автобус! Ами аз питам, ако в тоя автобус бяха натоварени терористи с бомби, с гранатомети и бяха отишли примерно и взривили складовете на „Лукойл“ – Бургас, какво щеше да стане? Или ГСМ на Летище „Бургас“ – какво щеше да стане тогава? Как може вътрешният министър да се изправи по телевизията – говоря за Демерджиев, сегашният вътрешен министър, и да се опитва да баламосва хората, защото „Ами ние не сме опитали да вземем някакви по- сериозни мерки да спрем рейса, защото в него има жени и деца“. Че те откъде знаят какви хора има в рейса? Ами това можеше да бъдат терористи. И е недопустимо министърът на вътрешните работи да се изразява с такава загриженост за превозно средство, нарушаващо законите, със сериозни съмнения за трафик на хора и за всичко друго, всякакви други престъпления, които могат да бъдат подготвени, извършени от един такъв автобус, а в крайна сметка да не се предприемат тези действия, които са най-елементарните. Ами те две полицейски коли, ако бяха спрели напреки на този тесен път в гората, далече от Бургас, автобусът щеше да спре, той няма обходен вариант. И ако ги беше блъснал, щеше да стане пак същото, щеше да се повреди и да спре. А да се допусне този рейс да дойде чак до 200-хилядния град Бургас в 5.00 часа сутринта и там, на място, на едно от най-оживените кръстовища да се правят опити да бъде спрян – извинявайте, това просто не е разумно, меко казано. И то буквално след един час започва усиленият трафик на хората, които отиват на работа. Това означава да запушиш една от най-главните магистрали на Бургас. И точно това стана. С други думи, тук трябва да има много сериозни санкции, като се започне от вътрешния министър и се мине през конкретните импотентни началници, които не са посмели да предприемат действия, които са били длъжни да предприемат, съгласно закона и съгласно техните правомощия. Ето така е станало.
- Г-н Симеонов, това, че шест поста не са спрели автобуса – вие казахте случайност, но има още една подозреваема причина.
- Кое е случайно? Не, не са ги спрели случайно. Пропуснати са…
-Те са пропуснати случайно, не са го спрели автобуса. Но това може да бъде и корупция.
- Не съм казвал, че са пропуснати случайно. Казвам, че на шест места е засечено преминаването на автобуса, засечено е не по-малко от 50 минути преди да пристигне в Бургас и в това време би могло да се вземат всякакви мероприятия. Тези полицаи са били длъжни да уведомят съответно ръководството си, началниците, че край тях е преминал автобус, който за първи, за втори, за трети, за четвърти път не се подчинява на команда за спиране, и можеше да се направят съответните заградителни мероприятие, съответно да бъде спрян преди да се приближи даже до Бургас, а не да влезе в Бургас. Не съм казал, че е случайно, От друга страна, за да бъде натоварен един автобус с мигранти, това трябва да ви кажа, че е 100% гаранция за мащабна корупция на ниско ниво и на средно ниво. Те не могат да се качат на автобуса без това да е станало със съдействието на „Гранична полиция“. Всички мигранти, които се хващат в България, във вътрешността, са преминали със съдействието на корумпиран граничен полицай. Такава корупция на ниски нива е нямало никога в България, това ще ви кажа. Буквално преди година, година и половина трафикът беше сведен до нула. В края на 2020 г. ние имахме нулев трафик на мигранти, но имаше контрол върху работата на граничните полицаи, имаше мотивация, имаше ръководство, което отговорно си вършеше работата. Директно Светлин Кичиков ще ви кажа – шефът на „Гранична полиция“, защото лично го познавам, човекът как работеше. А сега, при новите размествания са поставени едни хора, които буквално не знаят, какво правят, хора, които нямат необходимия опит, хора, които симулират някакви необясними действия като прехвърлянето на Гранично управление – Елхово в Резово, без абсолютно никакъв смисъл, при положение че натискът е основно около Елхово. Някакви такива безумни действия, които те трябва сами да си ги обяснят. С това се занимават. Абсолютна демотивация на граничните полицаи се наблюдава. Естествено, че който отива на смяна, си казва „Какво да вардя аз тук, да си рискувам живота, като мога да изкарам някой лев“. Истината е, че зад всеки мигрант във вътрешността на България стои корумпиран граничен полицай – това е истината. Те не могат да преминат без съдействието на полицията.
-Трябваше ли да се случи този кървав инцидент, за да каже вътрешният министър Демерджиев „Каналджиите обявиха война на българската държава“? Какво значи „Каналджиите обявиха война“, след като явно този автобус си минава безпрепятствено през шест полицейски поста?
- Ама каква война! Този човек въобще не знае къде се намира, извинявайте. Имам чувството, че той играе в някакъв екшън, той мисли, че участва в някакъв филм, да речем „Междузвездни войни“. Държавата щяла да отвърне на мигрантите – „Империята отвръща на удара“. Той за Дарт Вейдър ли се мисли този човек. За кой се мисли, аз не мога да разбера! Борбата срещу престъпността, борбата срещу трафика на мигранти е ежедневно задължение на неговото Министерство. Какво означава „Сега ние ще почнем борба с трафикантите“? Ами досега къде сте били, защо не сте я почнали тази война? За какво сте вземали заплати, които се повишиха вече няколко пъти? За какво са ги взимали тези заплати? То това просто е поредното хвърляне на прах по медиите и заблуда да се всее в обществеността, че било каквото било, ама от нас започват сега новият живот и хубавият живот, и борбата срещу престъпността и срещу трафика започва. Сега ще видите вие! Той трябваше, аз ви казвам, от първия ден на неговото назначаване той трябваше да се хване точно с границата, с най-големия проблем в момента пред МВР. Аз не казвам, че няма други проблеми, аз не казвам, че по време на честните красиви управляващи от „Промяната“, които обещаха да се справят с корупцията, всъщност престъпността в България – и всички си го знаем, няма защо да го премълчаваме – скочи, в пъти скочи. Битовата престъпност, кражбата на автомобили, разправата, убийствата се увеличиха. Не дай Боже да тръгнат пак с отвличанията. Но всеки усеща на гърба си, всеки в неговия град, всеки в неговия кръг, където живее, познава жертви на тая нараснала битова престъпност и ние трябва да си го признаем това. Битовата престъпност скочи, скочи като цяло престъпността. Като говорихме, споменах за корупцията – правителството, което отчита огромните успехи в борбата с корупцията, ами аз не виждам какви успехи има, след като никога не е имало такъв трафик на мигранти през България. И повтарям – винаги трафикът е свързан с корупционни сделки и схеми, и с плащане на гранични полицаи. При тия мащаби никога не е имало по-голяма корупция в тая сфера. А някои тук ми твърдят, че едва ли не вече смачкахме корупцията. Няма такова нещо. Истината трябва да се казва, каквато е, защото когато не се назовават проблемите, те няма как да бъдат решени.
-Тези теми обаче, можем да прогнозираме още отсега, г-н Симеонов, те няма да влязат в предизборната кампания, няма да са в нейната лексика, защото са неудобни и защото разкриват дълбоко проникнали язви. Съгласен ли сте?
-Да, вероятно, и защото в крайна сметка всеки разчита и на тези 60 000, които са служители на МВР, на тяхното съдействие, на тяхната подкрепа и т.н. Той не е малък електорален потенциал. Освен това, всеки ще прехвърля сега на предния, на следващия, на сегашния, обвиненията ще валят, ще се търсят виновните. Сега ще бъдат уволнени двама-трима може би, по модела на политическия канибал Бойко Борисов, който ликвидираше своите най-кадърни министри, само и само да потуши общественото недоволство. А, в тази връзка, може би пропуснах, но трябва да кажа добри думи, освен за тримата областни управители, които си свършиха работата за оградата, за да бъде факт, има и двама министри, които си свършиха много добре работата. Не ме интересува, кой ги харесва и кой не ги харесва. Аз съм работил по тая ограда, знам как са действали, знам тяхната оперативна намеса, ангажираност, непрестанната им работа и трябва да кажа добри думи за тях. Това е Румяна Бъчварова и това е Валентин Радев. По тяхно време беше направена оградата. А между другото, като се върнах пак на оградата, искам да попитам: мина вече повече от година и може би четири месеца от смяната на властта, защо никое правителство, нито служебно, нито Румен Радев се сеща за това, въпреки че много добре знае, че трябва да го прави, нито служебни правителства, нито редовно правителство седем месеца се сети, че всъщност по проект оградата трябва да бъде два реда. Кога ще направят втория ред? Тя не е едноредова по проект. Тя е едноредова благодарение на промяната, лично аз участвах в тази промяна, проектна промяна – от двуредова да стане едноредова, защото в 2015 г. напливът беше такъв зверски, че ако продължаваше да се прави със същото темпо двуредова ограда, още нямаше да сме завършили. Ние преминахме на вариант средствата да бъдат пренасочени и да се ускори изграждането поне на един ред ограда, но не е отменен проектът за втория ред. Кога ще се прави вторият ред на оградата? Ние не може да очакваме чудеса от едно съоръжение, което е направено едноредово, не се поддържа, никой не отговаря и фактически не се грижи за техническите съоръжения, за електрониката по оградата, за камерите, за датчици. Те сега ще ми говорят, щели да пускат 10 дрона. Какво ще пускате дронове?! Европа ни даде 160 милиона за камери, 160 милиона евро!
-Къде са те?
- Къде са, къде са камерите сложени? Част от тях не са сложени. Хайде тези, които са сложени, защо не работят? Защото никой не се е погрижил за тяхната поддръжка, защото всеки следващ политически кабинет първата му работа е да разчисти на високо и на средно, пък понякога и на ниско ниво всички ръководни кадри и да се наслагат техни партийни калинки. Е кой е виновен за това?
- Вие чувствате ли се морално овъзмезден? Понесохте много критики за тази ограда, понесохте много нападки за вашата работа по опазване от мигрантите.
- Аз съм доволен, да.
Вие и включително и вашата партия, Националният фронт за спасение на България бяхте остро атакувани, а виждаме сега, колко сте били прави.
- Доволен съм от това, което сме свършили, защото ние бяхме една доста уникална партия. Не беше партия, която вдига шум около себе си и говори в бъдеще време, обещавайки на избирателите чудеса, небесен рай на земята в България. Думичката „ще“ при нас беше забранена, ние не обещавахме, но ние вършехме работа. И аз искам да припомня, че тази ограда беше направена точно благодарение на натиска на Националния фронт за спасение на България и лично на мен като вицепремиер в изпълнителната власт, на моите колеги в Народното събрание, които осигуряваха необходимата парламентарна подкрепа. И тази ограда е факт, тя стана факт и благодарение на нея, слава богу, все още този трафик е силно затруднен. Искам това да го кажат и да го признаят, както го призна и Бойко Рашков с половин уста: „Да, тази ограда извършва своята превантивна дейност“, каза той при едно от редките си интервюта, в които казваше нещо добро. Но трябва да се признае, защото тази ограда разделя България, тя е механична пречка за преминаването, не е толкова просто да преодолееш една триметрова ограда, която е с доста режещи накрайници по нея и т.н. Така. Искам да припомня и друго – че точно защото съм бил председател на една партия, която не е политиканствала, не е търсела подкрепа, а е вършила точно реформи, които са непопулярни, но слава Богу, благодарение на това, благодарение на нашата работа започна и повишаването на пенсиите, въпреки Швейцарския модел и всякакви глупотевини, които се плямпат, и които трябваше да ни убедят всички нас, че пенсионерите трябва да получават по 160 лева, когато влязохме във властта 2017 г. Ние доведохме до 350 лева. Слава Богу, следващите управляващи продължиха тази тенденция и българският пенсионер сега е по-добре осигурен финансово, отколкото 2017 г., когато влязохме в управлението. Но искам да припомня също и че ние водехме една тежка борба за установяването на ред и пречупването на ръцете на олигархията. Борбата с хазарта беше наше дело и тя завърши успешно, макар и на два етапа – от 2018 и съответно 2020 г. Но благодарение на борбата с хазарта ние успяхме да предотвратим хазартната зависимост на големи части от населението, което се беше поддало на тази съвременна болест. Някак си никой не забелязва, че навсякъде в България точно благодарение на Националния фронт за спасение на България и на промените в Закона за хазарта бяха затворени всички пунктове, т.нар. „Лафка“. Навсякъде бяха разпространени. Те все още не работят, затворени са, просто защото те бяха гнездата на разпространението на тези талончета за търкане. Следващото, което успяхме – борбата с шума, която също беше нарицателна, също беше предмет на подигравки и ирония. Да, медиите тогава не ни подкрепиха, представиха всичко комично, представиха го подигравателно, но то си беше тежка борба, защото в борбата с шума всъщност ние първи започнахме тежката борба с организираната престъпност, която имаше връзки на най-високо ниво с министър- председателя. Това бяха хората на Маджо, на Таки по морето. И ние успяхме да ги накараме да спазват закона. Ние показахме, че държавата е по-силна, въпреки че не получавах подкрепа от своите коалиционни партньори. Така беше и с редица други дела, които започнахме, свързани със защита на държавния бюджет, против опорочени приватизационни сделки, етническите конфликти. Кой реши избухналите конфликти в Асеновград и в район „Север“ на Пловдив? Аз и моите колеги, ние го направихме. Е, тези работи се забравиха, някак си народът, избирателите решиха пак да заложат на нови лица, решиха да вкарат в политиката хора, които най-силно крещяха за честност, за антикорупционни действия и т.н. Ето го резултатът. Двата трупа от тая сутрин – това е резултатът. И нека да си кажем и още нещо. За всичко това вина не носят ония там горе, политиците, както обикновено си измива ръцете българският избирател, а основната вина я носи самият той, защото отива на избори, като че ще гласува за манекенка на ревю. Ето такъв е резултатът. Когато не се оценяват политиците по техните способности, дейности, резултатност, а се оценяват по някакви други параметри. „Ей, много ме кефи тоя чалгар! Какви мръсни думи изприказва по телевизията – аз ще гласувам за него. Ей тия много ме изкефиха, виж какви са хубави, как хубаво се усмихват. Малко са озъбени, ама много са готини – дай ще гласуваме за тях. Ами така е. Така че българският избирател трябва да се научи да не гледа на политиката като на футболен мач, а на противниците в политиката като на противников фенклуб, а трябва да разбере, че всъщност от неговите действия на избори зависи неговото бъдеще и бъдещето на децата му.