Калоян Желев: Автомобилите поскъпват с плашещи темпове
Някои производители гледат на бъдещето като еклектично, а не като електрическо, посочи автомобилният експерт
„Когато на първичния пазар на новите автомобили след края на пандемията натрупаното търсене тръгна да се освобождава и всички се надяваха на ръстове, тогава изведнъж се включиха другите промени, които доста бързо доведоха до дефицита на чипове. Войната в Украйна постави въпроса за структурни кабели за автомобилите“, посочи Желев.
По думите му разминаването на търсенето и предлагането доведе до дефицит на нови автомобили, който преориентира голяма част от търсенето към вторичния пазар, и по-конкретно към употребяваните автомобили на ниска възраст.
Според автомобилния експерт всички акумулирани по това време наличности са „изчерпани моментално“ и колкото повече във времето се разминаваха търсенето и предлагането, толкова цените по естествен път се повишаваха.
„От друга страна, всички производители, които можеха да си го позволят, преориентираха оскъдните налични компоненти към тези части от моделните си гами, които са с най-висока добавена стойност. Това още повече оскъпи средните цени“, поясни Желев, цитиран от investor.bg.
По думите на Желев цялата концепция за електрификация на всяка цена на масовия транспорт в Европа е поставена на логическа и фактологическа основа, която няма да издържи първия сблъсък с реалността, който ни предстои тази зима. „Електрическият транспорт не е най-евтиният и най-достъпният”, е мнението на експерта.
Той потвърди, че една част от автомобилните производители гледат на бъдещето като еклектично, а не като електрическо. „В много региони на света ще продължат да се търсят автомобили с двигатели с вътрешно горене и производителите трябва да поддържат и развиват тази технология“, е мнението на Калоян Желев.
Той потвърди, че автомобилният пазар в България е малък и невинаги се съобразява с логиката на Европа. „Преди около месец изконсумирахме потенциала си за ръст през тази година“, смята Желев и обясни това с реекспорта с ниски цени и променената ситуация с продажбите у нас, които се преориентираха към дребните търговци, а не към едрите.
Защо наредбата за ползване на субсидия при покупка на електромобил продължава да е поставена на трупчета? Ще се загуби ли свободната воля на придвижване в бъдеще в споделената икономика? Как Индия и Китай гледат на масовата моторизация и на електрическото бъдеще на автомобилите? Ще промени ли Европа вижданията си за развитие на автомобилния сектор? Какво следва от намалението на цените на петрола? Ще се промени ли прагът на емисионните норми след 2025 година? Защо се разцепи Европейската асоциация на автомобилните производители?