Премахват част от уроците по математика в училище
Друга част от материала трябва да се премести в по-горни класове
"Направихме преглед на програмите и на учебното съдържание. Вече са ясни заключенията къде са най-големите проблеми. Ще положим много усилия, за да ги променим, така че ученици и учители да имат по-комфортна среда, в която да учат. Оттук нататък въпросът е как да оправим програмите. Както са дефинирани проблемите, така трябва да търсим решенията. В математиката, примерно, част от материала може да бъде дори премахнат, без от това да загубят учениците в края на тяхното обучение. Друга част от материала трябва да се премести в по-горни класове". Това заяви пред БНР министърът на образованието акад. Николай Денков и подчерта, че образованието е сравнително консервативна система и затова са необходими поне 2-3 години, за да се видят реални резултати, което подсилва изискването промените да стартират изключително бързо.
"Освен промяната в съдържанието, трябва да променим много и начина, по който се представят материалите", уточни просветният министър.
Той посочи, че цялата дейност по прегледа и промяната на програмите ще бъде водена от учители, а академичните среди трябва да следят да не се каже нещо, което не е вярно.
"Работа на учителите е да уцелят кое как може да се каже за децата в съответната възраст. Това е опит, който учителите имат, а академичните преподаватели нямат. Идеята е учителите да станат водещи", добави министърът.
Доброто образование е това, което ни учи да мислим, категоричен беше акад. Денков и обясни:
"Навсякъде в материалите по физика, математика, химия, биология трябва да се търсят по-прагматични обяснения - с примери, с това, което децата могат да си представят. Абстрактното мислене трябва да се възпитава от тези предмети, но не със зазубряне на термини, а по-скоро чрез усвояване на концепции и представянето им по начин, който е разбираем".
Активно се води дискусията за продължителността на учебната година.
"Когато нашите деца учат по-малко, това е голям проблем. Нашата учебна година е най-късата в целия Европейски съюз и в съседните ни страни. Разликата е значителна - с 25% по-малко от средната продължителност, като задължителни астрономически часове, за обучение на децата. Това означава, че нашите деца учат месеци по-малко от техните връстници и е много трудно да се навакса тази разлика", подчерта Денков.
По думите на министъра на образованието идеята е учебната година да започва седмица преди 15 септември, примерно на 7 септември.
"Да има ноемврийска ваканция, както има в много от държавите, да е по-дълга междусрочната ваканция, за да могат да си починат децата и учителите. Да има допълнително две седмици в края на 1 до 6 клас за затвърдяване на материала, за проектно обучение, за излизане сред природата - да видят децата какво са екологични проблеми. Така от 1 до 3 клас да учат до 15 юни, а от 4 до 6 клас да са до 30 юни", предлага той.