Ученици от Бургас могат да „летят“ с авиосимулатор (СНИМКИ)
На 5 май от 11 ч. е пускането в експлоатация на авиосимулатора, с планирано тържество в гимназията в Бургас
От 5 май започва „летенето“ на учениците от Професионалната гимназия по механоелектротехника и електроника в Бургас, които се готвят да стават авиационни техници, и то не само до Рио, но и до Ню Йорк, Москва, Париж, Пекин и до всяка точка на света, където има летище. Това ще се осъществи с първия изцяло български авиосимулатор „Фотоника“ СAS172 за граждански полети на Експерименталното конструкторско бюро със същото име - тяхно е и проектирането, и изработката. Той е вторият, разработен и осъществен от младите конструктори, но за разлика от първия, предназначен за бойни мисии, този е за граждански полети, с Чесна, двуместен, със 180 градусов, огънат, огромен екран.
На 5 май от 11 ч. е пускането в експлоатация на авиосимулатора, с планирано тържество в гимназията в Бургас, на което са поканени скъпи гости.
Самото изделие е произведено за рекордните 4 месеца в едно от халетата на терена на Летище София от екип на ЕКБ „Фотоника“ в състав: инж. Янислав Мирков, инж. Недислав Веселинов, Апостол Спасов и Крум Каишев. Авиосимулаторът стана реалност след спечелена държавна обществена поръчка, инициирана от ръководството на гимназията.
„Поехме огромен риск да произведем авиосимулатора за отрицателно време. Трудностите бяха не само с избора и напасването на отделните материали и детайли, но и с образа на огънатия екран от 180 градуса, на който трябваше да придадем реален образ с трите проектора. Никой в България не е правил това- действахме на принципа проба-грешка, но се получи. Успяхме!“, заяви пред репортер на БГНЕС водещият авиоинженер по проекта Янислав Мирков.
Авиосимулатор “Фотоника” СAS172 е тренажорен авиационен комплекс, с кабина - копие на Cessna 172 Skyhawk, продължи с подробностите Недислав Веселинов, главен конструктор на компанията. И е най-често използваният самолет за подготовка на пилоти клас PPL (Private Pilot Licence), каза той. Като модел на кабината използвахме именно Skyhawk, защото той е последната модификация на самолета и включва Garmin 1000. Всеки един от дисплеите има висококачествен 10,4-инчов екран, който обхваща всички параметри на полета. Мултифункционалните модули позволяват не просто да се наблюдават приборите и навигацията, но дават възможност за прецизен контрол на автопилота и настройката на плана за полет, посочи Веселинов.
ЕКБ „Фотоника“ вече имат един произведен авиосимулатор, който работи и днес - отново изцяло българско изделие, но предназначен за бойни мисии. Докато сегашният е двуместен, с повече дисплеи и приоритетно - за един граждански самолет.
За преимуществата и разликите между двата авиосимулатора говори и Апостол Спасов, оперативен директор на Експерименталното конструкторско бюро: „Кабината “Фотоника” СAS172 е много по-модернизирана и това прави полета истинско преживяване. Съчетавайки най-модерната апаратура с луксозен кожен салон, превръщаме полета в удоволствие както за любители, така и за професионалисти в сферата на авиацията“. Авиосимулаторът в София е с прав екран, което намалява автентичния визуален ефект, но когато екранът те обгърне, както е при новия, усещането става много по-богато и пълноценно, сподели той. И добави, че сертифицирането на “Фотоника” СAS172 не само, че е възможно, но е и на дневен ред.
На новия авиосимулатор ще летят учениците от бургаската Професионалната гимназия по механоелектротехника и електроника, обясни мениджърът по логистика от ЕКБ „Фотоника“ Крум Каишев. Това ще е първата паралелка в България, чиито възпитаници ще се обучават на такъв тип оборудване. Надяваме се на засилен интерес към тренажорите, защото не са малко учебните заведения в България, които са с профил “Авиационен техник”, поясни той. Според него придобиването на такова съоръжение би разширило спектъра на обучение и би направило учебния процес по-привлекателен за любознателните.
Членовете на екипа, създал първия български авиосимулатор за граждански полети, са убедени, че въпреки световната криза, причинена от ковид, перспективите в авиацията не са изчезнали. Защото самолетът остава най-бързия начин за придвижване на хората. Даже и по време на затварянето инвестициите и разработките в този сектор продължиха.
Множество фирми претърпяха сериозни загуби, но производството на самолети не е спирало. Карго компаниите работят и се разширяват, а пътническият сектор все повече набира кураж да си върне старите позиции. Бележат нарастване и частните полети с бизнес самолети. Сътресението, което претърпя индустрията е сериозно, но развитието й не е преустановено, напротив.