Тройни глоби за шофьори - системни нарушители
Ако имат неплатени санкции - забранява им се да управляват пътни превозни средства
Шофьори, които имат три и повече тежки нарушения, се обвяват за системни нарушители. При провинение като употреба на алкохол от 0,8 до 1,2 промила, което се наказва с 1000 лв., те ще плащат 2000 лв. при второто им залавяне, а при третото - тройно, тоест 3000 лв. Ако имат неплатени санкции - забранява им се да управляват пътни превозни средства. Това предвиждат промени в Закона за движение по пътищата (ЗДП), предложени от МВР за обществено обсъждане. Проектът е разпратен за оценка и на избрани неправителствени организации, пише вестник Труд.
Законопроектът има над 50 параграфа, променя близо 100 текста от шофьорския закон и добавя още около 50, обясниха експерти пред „Труд”. Възможно е много от тях да отпаднат или да бъдат променени, преди да стигнат до Народното събрание. Но факт е, че МВР под ръководството на Бойко Рашков в последната година е решило да кърпи на парче действащия ЗДП, вместо да предлага нов, каквито проекти имаше през последните 2 години.
Авторите на проекта увеличават почти всички глоби с мотива, че много от тях не са вдигани от 2017 г. В 43-то НС тогава бяха нанесени над 100 поправки в закона от транспортната комисия, ръководена от „реформатора” Настимир Ананиев. Сега той пак е депутат като шеф на партия мандатоносител на „Продължаваме Промяната” и нищо чудно, ако отново се намеси в работата по промените в ЗДП.
В троен размер се увеличава и санкцията за системни организатори на гонки. Сега наказанието е 3000 лв. и 12 месеца без книжка и би трябвало да стане 9000 лв. и 3 г. без книжка. За неправилно возене на опасен товар шофьорът, за когото сега санкцията е от 200 до 300 лв., е предвидено ново наказание от 1000 лв. Повторното нарушение ще му струва 2000 лв., а ако стане системен нарушител - 3000 лв. и вземане на книжката за 2 години.
Вместо досегашните от 100 до 300 лева, на 600 лева скача наказанието за онези, които карат с отнета книжка или без нужната категория, собственици, които допускат колите им да карат шофьори без книжки, или пияни и дрогирани. При повторно нарушение глобата става 1000 лева, а при системно - 6000 лв. Любопитното е, че тази повторност и системност не се отняса до чиновниците от АПИ или кметовете на общини и за тях си остава глбота от 600 лева, ако е лошо състоянието на пътя, за който отговарят.
Драстично - 10 пъти, скача наказанието за шофьора, причинил пътно-транспортно произшествие. Сега то е 100 лева, но МВР иска стане 1000 лева. Въвежда се и отнемане на книжката за 3 месеца на шофьори, които минат повторно на червен светофар или нарушат правата на пешеходците на „зебра”.
В проекта има и много наказания, които се групират около една сума, тоест отпада „от до”. Например - за неправилно използване на светлини, създаващо опасност, вместо сегашните от 20 до 150 лева, в проекта се предвиждат твърдо 100 лева. Най-вероятно това се прави, за да няма субективната оценка в наказателното постановление, което се издава и подписва от шефа на КАТ.
Един от новите текстове гласи, че „на водача е забранено да управлява пътно превозно средство, когато с влязло в сила наказателно постановление или електронен фиш е наказан за системно нарушение, изтекъл е повече от един месец от влизането в сила и наложеното наказание не е изтърпяно”. С други думи - системният нарушител е приравнен на пиян или дрогиран шофьор и ще бъде преследван от катаджиите.
Синият и златният талон отпадат
Синият талон за шофьорските точки и златният талон за водачи без нарушения отпадат, предвижда законопроектът. На тяхно място ще се появи единна система за регистрация на нарушенията и отчет на шофьорите. Не отпада обаче стикериът за „Гражданска отговорност” на предното стъкло, нито екостикерът, които са аналогови, а зад тях стоят компютърни системи.
Друг текст въвежда изискването при годишен технически преглед (ГТП) на автомобила, неговият собственик или ползвател да си е платил глобите, наложени по актове или електронни фишове към датата на прегледа. За целта пунктовете ще имат достъп до базата данни за наказателната дейност на КАТ, за да проверяват за наличие или липса на задължения.