Хотели избират сами цените си онлайн
Със Закона за цифровите пазари ще падне диктата на посредниците, потребителите ще резервират по-изгодно
През април може да се сбъдне отдавна бленуваната мечта на голяма част от хотелиерския сектор - Брюксел да забрани със закон договорите с обвързващи клаузи, които в момента налагат на местата за настаняване онлайн платформи като Букинг. Посредниците настояват в контрактите им да бъде вписан текст, според който хотелиерите нямат право да продават или предлагат в онлайн пространството по-ниски цени от обявените в платформата посредник, на която плащат комисионни между 13 и 18 на сто.
С тези клаузи се ограничава свободната конкуренция, както и възможностите на бизнес потребителите да създават лоялни клиенти. Подкопава се и усилието на малките и средни предприятия от сектора на гостоприемството да се дигитализират и да разработват онлайн маркетингови стратегии, посочват от ХОТРЕК - Европейската асоциация на хотели, ресторанти, барове и кафенета, на която Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) е единствен пълноправен член за България.
Ограничителните условия за определяне от страна на хотели, къщи за гости и други туристически имоти, отдавани под наем на собствената им цена в онлайн пространството, както и възможността да я променят във всеки един момент според заетостта си на собствените си сайтове, са вредни за потребителите, защото силно ограничават ценовата конкуренция, категорични са от ХОТРЕК. Затова и част от местата за настаняване не само в България, но и по света се налага да продават по-евтино на директните си клиенти само по телефон или чрез мейл комуникация, която отнема време и ресурс от работното време на персонала им, вместо да могат да определят свободно цените си онлайн и да предложат на клиентите си реалната стойност на предлагана от тях услуга без комисионната на дигиталните платформи за продажби.
Очаква се в Закона за цифровите пазари на ЕС да се включат текстове, които да гарантират на местата за настаняване, че подобни клаузи ще отпаднат от договорите с онлайн платформите. Промяната трябва да стане факт през април, когато Законът за цифровите пазари трябва да влезе в сила, посочват от ХОТРЕК.
Източник: Труд