Нов удар за ресторантьорите: EVN праща фактури за ток, който още не е изразходван
Ако това е начинът, по който помагат на бизнеса, не благодаря, жалва се собственик на заведение в Бургас
Бургаски ресторантьор остана шокиран от необичайна практика на енергоразпределителното дружество EVN, с която е въведено т.нар. „етапно плащане“ на месечните сметки за ток. С редакцията на Флагман се свърза собственик на известно заведение в центъра на морския град, който е получил преди броени дни две фактури – едната за периода 01-31 януари 2022 г., а другата за... 01-28 февруари 2022 г.
Разбираемо, той е изненадан от периода във втората, тъй като днес е 11.02, а посоченият отчетен период е за до края на месеца.
До 27 февруари ресторантьорът трябва да плати 5276 лева - 3516 лева от януарската сметка, както и 1760 лева от февруарската. Прави впечатление, че февруарската фактура е без допълнителна справка за изразходваните киловати. Т.е. - по-всяка вероятност става въпрос за авансово предплащане, което обаче се иска сега и веднага. Ударът е още по-тежък, тъй като трябва да плати сметка и половина накуп, и то в период, в който с намалено време и на половин капацитет, а токът е скочил с 400 %.
„Само втора фактура, която се води частично плащане до средата на месеца, е в размер почти двоен на стандартната ми сметка, преди завишението на цените. Не знам каква е тази нова практика от страна на EVN, но ако това е начинът, по който помагат на бизнеса, не благодаря!“, категоричен е собственикът на заведението.
Флагман се свърза с Крум Косев, завеждащ отдел "Комуникации" в ЕВН, за да попита каква всъщност е причината за необичайното писмо.
„Ситуацията на свободния пазар е много усложнена. Това се прави с цел осигуряване на ликвидност, а човекът със сигурност е получил писмо още през декември месец, в което ясно е описано, че ще бъде въведен този модел на заплащане заради ситуацията на пазара“, каза Косев пред наш репортер.
Флагман изпрати до пресцентъра на енергоразпределителното дружество въпроси с приложени към тях скрийншоти от получените от собственика на заведението фактури:
- Каква е причината клиентът Ви да получи две фактури – едната с отчетен период 01-31 януари 2022, а другата с 02-28 февруари 2022 г., при положение, че той е получил документа на 3 февруари? Заплаща ли сметка за ток, който все още не е изразходвал?
- Как тази практика помага на бизнеса, при положение, че се налага той да плаща предварително сметки за ток, който все още не е изразходвал?
- Колко време ще продължи този метод на работа и по какъв начин е свързан с политиката на правителството?
2. Фактурата има падеж 25.02. Т.е. не е
,,незабавно плащане,,
3. Етапно плащане с падеж 15, означава , че клиента плаща ток от 1 до15 число, което количество е изразходват!!!
4.Щом Договора не те устройва се прекратява.
5. Цените наистина са високи ама хайде с тези ресторанти реват като жени всичките.
А третосигнално, не е ли редно във "авансовата сума" за февруари също да има компенсации (авансово изчислени)..??!!
Такива "разсъждаващи", които работят в ЕВН, не ми ги хвали !
Преди ерата на ЕРП-тата, когато си плащахме тока към "Енергото" , месецът минаваше, инкасаторите засичаха тока към някое от първите числа на следващия месец , фактурата излизаше към края на месеца и плащането реално се извършваше ПОВЕЧЕ от месец след засичането на електромера ...
ЕРП-тата въведоха практиката след засичането в първите дни на месеца да издават фактурата до 5-6 дни след това и да искат парите до края на месеца...Т.е те съкратиха периода поне два пъти и така си набавиха тутакси парите, които бяха дали за покупката на ЕРП-тата ....Т.е. ЕРП-тата им излязоха безплатно !
Сега се отива още по-напред ...Авансово плащане на ток, който дори не е изразходван ?! И после ,прихващане, някой да не си помисли, че ще му върнат пари !
С две думи от ситуация, в която навремето" Енергото " един вид спонсорираше ползвателите, като им забавяше плащането, до етап сега, в който ползвателите ще спонсорират доставчика на ел, енергия , като му плащат предварително !
Но какво има за чудене, като доставчиците на интернет и телефонни услуги прилагат този метод на предварително "остригване" от много преди това !
Следващата област вероятно ще бъде при плащането на данъците...
Плащаш си данъците за 2022 год, плащаш и данъците (авансово) за 2023 год, .пък който оживее до тогава...! Така Общината няма да загуби, ако ритнеш камбаната!
Това, всъщност се е опитал да обясни на клиента служителят от ЕВН, да има известна сигурност за техните бонуси , все пак...!