×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • От днес настъпват промени в маршрута на автобусна линия №6
  • Ден на траур в Турция, жертвите на пожара в хотела станаха 76
  • Тръмп налага мита на ЕС, облага стоките от Китай с 10% от 1 февруари
  • Словашкият премиер Фицо се размина с вот на доверие
  • Вече 22 щата обжалват указа на Тръмп, ограничаващ правото на американско гражданство по рождение
  • Япония търси бърза среща на премиера Ишиба с президента на САЩ Доналд Тръмп
  • Франция издаде заповед за арест на Башар Асад
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Бургас се учи от Амстердам за градския транспорт


Бургас се учи от Амстердам за градския транспорт
В Холандия въвеждането на концепцията за интегриран градски транспорт е започнало преди 25 години
06 Юни 2011, Понеделник, 14:31 ч.
Автор: Бесове

Автомобили в центъра почти няма, не стигат паркоместа за … велосипедите

Експерти на Община Бургас, водени от зам.-кмета Красимир Стойчев, се завърнаха от работно посещение в Амстердам и Утрехт. Там те се запознаха на място с модела на интегриран градски транспорт, въведен в най-развитите холандски градове. Натрупаните впечатления и всички приложими на бургаска територия практики ще бъдат използвани при изпълнението на проекта „Интегриран градски транспорт на Бургас”. Те ще залегнат в основата на заданието за проектиране на тукашното BRT- трасе.

Като водач и домакин на бургаската група се изяви Гуидо Брюгеман - представител на програмата „Джаспърс” и консултант при подготовката на одобрения от Европейската комисия бургаски проект. Самият той е родом от Амстердам.Най-общо казано, в основата на концепцията за интегриран градски транспорт стои приоритизирането на автобусния и велосипедния превоз, за сметка на леките автомобили. 

Основен компонент в холандския модел е въвеждането на така наречените „бързи автобусни линии” /BRT/. По тях е забранено придвижването на всякакви други транспортни средства, освен автобусите на градския транспорт. В повечето случаи те са съвсем отделни платна, до които леките автомобили въобще нямат достъп. За оптимизация на маршрутите им се строят подземни тунели и виадукти. Когато няма място за изграждане на отделни платна, BRT - трасетата се маркират върху улицата с общото движение.

В Холандия въвеждането на концепцията за интегриран градски транспорт е започнало преди 25 години. Дотогава централните части на големите им градове са били препълнени с автомобили, подобно на днешните Бургас, София, Варна, Пловдив. Никак не е било лесно да бъде убедена широката общественост в полезността и перспективата на този модел. В Амстердам например е имало граждански протести и оставки на ключови фигури от местната власт, но всяка следваща администрация е продължавала да работи в тази посока, без да политизира проблемите. Днес е истинско събитие да видиш автомобили в супер центровете на градове като Амстердам и Утрехт. Влизането им не е забранено, но движението е така организирано, че те се придвижват много по-бавно, в сравнение с автобусите и велосипедите. Синята им зона пък е толкова скъпа, че ако се застоиш, буквално започваш да „кървиш” във финансово отношение.

След автобусите, на най-голяма почит в Холандия са велосипедите. За тях е изградена перфектна мрежа от велоалеи, обхващаща както вътрешноградските, така и междуградските пространства. Честа практика е хората да ходят на работа с колело дори до съседен град, отдалечен на трийсетина километра разстояние. 33 % от всички дневни пътувания в Холандия се извършват с велосипед.  Месечният наем на велосипед е 5 евро. За нас звучи куриозно, но в Амстердам има проблем не с недостига на паркоместа за автомобили, а за колелета. Затова в момента там се строи паркинг за велосипеди с 60 000 места.Показателен е примерът с амстердамския квартал на богатите, който се нарича „Пет къщи”. В него не може да се влезе с автомобил - просто няма изграден такъв път. Дотам се стига с градски транспорт, а във вътрешността местните жители се движат пеша или с колелета по велоалеите.Иначе за автомобилите в Амстердам и Утрехт са изградени буферни открити паркинги в покрайнините на града, подземни и надземни в центъра. Ако искат да се движат из централната част, собствениците ги оставят там и за по-бързо и удобно пътуват с градски транспорт или колело. 

 За автобусите от градския транспорт светофарът винаги свети зелено! В Холандия всеки се съобразява с BRT - трасетата. Когато те се пресичат с друга пътна артерия, по която се движат леки автомобили, специални датчици /монтирани под пътното покритие/ „усещат” автобуса и подават сигнал до съответния светофар, който спира всички останали до неговото преминаване. На всяка спирка и във всеки автобус има електронни табла, които постоянно дават информация за движението на градския транспорт. Въведена е практичната система за електронно таксуване. Бързите автобусни линии вече са на такава почит в Амстердам, че при строителство на нови квартали и предградия най-напред се планира откъде ще минат те, и чак след това всичко останало. Изпълнението на проекта „Интегриран градски транспорт на Бургас” /на стойност 67 млн. евро/ започва и трябва да приключи през 2013 г. Той е пилотен за България и реализацията му няма да бъде лесна.

„Разчитам на бургазлии да подкрепят това наше начинание. Когато изпълним проекта, ще започне една нова епоха в развитието на модерен Бургас. Надявам се, че политическите ми противници също осъзнават важността и мащабите на проекта. За да го доведем до успешен край, трябва да оставим настрана дребните търкания и да обединим усилията си до степен на пълна мобилизация”, заяви кметът Димитър Николов.

 Любопитен факт: Около летища и натоварени автогари в Амстердам има дори отделно платно, наречено KISS AND RIDE /целувай и пътувай/. На него можеш да спреш за минута с личния автомобил, да пожелаеш хубав ден на партньора си преди да слезе, да го целунеш и да продължиш нататък : )


В категории: Бургас


2
Коментара
Флагман.БГ Ето защо никога не пие Ето защо никога не пие 22/01/2025, Сряда 13:58 0
Флагман.БГ Бавачката на децата им ги съди Бавачката на децата им ги съди 22/01/2025, Сряда 13:40 0
2
Коментара по темата
2.
До 1
07.06.2011 11:25:04
0
1
Изчакай да видиш поне какво ще стане и тогава си пускай злобните коментари.Аз поне виждам , че доста неща станаха много по-добри от преди и ти ги виждаш,но явно имаш поставена задача да оплюваш.
1.
Измама
07.06.2011 10:44:25
2
0
Интегриран градски транспорт НЕ означава просто харчене на пари за нови автобуси и получаване на комисионни за поръчката! Много за гламави ни взимате! Ама и ние сме ходели по европите и знаем за какво става въпрос!
Ало, Кмета, ако не спреш да ни мислиш за серсеми, расли по лехите в село, ще си спечелиш още повече противници, ама граждански, така че политическите ти ще ти се видям като подарък! Аман от лъжливи приказки и командировки по чужбина за НАША сметка на данъкоплатеца!
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Бургас с нова ключова крачка към изграждането на южния обход на „Меден рудник“ Бургас с нова ключова крачка към изграждането на южния обход на „Меден рудник“ Южният обход на „Меден рудник“ не само ще реши транспортни проблеми, но и ще даде нов тласък за развитието на целия район Бомба от ГДБОП: Разбиха престъпна група, ощетила бюджета с милиони Бомба от ГДБОП: Разбиха престъпна група, ощетила бюджета с милиони Операцията е координирана със Софийската градска прокуратура и включва мащабно претърсване на 6 адреса, свързани с престъпната дейност Бавачката на децата им ги съди Бавачката на децата им ги съди Исковете са за неплатени такси, дължат хиляди левове Сигнал до Френската гимназия в Бургас: Пригответе се за огнената бездна на ада, ние се борим за Аллах Сигнал до Френската гимназия в Бургас: Пригответе се за огнената бездна на ада, ние се борим за Аллах Западната тирания ще бъде посечена с мечове и жертви на мюсюлмани, пише в анонимният сигнал   Когато детските градини у нас бяха по 3,6 лева на месец Когато детските градини у нас бяха по 3,6 лева на месец Децата закусваха с филийки, намазани с масло и поръсени с шарена сол, разказва учителка от това време Най-големият фактор в Европейския парламент слага край на пагубната „Зелена сделка” Най-големият фактор в Европейския парламент слага край на пагубната „Зелена сделка” Искат отмяна на въглеродните мита и на задължителните квоти за дял на ВЕИ в енергетиката в страните-членки Евтин десерт без печене, желатин и яйца, топи се в устата! Много вкусно и бързо Евтин десерт без печене, желатин и яйца, топи се в устата! Много вкусно и бързо Ето какво ви е необходимо  Плащаме 20% ДДС при продажба на нов имот! Ще се случи ли? Плащаме 20% ДДС при продажба на нов имот! Ще се случи ли? Става дума за нови жилища, УПИ и при право на строеж САЩ забраниха издигането на ЛГБТ+ и БЛМ знамена САЩ забраниха издигането на ЛГБТ+ и БЛМ знамена US-институциите вече ще могат да издигат само американското знаме Премиерът от Страсбург: Изключително важен е въпросът за инвестициите по ПВУ, това са български пари Премиерът от Страсбург: Изключително важен е въпросът за инвестициите по ПВУ, това са български пари Средствата за са инвестиции и реформите от ключово значение за развитието на страната
Асен Василев носи отговорност за финансовата криза в държавата, обяви Деница Сачева Асен Василев носи отговорност за финансовата криза в държавата, обяви Деница Сачева Българските граждани вече разбират какво е довело страната до това положение, но добави, че оттук нататък е по-важно да се съсредоточим върху изхода от кризата, подчерта зам.-председателят на ПГ на ГЕРБ Ето защо никога не пие Ето защо никога не пие Мога честно да кажа, че никога не съм пил бира през живота си, твърди Тръмп Тошко Йорданов: Финансовото състояние на държавата е много тежко Тошко Йорданов: Финансовото състояние на държавата е много тежко Той беше категоричен, че ИТН са против увеличаване на данъци Искат Черно море да се казва Руско море Искат Черно море да се казва Руско море Денис Буланов от Саратовска област заяви, че такива са тенденциите в световната политика, визирайки Тръмп Южното Черноморие най-изгодно за британците Южното Черноморие най-изгодно за британците Сравнявани са както цените на 7-дневни ол инклузив пакети, така и едноседмични стандартни пакетни почивки, при които вариантите са от хотелски нощувки без храна, до нощувка със закуска или полупансион. Включени са и самолетните билети Тя е новата шефка на НДК и е специалист по...отваряне на чакри Тя е новата шефка на НДК и е специалист по...отваряне на чакри Този високотехнологичен метод позволява ранно откриване на здравословни проблеми и анализ на генетични и поведенчески предразположения Николай Василев: Кабинетът "Желязков" - коалиция на гроздето и лисицата Николай Василев: Кабинетът "Желязков" - коалиция на гроздето и лисицата Имаме малък прозорец за влизане в еврозоната и той е сега, смята бившият вицепремиер Шапката изпраща силно послание Шапката изпраща силно послание "Когато създавах шапката в ръцете си, беше обикновена шапка. Беше скромена, беше класическа, каза дизайнерът Путин унищожава Русия, като не сключва сделка, Зеленски е готов за мирно споразумение, обяви Тръмп Путин унищожава Русия, като не сключва сделка, Зеленски е готов за мирно споразумение, обяви Тръмп Мисля, че Русия има големи проблеми. Погледнете само инфлацията в Русия... Надявам се, че той иска да сключи сделка, добави американският президент Почина култов музикант Почина култов музикант Той бе част от легендарна рок група
Милен КЕРЕМЕДЧИЕВ, анализатор Милен КЕРЕМЕДЧИЕВ, анализатор Визите за САЩ едва ли ще паднат при мандата на Тръмп Виц на деня Виц на деня След като почистих телефона си със спирт, той се включи сами поиска и мезе Виц на деня Виц на деня Нови коли карат само тези, които нямат пари да поддържат стари Статус във фейсбук Статус във фейсбук Не си истински българин, ако покрай спагетите болонезе не хапнеш и две филии хляб.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори