Годината за Facebook: Лавина от кризи, но и промени
С преименуването си компанията се опита да замете купищата си гафове
На 4 февруари 2004 г. второкурсникът в Харвардския университет Марк Зукърбърг пуска Facebook – платформа, която е изградил с цел да свързва студенти от висшето училище едни с други. Само за ден над 1000 души се регистрират. Малко по-късно социалната мрежа излиза извън пределите на Харвард и се превръща в услуга, която днес има над 2 млрд. месечно активни потребители.
Историята е един от онези емблематични примери на Силициевата долина – на малките, родени в гаража компании, които днес са абсолютни гиганти с невероятна пазарна мощ. И ако историята на Facebook започва по мед и масло, то в последните няколко години името на компанията е свързвано предимно със скандали, уронващи престижа ѝ. 2021 г. не направи изключение. Guardian дори заключи, че компанията „живее и се развива в скандали“, пише в свой анализ, част от специалната секция „Икономиката през 2021", икономическият сайт Investor.bg.
И преди концернът се е сблъсквал с пиар кризи, с критики от властите и с разкрития от вътрешни хора, но през тази година всичко това се комбинира в абсолютна лавина от публични катастрофи. Превърна се в криза, каквато не бяхме виждали в историята. Това вероятно е и една от причините компанията майка да промени името си от Facebook на Meta Platforms.
Facebook Files
Никога досега разобличителски показания не са нанасяли толкова тежък удар на технологичния гигант, колкото всичко казано от Франсис Хаугън тази година. Бившата служителка на компанията направи скандални разкрития пред Комисията по ценните книжа и фондовите борси в САЩ и пред Wall Street Journal, които уличиха вътрешните практики на фирмата. В поредица от статии, наречена The Facebook Files, WSJ разкри обвиненията на Хаугън. Оказа се, че от години Facebook е знаел колко голяма вреда нанася на потребителите си, най-вече на тинейджърите, но не е направил почти нищо, за да спре този процес. Проблемът е особено сериозен, защото в презентации на компанията се посочва, че част от децата са имали мисли за самоубийство в резултат на ползването на Instagram.
Промените в част от алгоритмите на платформата пък са довели до по-слаба реакция спрямо неща като трафик на хора, работа на наркокартели, разпространяване на дезинформация за ваксините срещу Covid-19 и други. Рупърт Мърдок си позволи да коментира, че идеята, че алгоритмите на гиганти на Facebook са обективни, е „пълна глупост“ Същевременно Facebook не спря да повтаря колко много прави за сигурността на потребителите, как се бори с фалшивата информация и т.н. Тя може наистина да предприема действия, но въпросът е в какъв мащаб.
Гневът на властите
Преди властите сякаш просто размахваха пръст на Зукърбърг отдалече, но The Facebook Files (поредицата на Wall Street Journal) стана причина за изпращане на много ясно послание – че нещата не могат да продължават така. Разкритията на Хаугън доведоха до разпити на представители на компанията в Конгреса, което не се случва за първи път, но сега тонът определено беше по-твърд. Европейският парламент посрещна с аплодисменти Франсис Хаугън, която се яви на изслушване пред него. Целият този натиск накара Facebook за първи път да направи оценка на тормоза в своите платформи.
Но не само това разгневи политиците, а и бизнеса. Поведението на Facebook като монополист на пазара все по-трудно бива прикривано. А след като ЕС от доста време се опитва да обуздае технологичните гиганти от САЩ, последно Великобритания реши, че ще разбие една от големите сделки на Facebook. В края на ноември стана ясно, че споразумението от май 2020 г., с което Facebook придоби Giphy за 315 млн. долара, е обречено и компанията трябва да се раздели с придобивката си, защото откровено пречи на конкуренцията.