Стойновски: Размерът на новите автобуси набутва общината с 6 млн. лева
Общинският съветник Ваклин Стойновски, който пръв обяви кандидатурата си за кмет на Бургас, атакува днес общината, че ще изхарчи излишно 6 млн. лева за закупуване на новите автобуси по проекта за обновяване на градския транспорт, който се финансира с европейски средства. Причината е, че според условията, заложени в обявената обществена поръчка, 39 от рейсовете трябва да бъдат с височина 3,45 метра, без да се допуска дори малко отклонение от този размер. Според Стойновски, свиването на конкурсните условия лишава от възможност да участват мощни фирми като „Мерцедес”, „Скания” и други, като същевременно оскъпява покупката на возилата. По изчисленията на общинския съветник, ако изискването за размера на автобусите бъде облекчено, то тогава предварително обявената цена от 268 хиляди евро би могла да падне на 190 хиляди и така да се спестят 6 милиона лева.
Обществената поръчка за покупката на общо 67 автобуса била обявена на сайта на общината седмица преди предходната сесия на общинския съвет. От тях 29 са съчленени дизелови, а 39 – солови метанови. Фирми, които проявили инетрес към обявата, започнали да пишат писма, в които изказвали съмнения, че се случва нещо нередно именно заради условието метановите возила да са с височина от 3,45 метра. „Не мога да разбера защо не се допуска отклонение от този размер, когато дори гаражите на „Бургасбус” са високи 4 метра”, каза вчера Стойновски.
„Не съм против движението на нови автобуси в града, нито настоявам те да са втора ръка, не съм и против проекта „Джаспърс” като цяло, просто искам да е по-евтино”, допълни той.
От общината реагираха светкавично, като заявиха, че Стойновски трябва да прекръсти движението си на „Кауза против Бургас”. „Днешните изявления на съветника Стойновски относно височината на автобусите, работещи с метан, навеждат на въпроса дали интересите му не се пресичат с тези на известен автомобилен производител от наша южна съседка”, контрираха от общинската администрация и разясниха, че процедурата е била предварително обявена на интернет страницата на Агенцията за обществени поръчки още през ноември 2010 г. Документацията е съгласувана с Управляващия орган на Оперативна програма „Регионално развитие” 2007 – 2013 г. Екип от външни консултанти и общински експерти е положил огромни усилия и няколкомесечен труд по документацията за процедурата. Техническите параметри за доставка на превозните средства са дефинирани в рамките на предпроектното проучване, изготвено през 2009 г. от консултантската фирма ARUP, с подкрепата на финансов механизъм JASPERS.
Автобусите трябва да отговорят на най-високите екологични стандарти (минимум EURO 5), да бъдат климатизирани, да осигуряват достъп за трудно-подвижни пътници, да съдържат информационни табла и възможност за монтиране на апарати от система за електронно таксуване, както и GPS апарати за проследяване на автобуса. В допълнение на това доставчиците следва да осигурят обучение и сервиз, както и резервни части, казаха от общината.
Оттам заявиха, че новите автобуси ще предотвратят изхвърлянето на вредни емисии във въздуха, ще увеличат средната скорост на движение на градския транспорт и ще предоставят много по-висок комфорт за гражданите и гостите на Бургас.