Празничното пазаруване в САЩ ще постави рекорд
Все повече хора планират да похарчат минимум $785 за подаръци
По всяка възможна прогноза, статистика и мащаб празнично пазаруване тази година се очертава като нечуван рекорд по похарчени пари. Очаква се купувачите в САЩ да похарчат до 859 милиарда долара през ноември и декември, смята Националната федерация за търговия на дребно. Това може да бъде с около 10,5% повече спрямо похарчените средства през празниците на миналата година.
Нещо повече, Федерацията очаква цели 4,4 трилиона долара да бъдат изразходвани през 2021 г. През 2020 г. пазаруването в САЩ достигна едва 4 трилиона долара.
Една от причините е, че тазгодишното купуване на подаръци започна по-рано от всякога, увеличавайки разходите на дребно всеки месец от август насам. Все повече хора планират да похарчат минимум $785 за подаръци, макар отстъпките в магазините да не са толкова големи, колкото се очаква. Тази година беше доходоносна, но и скъпа за търговците на дребно, което ги направи по-малко склонни и способни да предлагат големи намаления.
Масовото текучество на работници заради пандемията принуди собствениците на магазини да вдигат заплатите по-бързо спрямо планираното. Amazon, например, разкри, че по-високото заплащане и други разходи, предизвикани от липса на работници, струват на компанията 2 милиарда долара само през последното тримесечие.
Затварянето на фабрики и затрудненията при доставките заради коронакризата също струват скъпо на магазините. Например от Gap обявиха, че се очаква фирмата да похарчи 450 милиона долара за изпращане на доставки по въздух, вместо да се чака на затворени пристанища. Това ще доведе до 650 милиона долара загуби.
В САЩ се наблюдава най-рязкото увеличение на инфлацията от 1990 г. насам, сочат данни на Министерството на труда от октомври. Това притеснява потребителите, след като продажбите са на най-ниското си ниво от 10 години насам, но въпреки това потребителските настроения са, че хората биха купили стоките дори и на по-високи цени.
Това е наистина необичайно; потребителските настроения обикновено се движат в синхрон с разходите. Но поне засега притесненията за инфлацията не възпират купувачите.
„Мисля, че хората са притеснени, но това е един вид страх за бъдещето“, казва Акшат Гоел, икономист във фирмата за данни и анализи IHS Markit. След 2020 г., - година на отменени пътувания, отложени сватби и пропуснати летни лагери, много хора влязоха в 2021 г. готови да харчат. А помощта, която САЩ оказаха за пострадалите от пандемията, осигури огромен тласък на икономиката. Както каза главният икономист на NRF Джак Клайнхенц: „Потребителите... харчат, защото могат“./БГНЕС/