Заради реформите на ГЕРБ в образованието, все повече млади хора се реализират като учители
Кандидат за депутат от ГЕРБ-СДС вижда образованието на бъдещето в гъвкавост, адаптивност и постоянно надграждане
Павел Чепов от 26 години работи в сферата на образованието, като учител, зам.-директор и директор. Дипломиран бакалавър „Религия“ и „Икономика на туризма“, притежава магистърска степен по „История“ и „История на изкуството“. От 2014 г. до днес е директор на Търговска гимназия Бургас. Семеен, със син на 25 години, който завърши висше образование във Великобритания и се върна да работи в България. Факт, с който баща му се гордее.
Образованието в последните 2 години е белязано от Ковид-пандемията. Кои промени се оказаха най-трудни?
Ускориха се процесите, забавени с години. Извънредното положение заради кризата с Covid-19, постави българските училища в режим на максимално гъвкава реакция за преминаване към онлайн обучение. За месец училищата и педагогическият им състав успяха да осъществят дейност, която да спаси учебната година. Въпреки, че правителството на ГЕРБ въведе редица мерки за справяне с предизвикателствата, все още предстои да се видят резултатите. Covid-19 добави нова тежест към това предизвикателство за приобщаването на децата от българската ромска общност към образователната програма.
Масово училищата в страната не бяха подготвени за работа в онлайн среда. Горд съм, че в Търговска гимназия в Бургас ситуацията бе различна. Вече четвърта година работим по Модела 1:1 /един ученик : един лаптоп/, без раници и тетрадки, дигитално в облачното пространство.
Нужно е обучение на учениците за работа с платформите и възможност за запознаване с възможностите им /Microsoft Teams, Zoom, Google Classroom/ от родителите, които искат активно да участват в учебния процес. Колкото до учителите, успехът е по-скоро въпрос на лична мотивация и готовност за наваксване на опит и умения за работа в онлайн среда.
Как оптимизирахте процеса на работа и какви са добрите практики, вече утвърдени в тази ситуация?
Още преди 4 години бяхме едно от първите иновативни училища в страната с Модела „1:1. Той организира учебния процес, като всеки ученик и учител имат електронно устройство и персонален профил към него. “1:1” предполага, учителите и учениците да имат достъп до цялото съдържание, което интернет предлага. С тази иновация успяхме да оптимизираме работата, защото голяма част от колегите вече бяха обучени да работят в онлайн среда. Те мултиплицираха модела не само между колегите в Търговска гимназия Бургас, но и в други училища в страната.
Как виждате „образованието на бъдещето“? Какви промени са най-належащи в сектора?
Гъвкавост, адаптивност и приложимост! Ученето като проект, а не като процес – т.нар. „активно“ или „базирано на проблем“ обучение. Да се ангажира естественото любопитство на учениците, вместо само да им се предоставя информация! Полагането на тестове да бъде заменено от творчески проекти – дигитална грамотност и технически умения. Много важна ще е самоподготовката, а в училище да се надгражда наученото. Домашното обучение да е като хоум офиса – ти разпределяш времето си, важно е да свършиш качествено задачите.
Необходима е актуализация и нови предмети - един от големите проблеми на образованието досега. Създаване на образователна екосистема ще е възможност за професионалисти от бизнеса и университетски преподаватели да преподават на ученици като гост-учители, както и постоянна квалификация на учителите.
Ранен старт към уменията на бъдещето – стимулиране на бизнеса да инвестира в ранното образование чрез данъчни облекчения. Създаване на „иновативни“ детски градини по модела на иновативните училища.
Последователната програма на ГЕРБ за образованието предвижда средната учителска заплата от 2500 лв. Има ли засилен интерес от страна на млади преподаватели?
Темата за учителите въобще е приоритетна с подкрепата на Европейския комитет по образование. МОН при управлението на ГЕРБ предприе действия за привличането на завършващи студенти и задържането на младите специалисти – учители в системата. Това е възможно чрез целеви стипендии, повишаване на началните заплати и др. Една от основните мерки е политиката на правителството на ГЕРБ за поетапно повишаване на средствата за възнаграждения за периода от 2017 до 2021 г. Достигнатата средна работна заплата през 2020 г. е 1547 лв. или с около 11% над средната за страната. Докато за 2015 г. средната работна заплата за педагогическите специалисти е била с около 6% под средната. Да, има засилен интерес на млади педагози, като Търговска гимназия има добра практика на взаимодействие с двата университета в Бургас със сключени договори за взаимно сътрудничество.
Бургас винаги е сочен като пример за иновативни училища. Търговската гимназия, чийто директор сте, не прави изключение. С кои реализирани проекти се гордеете?
Като директор в Търговска гимназия Бургас, в началото наследих амбициозен екип от доказани професионалисти. Успяхме за 7 години да постигнем много добри резултати. През 2014 г., бяхме първата гимназия в областа със Смарт класна стая. През 2018 г. се сдобихме с модерен физкултурен салон и спортна площадка по проект, финансиран по ОП„Региони в растеж 2014-2020 г.“. През 2019 г. открихме първата в страната училищна електронна библиотека, в която учениците използват онлайн ресурси и електронно книжния фонд.
През декември 2021 г. предстои официално откриване на STEM етаж в Търговска гимназия Бургас по Национална програма „Изграждане на училищна STEM среда“, с 4 дигитални кабинета в които ще се обучават ученици по Модела „1:1“.