Премиерът Янев приел на среща представители на протеста срещу Комитова (допълнена)
Бившият шеф на АПИ Лазар Лазаров също е на митинга на пътищарите
Представители на Българска браншова камара "Пътища" са във фоайето на Министерски съвет за среща със служебния премиер Стефан Янев. Това обяви пред митинга говорител на протестиращите. Както Флагман съобщи, в триъгълника на властта тази сутрин се провежда национален протест на пътищарите с искане за оставка на строителния министър Виолета Комитова.
От пресцентъра на МС не потвърдиха, но и не отрекоха пред "Флагман" за срещата на премиера Янев с протестиращите. Вместо това поискаха да им изпратим писмено питане. Забелязахме шефа на ДНСК арх. Влади Калинов обаче да излиза от подлеза до правителствената сграда с папка в ръце. Вероятно той е повикан в Министерски съвет във връзка с протеста.
Бургаски пътищари с мощно присъствие на националния протест срещу Комитова
Пътищарите претендират за 900 млн. лв. неизплатени от държавата средства за пътно поддържане и зимно почистване. От МРРБ обаче обявиха, че част от тези средства може и да са за основни ремонти, които са извършвани неправомерно. В момента се изготвял анализ. Те подозират протестиращите в политически обвързаности с предната власт. Дават пример с това, че бившият шеф на АПИ Лазар Лазаров бил лице на протеста. Днес репортер на "Флагман" действително забеляза г-н Лазаров на митинга (със синия чадър - вж. кадрите долу). Протестът днес по план трябва да приключи в 12 ч.
В сутрешния блок на БНТ заместник-министърът на регионалното развитие Иван Шишков обяви, че започват проверка на договорите за текущ ремонт.
"До края на седмицата ще направим пълен преглед дали извършената работа от строителните фирми отговаря на възложената им по документи“, съобщи Шишков в предаването „Денят започва“, цитиран от пресцентъра на МРРБ.
Анализът на документите в Агенция „Пътна инфраструктура“ ще покаже дали фирмите, които имат договор за текущ ремонт и поддръжка, са извършвали основен ремонт, което е съвсем различно и може да се окаже поредното незаконно строителство. Той уточни, че анализът започва сега и няма конкретни примери, но съмненията са заради това, че надвишаването на бюджета е само в определени части на България. „Търсим начин да решим по законов път този проблем, който е наследство от предишното правителство“, каза заместник-министър Шишков и призова фирмите към диалог.
Той отново припомни, че пътностроителни фирми са получили близо 1,5 млрд. лв. аванси, като за 363 млн. от тях се строи, а над милиард са изплатени за обекти, по които все още няма готовност да се строи. „Държавата в лицето на МРРБ иска да гарантира тези пари, които са на целия български народ. Затова искаме да водим разговори с тези фирми, за да знаем как ще гарантираме парите на държавата, как ще гарантираме парите, които са в тях“, категоричен беше архитект Шишков.Той посочи, че е възможно протестът да е политически, тъй като лице на протеста от петък е бил бившият председател на Управителния съвет на АПИ от управлението на ГЕРБ Лазар Лазаров. Но въпреки това ръководството на регионалното министерство иска да води диалог, за да реши проблема по напълно законов начин, а не както се е извършвало до момента. Арх. Шишков призова строителните фирми да съдействат, за да се разбере кой е строителят на незаконното строителство на лотове 4 и 5 на АМ „Хемус“.
По отношение на парите за почистване през зимата, той уточни, че са осигурени и фирмите имат сключени договори, но за да получат средствата, трябва да поемат ангажимент, че ще изпълняват договореното. „Ние искаме диалог“, отново подчерта заместник-регионалният министър, информират от пресцентъра на МРРБ.
По време на протеста до медиите бе изпратено пък открито писмо от Управителния Съвет на Българска Браншова Камара „Пътища“ до премиера Стефан Янев:
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ,
Обръщаме се за пореден път към Вас с настойчив апел да упражните правомощията си по отношение на неадекватното и застрашаващо живота и здравето на гражданите на Република България поведение на Министъра на Регионалното Развитие и Благоустройството г-жа Виолета Комитова. Събитията от последните дни показват, че непознаването на ситуацията в пътния сектор и отказът за диалог от страна на г-жа Комитова са на път да разрушат транспортната система на страната и да направят невъзможно нормалното придвижване на хора и товари. Представяме на вниманието Ви няколко акцента:
1. По отношение на „протестиращите 21 фирми“: Понастоящем в ББК „Пътища“ членуват 83 дружества. Заедно с всички нас протестират и наши подизпълнители, доставчици на материали и механизация. Както сте разбрали, от събота към нашия протест се присъедини и Камарата на Строителите в България с всички нейни членове.
Г-жа Комитова постигна невиждан резултат за действащ министър на строежите: ОБЕДИНИ ВСИЧКИ СТРОИТЕЛИ СРЕЩУ СЕБЕ СИ.
2. По отношение искането й за среща със собствениците на фирми, цитирам: “да ги извади на светло и да се споразумее с тях поотделно“. Неуважението, което г-жа Комитова прояви, като не се яви на организираната от самата нея среща на 08.10.2021 г., не заслужава друг коментар освен: ОСТАВКА! Собствениците на дружествата от пътно-строителния бранш СА на светло. Те всички са в Търговския Регистър и всеки може да ги открие. Фактът, че г-жа Комитова не знае как функционират фирмите в България и че собствениците могат изобщо да не участват в оперативното ръководство на дружествата, отдаваме на некомпетентност. Какво точно би договаряла г-жа Комитова на евентуални срещи на „четири очи“ със собствениците не искаме да гадаем. Но ще заявим ясно пред Вас: срещи с Г-жа Комитова не желаем да провеждаме дори и под Ваша егида. В бъдещи срещи за разрешаване на проблеми или обсъждане на политики, от страна на бранша водещ ще бъде УС на ББК „Пътища“, а собственици, които не са членове на УС, също ще участват, но никога на „четири очи“ .
3. По отношение на „простата“ аритметика за съотношението получени аванси/задължения на Държавата. Във „веселата“ си пресконференция от 08 октомври г-жа Комитова представи пред обществото информация какви аванси били получили определени фирми за строителството на големи инфраструктурни обекти и ги съпостави със задълженията по договорите за текущ ремонт и поддържане и зимно поддържане. Само че услужливо пропусна да спомене, че близо 2/3 от дружествата които са страна по договорите за ТРП и ЗП, нямат нищо общо с цитираните аванси. Освен несъстоятелна, тезата на Г-жа Комитова представлява вероятно и състав от НК: „Склоняване на длъжностно лице към неизпълнение на задълженията му: отклоняване на средства, получени по договор с държавно дружество за цели, извън предмета на договора“. Логическата връзка между изложената в петък пред медиите теза и многократно изразените от Г-жа Комитова опасения, че авансите са изхарчени и че фирмите ще фалират, надхвърля нашите възможности за възприятие и оставяме на Вас да прецените релевантността ѝ.
4. По отношение на действащите договори за поддържане и натрупаните по тях задължения от страна на държавата. Тезата, че тези договори трябва да бъдат прекратени, е категорично несъстоятелна. За да не навлизаме в юридически дебат, заедно с това писмо внасяме в деловодството на Министерски съвет детайлен анализ, направен от реномирана правна кантора, който по същество отхвърля разсъжденията, включени в доклада на създадената от Вас работна група. Тук ще акцентираме върху управленските умения и действия на Г-жа Комитова: Тя твърди, че е заварила бюджета на АПИ изчерпан, и че по тези договори не могат да се възлагат дейности, защото са надхвърлили прогнозната си стойност. В същото време настойчиво обяснява по медиите как на всички обекти се работи и тя нищо не е спирала. Когато тогавашният председател на УС на АПИ, инж. Апостол Минчев изпрати писма до всички дружества за спиране на ремонтите, тя го уволни. В края на Юли всички дружества получиха писма от АПИ, с изрични указания за продължаване на ремонтните дейности. Какво по-ярко доказателство може да даде Г-жа Комитова, чрез поверената й администрация, че към онзи момент нашите договори са били валидни и по тях може да се възлага и да се плаща. От онзи момент нищо не се е променило нито в правната, нито във фактическата обстановка, така че да се налага изменения или споразумения по договорите. Колкото до средствата в бюджета на МРРБ /АПИ е второстепенен разпоредител/, неин изконен дълг като Министър е да осигури съвместно с Министерски съвет необходимите средства, за които са поети ангажименти от страна на Държавата, чрез дадените на фирмите задания. Неспособността да се изпълни този дълг води до един изход: ОСТАВКА!
5. По отношение на твърденията и за отличното състояние на фирмите от бранша: Да, Г-жо Комитова, фирмите от ББК „Пътища“ ценят своите работници и полагат всички усилия да осигурят препитание на тях и техните семейства. Само че, това не се дължи на вас, а е въпреки вас. И благодарение на вас тази ситуация много скоро ще се наложи да се промени във вреда на нашите работници и социалната система на Република България
6. По отношение на отлагането на плановите ремонти за пролетта. Гражданите на Република България, за съжаление, ще бъдат потърпевши от този престъпен подход. През зимата ще останат непроходими участъци, ще бъдат откъснати населени места. Цената, която ще платят обикновените хора през бюджета на Република България, ще нарасне неимоверно, а привеждането на отсечките в нормално и безопасно състояние ще се отложи с месеци.
7. Няма да взимаме отношение по твърденията на г-жа Комитова за раздорите в бранша, защото Вие сам ще се убедите колко неверни са те. Ние ще бъдем под Вашите прозорци.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ,
Искаме да Ви информираме, че освен ежедневните протестни действия, които организираме от 11.10.2021 г., членовете на ББК „Пътища“ ще предприемат всички законни мерки да направят изискуеми задълженията на Агенция “Пътна Инфраструктура“ към тях, ведно с лихвите за забава и пропуснатите ползи. Уверяваме Ви, има актуална съдебна практика в тази посока и бюджетът на Държавата много бързо ще се натовари с допълнителни задължения в размер, по наша оценка, от над 60 милиона лева само до края на настоящата година. Опитвахме се да избегнем това, но липсата на диалог и протакането във времето за намиране на решение не ни дава повече възможности.
ГОСПОДИН ЯНЕВ,
Пътищарите в България все още са готови на диалог в търсене на устойчиво решение за развитието на сектора. Апелираме към Вас да упражните правомощията си и да организирате спешна среща под Ваша Егида, за да избегнем с общи усилия задаващия се колапс в пътната инфраструктура на страната.
В края на писмото са изброени и протестиращите фирми:
„АБ“ АД, „АВТОМАГИСТРАЛИ“ ЕАД, „АВТОМАГИСТРАЛИ ХЕМУС“ АД, „АЛВЕ КОНСУЛТ“ ЕООД, „АМ - ЧЕРНО МОРЕ“ АД, „АПТЕРА“ ООД, „БАУ АКАДЕМИ“ ООД, „БЕТА ПРОИНВЕСТ“ ЕООД, „БИТУЛАЙТ“ ООД, „БИТУМИНА ГМБХ-БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, „БКО“ ЕООД, „БКС- БЪДИНСТРОЙ“ АД, "БКС" ЕООД, „БЛАГОУСТРОЙСТВО-СТУДЕНА“ ООД, „БУРГАСПЪТСТРОЙ“ АД, „ВИ ДЖИ ЕФ“ ООД, „ВИА КОНСТРУКТ ГРУП“ ООД, „ВИА ПЛАН“ , „ВИАЛУКС БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, „ВИАСТРОЙ“ АД, „ГАРАНТ 90 ЦОНЕВ И СИЕ“, „ГБС ИНФРАСТРУКТУРНО СТРОИТЕЛСТВО“ АД, „ГЕОСТРОЙ“ АД, „ГРОМА ХОЛД“ ЕООД, „ДЖИ ПИ ГРУП“ АД, „ЕВРОПЕЙСКИ ПЪТИЩА“ АД, ЕТ „СТАНКА ВАСИЛЕВА“, „ЕВРОМЕТАЛ СТРОЙ –В“ ООД, „ИНЖСТРОЙИНЖЕНЕРИНГ“ ЕООД, „ИНФРА ЕКСПЕРТ“ АД, „ИНФРАСТРОЕЖИ“ ООД, „КАЛИСТРАТОВ ГРУП“ ООД, „КМВ-СИСТЕМИ ЗА ПЪТНА СИГУРНОСТ“ ООД, „КРЕОН ИС“ ЕООД, „ЛЮНИК“ ООД, „МИКОНИ“ ООД, „МОНОЛИТ СОФИЯ“ АД, „МОСТКОНСУЛТ“ ООД, „НИВЕЛ СТРОЙ“ ЕООД, "НОВАКО СТРОЙ" ЕООД, „ОБОНАТО БИЛД“ ЕООД, „ОРС-ИНФРАСТРУКТУРА“ ООД, „ПАРСЕК ГРУП“ ЕООД, „ПЕЙКОМ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, „ПЛАН ИНВЕСТ ПЛОВДИВ“ ЕООД, „ПРОЕКТ СТРОЙ 1“ ЕООД , „ПСК ЕС-БИ – ЕС“ АД, „ПСТ БУРГАС” ЕООД, „ПСТ ВИДИН“ ЕООД, „ПСТ ГРУП“ ЕАД, „ПЪТИНВЕСТ-ИНЖЕНЕРИНГ“ АД, „ПЪТИНЖЕНЕРИНГ-М“ АД, „ПЪТИНЖЕНЕРИНГ“ АД, „ПЪТИНЖЕНЕРИНГСТРОЙ-Т“ ЕАД, „ПЪТИЩА М” ЕООД, „ПЪТИЩА“ АД, „ПЪТИЩА И СЪОРЪЖЕНИЯ“ ЕАД, „ПЪТНИ СТРОЕЖИ ВЕЛИКО ТЪРНОВО“ АД, „ПЪТНО ПОДДЪРЖАНЕ – БЕЛОГРАДЧИК“ ЕООД, „ПЪТНО ПОДДЪРЖАНЕ 8“ ЕООД, „ПЪТНО ПОДДЪРЖАНЕ СЛИВЕН“ ЕООД, „ПЪТНО ПОДДЪРЖАНЕ ГОЦЕ ДЕЛЧЕВ“ ЕООД, „ПЪТПЕРФЕКТ“ ЕАД, „ПЪТПЕРФЕКТ Т” ЕАД, „ПЪТПРОЕКТ“ ЕООД, „ПЪТСТРОЙ – 92“ АД, „ПЪТСТРОЙ – ВАРНА“ ЕООД, „ПЪТСТРОЙ ВДХ“ ЕООД, „ПЪТСТРОЙ“ АД- ГАБРОВО, „ПЪТСТРОЙИНЖЕНЕРИНГ“ АД, „ПЪТСТРОЙИНЖЕНЕРИНГ“ АД КЪРДЖАЛИ, „РЕГИОНАЛНИ ПЪТНИ МРЕЖИ“ ЕООД, „СИМИНВЕСТ“ ООД, „ТЕХНОПЪТСТРОЙ“ ЕООД, „ТЕХНОСТРОЙИНЖЕНЕРИНГ-99“ АД, „ТРАНСКОНСУЛТ БГ“, „ТРАНССТРОЙ ЕКО“ ООД, „ТРЕЙС БГ“ ЕАД, „ТРИ – ЕС“ ООД, „ХИДРОМАТ“ ООД, „ХИДРОСТРОЙ“ АД , „ЩРАБАГ“ ЕАД, „ЮПИТЕР 05“ ООД.
Становище относно протеста на строителните работници разпространиха днес и от сдружението Институт за пътна безопасност:
"Липсата на политики за развитието на пътнотранспортната система в България превръщат всеки протест по темата пътища в България в политически. Институтът за пътна безопасност счита, че пътностроителните фирми са жертва на политическото противопоставяне в страната, тъй като се счита, че същите са свързвани с модела “ГЕРБ”. Това е класическа политическа наказателна акция от страна на служебното правителство срещу обръчи от фирми, които са нарочени за близки до една политическа партия. От друга страна нежеланието на служебното правителство да извърши международен одит за качеството и сигурността на нашите пътища, който да идентифицира дефицитите при ремонта и строежа на пътища в България и да постави незаобиколими стандарти за качество и сигурност, ни показва че се подготвя създаването на нови обръчи от фирми, които да работят по същия модел, но за друг политически субект.
Учудващо е защо строителните фирми не предприемат съдебни действия срещу Агенция “Пътна инфраструктура” за неизплатените им суми. Политическото противопоставяне превръща в жертва строителните работници, строителните фирми, и всички граждани, ползващи пътищата на Република България.
Институтът за пътна безопасност напомня на министър-председателя г-н Стефан Янев, че политическата и човешка отговорност за безопасността на нашите пътища е негова отговорност."
Няма безплатен обяд,както си мислят шапкарите,които цял живот на комендантската кухня са кльопали и дори цената на хляба не знаят!
Сит фатмашки търбух,за Народа глух!
Пиянството на шапкарите още по-тежко.