Бензинът 4 лв./л заради Брюксел
Цената на бензина ще стане между 3,50 лв. и 4 лв. за литър от началото на 2023 г. Това ще стане, ако страната ни не договори преходен период за влизане в сила на новите изисквания, които подготвя Европейската комисия. За това алармира председателят на Българската петролна и газова асоциация Живодар Терзиев, цитиран от Труд.
Горивата ще поскъпнат заради промени в няколко направления, разработвани от Европейската комисия, които са част от мерките “Готови за цел 55”. Сред тях са по-високи акцизи за горивата, включване на транспорта в схемата за търговия с вредни емисии и нови изисквания за вложения на петролните компании в енергийна ефективност. ЕК разработва пет различни документа, които ще направят традиционните фосилни горива безобразно скъпи, заяви Живодар Терзиев.
Европейската комисия е разработила проект на нова директива за облагане на горивата, която се предвижда да влезе в сила от началото на 2023 г. Тя предвижда акцизът за бензина и дизела да не се плаща за 1000 литра, както е в момента, а на база енергийно съдържание, т. е. на гигаджаул (GJ). Ако предложената ставка на акциза за 1 гигаджаул бензин се обърне в литри, това означава акцизът да нарасне от сегашните 710 лв. на 759 лв. за 1000 л. от 1 януари 2023 г. При дизела увеличението ще бъде от 646 лв. на 801 лв. за 1000 лв. Най-голямо ще бъде увеличението на акциза за метана - от 5 ст. на 76 ст. за кг.
За да няма шоково поскъпване на горивата правителството на България трябва да договори преходен период за достигане на новите минимални нива на акцизите, призоваха от Българската петролна и газова асоциация (БПГА).
Друга съществена промяна, подготвяна от ЕК, е включването на транспорта в схемата за търговия с вредни емисии. Все още не е ясно как точно ще стане това. В началото на тази година цената на емисиите беше 30 евро на тон, а сега вече е 60 евро на тон. Ако транспортът бъде включен в схемата за търговия с емисии, не се знае докъде ще стигне цената им. Но при цена на емисиите от 50-52 евро за тон, това означава повишаване на цената на горивата с 55-65 ст. за литър. Като добавим и ДДС само от промените в такси и налози горивата ще поскъпнат с 1,30-1,40 лв. за л, каза Терзиев. Затова от БПГА настояват правителството на България да защити националния ни интерес и да се обяви срещу включването на транспорта в схемата за търговия с вредни емисии.
Наред с всичко това от ЕК искат да се затворят въглищните електроцентрали и да не се развива ядрената енергетика. Предлаганите промени от ЕК са с цел да бъде ограничено използването на традиционните фосилни горива. Но България има две рафинерии, над 20 склада за съхранение на горива. Инвестирани са няколко милиарда и всичко това може да бъде зачеркнато заради предложенията на ЕК, което е опасно, заяви Живодар Терзиев. Добри Митрев, председател на БСК, призова правителството да каже на хората и бизнеса какви мерки ще влязат в сила и кога, за да преминем през тази трансформация към по-зелена икономика, както и колко работни места ще загубим. Всички искаме децата ни да живеят по-добре, но въпросът е каква е социалната цена, която ще платим, заяви той. Ако изпълним всички изисквания на ЕК цените на горивата ще са твърде високи и може да доведат до социално напрежение, заяви Живодар Терзиев.
Ами ние точно това искаме - да се махнем от ЕС. Само че, май той не иска да ни изпусне.
Тук 90% от имащите мерак за автомобил си търсят кола до 10 бона.
Коя електричка се вписва в бюджета на тези клиенти?
И ако тези хора останат без коли (понеже няма да имат пари за електрички, а петролките ще са забранени), кой ще налива милиарди лева в петролната ни търговия? От кого ще идват милиардите приходи в застрахователните ни дружества? А милионите от винетки, постъпващи в хазната, кой ще ги плати? Ти ли?
Ти си част от ЕС и НАТО, колкото си бил част от тайфата на пи40вете в училище - да им носиш чантите, да им пишеш домашните, и да им намираш цигари.
Осъзнай се, кога те използват и спри да си въобразяваш, че си нещо велико.
Тъпо е да се изказват незапознати с проблема.
Вредните емисии от добив на горива, и особено от колите, е капка в морето от смрад, която се излива през комините на химическите фабрики. Да не говорим колко вреди на климата нанесоха пожарите в Тайгата и Амазонка.
Германия иска още въглища от Русия за ТЕЦовете си, а ти си мислиш, че токът бил екологичен?!
Има и по-чисто, и по-евтино, и по достъпно гориво от петрола. Питай бразилците на какво карат. Въпросът е: защо в България още не се кара на такова?
НАЛИ ЕРВО СЪЮЗА ВИ БИЛ ПЕДЕРАСТКИ??????
МИ МАХАЙТЕ СЕ ТОГАВА - ПРОБЛЕМЪТ РЕШЕН
"... защото компонентите и материалите са по-лоши" - ц. качеството И на компонентите И на материалите се определя от поръчителите. В случая на батериите. Но хората искат ниски цени и затова получават и ниско качество.
И ДА, по-ниските екологични изисквания в Китай до сега бяха една от причините да се произвежда там.
Никъде няма да ходим !
Ние сме българи и пак ще си отвоюваме България !
Възраждане за България !
Изчезвай? Ей къде са авторитарните режими на изток, там гейове няма бъди спокоен... и други работи няма смешник
Щете, нещете , електричките идват
И е бил щастлив, че българите сме част от нея.
Какво ли не сме надживявали в своята история, та един педера_ки съюз ли няма да надживеем ?
Съюз начело с лидери като Сергей Станишев, Кунева и Кристалина Георгиева вече жънем резултатите, олио, хляб, ток, бензин ....
Казах като не ти харесва МАРШ. Аз съм точно където казах по-горе :))))))))))))
Дирникът ви е основна ценност. Прайдове правите в негова чест.
Ей къде е Брюксел. Там са и децата ти.
Там са и не знаещите български внучета.
Много си смел под закрилата на въоръжените американци и изцъклената Мустафа.
Хайде МАРШ от родината ми купен пе_ал с пе_дала ти !
1,5 лв. безнина в Турция тук 4 лв !
А бензина като стане безумно скъп как ще пестиш за цигари бре??????????????
Колкото до батериите, цената на труда в китай винаги е била по-ниска защото компонентите и материалите са по-лоши не защото ги изработват с въглища. Затова ше има нови чисти заводи, компаниите вече инвестират тежко.
Китай няма да е монопол завинаги.
Ние сме член на Европейския съюз и НАТО ама някои дъртаци още си мислят за чепа на Путин.
Бъдещето са зелени източници на енергия и електричеството. Затова който иска да гори бензин или ще плаща яко или ще мине на по-чисто гориво.
И да ми ревете - неизбежно е, колите с вътрешно горене си отиват до 20г.
Плащайте сега като ахмаци 4 лв. бензин, да ви дойде акъла в кухите евроатлантически кратуни.
- Бензина - 100лв през 2068г и да доуточните, че вече никой не кара бензинови и дизелови автомобили.