×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Как София щеше да има море - историята за безумния проект на Вълко Червенков


04 Септември 2021, Събота, 14:21 ч.
Автор: Флагман

Несъмнено както историята на социалистическа България, така и тази на всяка държава от бившия Източен блок се „слави“ с някои доста мащабни строителни планове, но Софийското море бие всички

„Софийски вечери, рибарски мрежи…“ – така е било възможно да звучи днес една от най-обичаните песни на няколко поколения, изпята през 1999-а от „Фамилия Тоника“. В съзвучие с модерния просвещенчески идеал за прогрес, трансформиран от социалистическата култура в грандомански неусмирим подтик за осъществяване на неосъществимото, в средата на миналия век един от другарите управници на България се жегнал от казаното от Хемингуей, че „всичко, което е далече от морето, е провинция“, и решил да поправи тази стара грешка на природата. Родила се (може би) най-нелепата приумица на режима, която на пръв поглед би могла да възникне единствено в мозъка на редовен пациент в психиатрична клиника – изграждането на т.нар. Софийско море, припомня днес вестник Монитор.

Но преди да ви разкажем, отделете няколко секунди да си го представите – събота е, августовското слънце все още обсипва столицата с голям брой слънчеви снопове всеки ден, вие не сте на работа, полага ви се кратка пролука отдих измежду натоварената седмица и решавате да се спасите от жегите…

Къде? На морето в София, разбира се – с малко волейбол на плажа, събиране на тен или просто с някой свеж коктейл. И то само на няколко минути от града, без да е нужно да навъртаме едни излишни 340 километра…

Несъмнено както историята на социалистическа България, така и тази на всяка държава от бившия Източен блок се „слави“ с някои доста мащабни строителни планове, но Софийското море бие всички

– за дълго неговият дух броди из спомените, разговорите, дори и вицовете на софиянци. Всъщност, както пише Георги Марков, доста време в Павлово висяла една табела „Тук ще бъде пристанище Павлово“, която да напомня за тази колективна соцмечта за надделяване на природата.

Всичко започнало точно през 1950 г., когато начело на ЦК на БКП застанал Вълко Червенков – зет на споминалия се през изминалата година Георги Димитров, който сам въздишал за плавателен канал в столицата. Заради кончината му обаче честта да сбъдне мечтата му се паднала на тъкмо на новия Голям брат, който искал не просто изграждането на канал или река по подобие на Москва, ами цяло море. София трябвало да се свърже Черно море и това е!

За целта първоначалният план бил течението на река Дунав да бъде пренасочено към София. Или с други думи – Искър да потече наобратно чрез система от шлюзове. Достигнала до т. нар. Софийско море, водата, идваща от далечната планина Шварцвалд, трябвало да се свърже и с река Струма. Другата връзка щяла да бъде с Марица, която по друг прокопан канал да стига до Черно море. По тези канали трябвало да плават кораби от Балтийско море, с което Дунав е свързан при Германия, да минават през Софийското море и така по Струма да достигат Бяло море, а по Марица - до Черно море. А защо управниците бързо се отказали от тези проекти няма нужда да ви обясняваме. Невъзможното си е невъзможно.

Но Червенков и компания не се отказали от това чайки и гларуси да полетят над София

Следващите планове включвали с помощта на реките около София езерото „Ариана“ да бъде свързано с Панчарево и… мореплавателен канал до Княжево. Все пак и тази идея се оказала неосъществима и управниците се принудили да измислят трета опция: плавателен канал между „Павлово“ и Панчарево покрай града с „пристанища“ „Павлово“, „Красно село“-север, „Лозенец“, „Студентски град“, „Младост“ и „Панчарево“. Предвиждало се „морето“ да бъде 17 км дълго, 5 дълбоко, а проектът се оценявал на близо 66 млн. лв. В тази цена обаче не се включвали разходите по изграждането на пристанищата, ремонтните бази и т.н.

По план строежът трябвало да започне през 1959 и да бъде завършен само за две години. Учени и експерти многократно предупреждавали за опасностите и абсурдността на тези действия, но това по никакъв начин не допринесло за прекратяването им. На мащабната конструкция била дадена зелена светлина и строителите били инструктирани да започнат работа от двете крайни точки – „Павлово“ и Панчарево.

А кои били тези „строители“? Както се досещате, се наложило софиянци „доброволно“ да си изкопаят морето. На работната площадка съвсем галантно били поканени всички добри граждани на столицата на Народна Република България. Сред тях имало и мъже, и жени, и хора, които никога преди това не били хващали кирка и лопата, учени, писатели, лекари, пианисти и т.н. С две думи работещи хора, които се налагало да копаят за родината най-често през почивните дни или отпуските им, а понякога и по време на самия работен ден, тъй като нормативът за брой работни дни на обекта бил от 3 до 20 месечно. Точно затова, както пише Марков в „Задочни репортажи за България“: „Едва ли друг обект в България е предизвикал повече псувни и проклятия от Софийското море

Колко пъти чиновничките от предприятието, в което работех, са плакали пред мене, че не могат да дадат неделите на децата си, а трябва да ги жертват заради маниащината на шепа безотговорни ръководители.“

Така всяка сутрин по 2000 софиянци се събирали на различни сборни пунктове, за да копаят и кофа след кофа, постепенно направата на Софийското море се превърнало в неизменна част от бита на столичани… И от вицовете – хуморът винаги се изостря в кризисни ситуации, тъй като ни помага по-лесно да ги понасяме. „Зная, че някои от слушателите веднага ще си спомнят анекдота за крокодилите, които ще се въдят в софийски води, за вицовете как ще да превърнем лопатите в гребла, за въпроса - след като ще имаме вода за море и канал, ще можем ли да си поливаме чат-пат и цветята. Но повечето от тях ще си спомнят за онази тъжна поредица от неделни дни, през които всеки простосмъртен гражданин на София трябваше да дава своя безплатен труд за създаването на софийското море“, спомня си още убитият от ДС писател в Лондон.

С годините обаче (общо 7 според Марков) темповете на работа се забавяли значително, а медийната пропаганда споменавала все по-рядко за грандиозния проект. Докато не станало ясно, че, както по-рано експертите предупредили, реализирането му е напълно невъзможно. Простата причина – напълни ли се прокопаният канал, градската част на София ще бъде наводнена. Вождовете, заплели се в рибарските мрежи на грандоманските си идеи, се сетили, че „нАуката е слънце“ (представете си го, изречено с гласа на Тодор Колев), но било късно. Годините сизифов труд не можели просто да бъдат изоставени. Софиянци пак трябвало да хванат лопатите – този път, за да запълнят огромната дупка, зейнала в полите на Витоша. През 1966 г. със заповед започва закопаването на 9-километровото Софийско море и столичани завинаги се сбогуват с тази идея.

Но не и със спомена и с археологическата находка, свидетелстваща за абсурда. „Остатъци“ от Софийското море и до днес можем да видим на различни места в градското пространство. Близо до стената на Панчаревското езеро например е запазено началото на канала заедно със специално построения мост над него, а в „Младост“, близо до Окръжна болница, няколко огромни изкопа все още „говорят“ за размерите на някогашния проект. Дори името Плавателен канал се използва и до днес за местности в кварталите „Красно село“ и „Драгалевци“… Химерата за морския бриз остава завинаги част от историята на любимата ни София.


В категории: Ретро Флагман


Малкото коте чака второ
Малкото коте чака второ 14/04/2025, Понеделник 17:04 0
5
Коментара по темата
5.
Един
05.09.2021 10:02:18
0
4
Идеите за плавателни канали из цяла България, свързване на Дунав със Струма, канал от Пловдив до Бургас и т.н. - може да звучат доста безумно на някои хора, но не са лишени от икономическа логика. Икономиката на една Германия се базира до голяма степен на евтиния воден транспорт чрез системата от канали, която е опасла цялата им страна. Дали са глупави германците да копаят канали? Да, природата на нашата страна е различна и комунистическите диваци са подходили глупаво (щот са си такива), но примерно воден канал от Пловдив до Бургас - който е напълно постижим - би дал силен тласък на индустрията по цялото му протежение.
4.
Незнаещите да не се правят на знаещи!
04.09.2021 19:29:54
1
4
Иван Ванев е роден през 1938г в Бургас и е починал на 25.12.2007г в Бургас. През 2003г е стананал почетен гражданин на Бургас. Още ли смяташ, че не е бургаски поет?
3.
ККККК
04.09.2021 17:30:41
2
1
поета Иван Ванев не е "бургаски", а музиката и изпълнението е от бургаския състав на "Техникума по индустриална химия" Бургас, изпята от Симеон Събев - Монката!!
2.
Тоя е плющял чумбери на бай Тошо
04.09.2021 15:26:19
1
9
Иначе Тодор Живков се е насирал от страх като види Вълко Червенков.
1.
Познания като за двойкаджия второкласник
04.09.2021 15:24:53
2
17
„Софийски вечери, рибарски мрежи…“ - нямало е дори най-малка възможност така да звучи песента, защото поета е бургаски и е писал песента специално за Бургас. Ама с тези журналисти живели на една туба бензин от Бургас няма как да знаете
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Зодиите, които побеждават в игрите винаги Зодиите, които побеждават в игрите винаги Вижте кои са те Кървав сценарий с женски почерк: Как Габриела и майка ѝ ликвидираха Пейо и подпалиха трупа му Кървав сценарий с женски почерк: Как Габриела и майка ѝ ликвидираха Пейо и подпалиха трупа му Майка души, дъщеря запушва устата – прецизно планиране, Вайбър-измама и огън в мрака на Витоша -  жестоката истина за една вечер на 18 януари 2024 г.  Патрулки под прикритие дебнат джигити на пътя Патрулки под прикритие дебнат джигити на пътя Ченгета налагат глоби на място, при неплащане свалят номерата МВР пуска необозначени коли за лов на джигити МВР пуска необозначени коли за лов на джигити Вътрешният министър Даниел Митов обяви нови мерки – ПОС терминали в патрулките, незабавни глоби и колчета в опасните зони ГЕРБ-Бургас: Изпълняваме ангажиментите си, регионът ще бъде приоритет и в новия бюджет ГЕРБ-Бургас: Изпълняваме ангажиментите си, регионът ще бъде приоритет и в новия бюджет Депутатите представиха отчет и заявиха: регионът влиза в режим „действие“ Министър Мирослав Боршош: Ковид кризата вече не може да бъде оправдание. Министър Мирослав Боршош: Ковид кризата вече не може да бъде оправдание. Той е летва, която сме длъжни да прескочим, посочи още министърът на туризма В Несебър се състоя среща по проект Toural, фокусираща развитието на туризма в цялата община В Несебър се състоя среща по проект Toural, фокусираща развитието на туризма в цялата община Докато България драпа за два хеликоптера, Китай пусна медицински дрон от бъдещето Докато България драпа за два хеликоптера, Китай пусна медицински дрон от бъдещето Haishen Medical представи революционна летяща линейка, която стига и до най-недостъпните точки на планетата Елена Папаризу идва на Spice Music festival 2025 Елена Папаризу идва на Spice Music festival 2025 Още звезди се присъединиха към програмата на фестивала Известен бизнесмен, собственик на клубове в Слънчев бряг изгоря, снимаха го с висока скорост Известен бизнесмен, собственик на клубове в Слънчев бряг изгоря, снимаха го с висока скорост Мобилни камери на КАТ засекли лек автомобил „Мерцедес“ да се движи по АМ „Струма“ със скорост от 130 км/час
Таксиметровите шофьори в Атина обявяват 24-часова стачка Таксиметровите шофьори в Атина обявяват 24-часова стачка Протестът е срещу забраната такситата да се движат в бус лентите Първата ИИ певица изпя легендарна чалга и избухна голям скандал Първата ИИ певица изпя легендарна чалга и избухна голям скандал Десислава иска 15 хил.лева Затворници ще чистят 43 200 метра речни корита в Бургаско Затворници ще чистят 43 200 метра речни корита в Бургаско През този месец, ще бъдат отстранени наносите в отводнителния канал край пътя в границите на Миролюбово, и водоскока на пътя кв. "Банево" – Изворище Стюардеса разкри шокиращи кадри от таен чартърен полет с депортирани мигранти Стюардеса разкри шокиращи кадри от таен чартърен полет с депортирани мигранти Унищожен интериор, агресия и мълчание от институциите: свидетелство от екипажа на полет до Африка 10 лева на час става паркирането в някои части на Пловдив 10 лева на час става паркирането в някои части на Пловдив Кметът Костадин Димитров е разпоредил да се проучи и да се реализира възможността да има повече паркинги без човешка намеса, с паркомати, които приемат плащане с банкови карти Зодиите, които трябва да променят живота си през 2025 – иначе ги чака срив Зодиите, които трябва да променят живота си през 2025 – иначе ги чака срив Вижте тази прогноза  Изгониха го от "Биг брадър" Изгониха го от "Биг брадър" Имал "неподходящ език" и "неприемливо поведение" Зодиите, които ще страдат най-много през 2025 Зодиите, които ще страдат най-много през 2025 Година на предизвикателства и емоционални кризи Докато правехме секс, стъпваше върху лицето ми Докато правехме секс, стъпваше върху лицето ми Димитри Пайе ще се изправи пред правосъдието, обвинен в насилие и тормоз от гаджето си Лариса Ферари Лоши новини за мигрантите - Мерц обяви кампания за депортиране Лоши новини за мигрантите - Мерц обяви кампания за депортиране Изплашен за властта си, бъдещият канцлер пое курс към ограничаване на миграцията и кампания по депортиране
Евгени Минчев Евгени Минчев Не ви е работа дали съм пил и паднал, поне не карам пиян като вашите любимци Виц на деня Виц на деня - Чуk... чуk...
- Кой чука?
- Който може и на който му дадаааат!
Виц на деня Виц на деня Между лекари:
- Ще бъде ужасно, ако един певец разбере след операция,
че повече не може да пее.
- Ще бъде още по-ужасно, ако не разбере това.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Както е тръгнало след 100 години в България ще останем само аз и Лили Иванова...
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори