Шест пъти са се увеличили оборотите в туристическия бранш
При употребата на минимум 100 грама твърд алкохол и литър бира на ден това означава, че през сезона се изпиват не по-малко от 350 тона концентрат
Оборотите в различните сектори на услугите бележат повишения през второто тримесечие на 2021 г. Най-солидни ръстове бележат оборотите в сферата на туристическа дейност - с близо шест пъти спрямо второто тримесечие на 2020 г.
Общият индекс на оборота за сектор „Транспорт, складиране и пощи“ се увеличава с 0.9% спрямо първото тримесечие на 2021 година, като най-съществен ръст се наблюдава при „Въздушен транспорт“ - със 17,0%, и „Воден транспорт“ - с 11,4%, докато при „Пощенски и куриерски услуги“ е регистрирано намаление с 1,7 на сто, се отбелязва в данни на Националният статистически институт.
Спрямо година по-рано оборотът в сектор „Транспорт, складиране и пощи“ нараства с 26,4%.
Общият индекс на оборота за сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; Далекосъобщения“ пък нараства през второто тримесечие с 4,7% спрямо първите три месеца на годината, като най-съществено увеличение е отчетено при „Издателска дейност“ (повишение с 10,7%) и в „Информационни услуги“ (с 8,8%), а намаление с 3,5% се наблюдава при „Производство на филми и телевизионни предавания, звукозаписване и издаване на музика“.
Спрямо година по-рано общият индекс на оборота за сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; Далекосъобщения“ нараства с 25,8 на сто.
При другите бизнес услуги най-голям ръст спрямо предходното тримесечие е отчетен при „Туристическа агентска и операторска дейност; други дейности, свързани с пътувания и резервации“ - с 18,6%, и „Рекламна дейност и проучване на пазари“ - с 16,2%, докато понижение е регистрирано при „Дейности по охрана и разследване“ - с 0,3 на сто.
Най-голям ръст спрямо второто тримесечие на 2020 г. е отчетен при „Туристическа агентска и операторска дейност; други дейности, свързани с пътувания и резервации“ - близо шест пъти, „Рекламна дейност и проучване на пазари“ - скок с цели 53%, и „Архитектурни и инженерни дейности, технически изпитвания и анализи“ - с 43,0%.
Не по-различно е и състоянието при заведенията по морето. Там също доволно потриват ръце и се надяват сезонът да е максимално дълъг, за да успеят собствениците да компенсират загубите от миналото лято.
Според проф. Стоян Маринов от варненската туристическа камара на територията на община Варна има регистрирана леглова база за 52 хиляди гости. При нейната пълна заетост средно 100 дни през активния летен сезон, това прави близо 5,2 млн. нощувки. От тях 20% са на деца и около 10% на трезвеници. Грубите сметки показват, че алкохол се консумира в останалите 70%, или около 3,5 млн. вечери.
При употребата на минимум 100 грама твърд алкохол и литър бира на ден това означава, че през сезона се изпиват не по-малко от 350 тона концентрат и 3,5 млн. литра пиво. Което за ден е 3,5 тона алкохол и 350 000 литра пиво – количество, достатъчно да напълни един голям басейн.
Като се има предвид обаче, че младата публика е преобладаващата и тя консумира поне по половинка до литър водка на ден и по 4-5 литра бира, сметките стават значително по-сериозни.
„Спокойно може да се приеме, че на Златните се пие двойно и тройно повече от средно изчислената минимална норма за Варна, например“, коментира проф. Маринов.
„Алкохолът тук е евтин и чужденците пият като невидели“, коментират барманите на север.
„У тях си купуват 25 грама водка за 5 евро, а при нас за 100 грама в нощните дискотеки се плаща по 4-5 лева“. Бармански и ресторантьорски летен трик у нас обаче е да се разрежда алкохолът на вече пияната клиентела.
Така хем поръчките за консумация продължават през цялата нощ, хем клиентите се поддържат в кондиция, за да могат да продължават да се наливат до края на работното време. Това бе доказано и при внезапни проверки на Комисията за защита на потребителите, в които се установи, че в заведенията се предлага алкохол, чието градусово съдържание се разминава с обявеното на етикета.