Бургаска корабостроителница да направи нов „Радецки”
Страната ни разполага с чертежите на оригиналния кораб "Радецки” и имаме достатъчно корабостроителници – в Бургас, Варна, Русе, където той би могъл да бъде построен за нула време, казва пред „Фокус” шефът на Националния исторически музей и бивш министър Божидар Димитров. Това е отговор на министъра на културата Вежди Рашидов, който заяви категорично, че корабът "Радецки” няма да плава, защото не иска втори "Илинден“.
"Действително, всеки отговорен човек би се замислил и особено държавната инспекция по корабоплаване, дали да пуснат на вода това, което наричаме кораб "Радецки”. Малко хора знаят, че всъщност кораб няма. Има един шлеп, наречен "Пловдив”, построен през 1952 година. В средата на 60-те години след масова акция на българските деца за събиране на средства за възстановяване на кораба, със събраните средства са изработени надстройките – каюти, комини, перила и т. н. на този шлеп. На шлепа няма монтирани дори корабни двигатели. За да се движи корабът, са му монтирали два танкови мотора от разоръжени танкове Т-55. Действително, да пуснеш такова корито, натоварено с деца, да плава по "тихия бял Дунав”, е изключително рискована операция”, коментира Божидар Димитров.
Той заяви и че не разбира защо непременно искат да плава музеят "Радецки”."Практиката по света е такива кораби като крайцера "Аврора”, английският кораб чудо на Викторианската епоха "Кралица Виктория” и много други, да си стоят закотвени на специален пристан и да служат като кораби-музеи, които могат да се посещават от брега."Ако искаме нашият кораб да плава, не е зле акцията на децата от Козлодуй да се пренасочи за изработване на нов кораб "Радецки”, вече истински, построен по всички изисквания на съвременното мореходство и отговарящ на всички стандарти за плаване по река Дунав”, каза Божидар Димитров. По думите му много хора не знаят, че плаванията по река, в която само една част е плавателна, т. н. фарватер, е много по-трудно и много по-опасно, отколкото плаванията по море.
Оригиналният кораб „Радецки”, на който се е качила Ботевата чета, е бил дълъг 57.4 метра, широк 17.5 м, газенето му е 1.15 м. „Един такъв кораб не струва повече от няколко милиона лева”, казва спряганият за кандидат-кмет на Созопол Димитров.
"Искаме" няколко ояли се свини кат него, дето мятат по 100 килограмови ла*на, дебнещо да се наплюскат покрай поредния европроект (понеже по друг начин няма да може да се реставрира).
Да земем да реставрираме "Дръзки" и да го турим да джитка около Резово. При круиз децата ще могат да мятат миниторпеда по дървени макети на "Хамидие", а за по-автентична атмосфера граничните полицаи от плаващия наблизо турски катер ще крещят и псуват в престорен ужас.